Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe. Figuren er nok ikke ment som noe annet enn å vise hvordan punktene ligger i forhold til hverandre, men jeg ser jo at det kan være ganske misvisende. Men om man regner på det (det må man jo uansett for å gjøre oppgaven) så vil man komme frem til at de er like uansett. Hvis man da ser igjennom regningen flere ganger og ikke finner noen feil så må man nesten stole på den mer enn på en slik figur.

Lenke til kommentar

PS og QR er to like vektorer selv om illustrasjonen ikke viser dette så tydelig. Det er ikke uvanlig at illustrasjonene ikke er korrekte, så dette må du bare vende deg til. Jeg regner med at du klarer å se hvorfor disse må være like.(?)

 

 

EDIT: Og jeg så ikke at det var en ny side i tråden !!! :hrm:

Endret av LFL
Lenke til kommentar

kan noen hjelpe meg, sikkert veldig lett men husker ikke hvordan man gjorde det fra skolen :p men hva er formlen for og finne ut hvor mye % en ting er? trenger dette for må finne ut hvor mye skatt jeg har betalt i år. har tabell og vill bare se liksom..

 

ekseplet er ikke relevant men likevell

eks: hvor mange si jeg har 2300kr men mistet penger og sitter nå i gjen med 1800 hvor mange % mistet jeg da?

Endret av Fanta4free
Lenke til kommentar

kan noen hjelpe meg, sikkert veldig lett men husker ikke hvordan man gjorde det fra skolen :p men hva er formlen for og finne ut hvor mye % en ting er? trenger dette for må finne ut hvor mye skatt jeg har betalt i år. har tabell og vill bare se liksom..

 

ekseplet er ikke relevant men likevell

eks: hvor mange si jeg har 2300kr men mistet penger og sitter nå i gjen med 1800 hvor mange % mistet jeg da?

 

1800 / 2300 = 0,78260...

 

0,78260 - 1 = 21,7%

 

Kjedlig svar og sent på natt. Håper du skjønte det.

Endret av Sofewnamesleft
Lenke til kommentar

Hva er formelen på rentenes rente regning over x antall tid.

 

Usnedig, og kan løses ved å skrive "rentes rente" i google. Lykke til.

 

(Edit: Denne posten har blitt flyttet fra snedige spørsmål-tråden, derfor min "usnedig"-kommentar)

Endret av KoKo_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Jeg trenger hjelp med matematiske tegn:

 

[0,180] - betyr det at vinkelen er FRA og MED 0 TIL og MED 180?

 

x € [0,2> - betyr det at en spør etter x-cerdier FRA og MED 0, men MINDRE ENN 2?

 

Er kun vant til å bruke krokodilletegn, ikke klammeformer. Forutsatt at det ovenfor er riktig, synes jeg dette er rart; boken spør om å finne alle vinlene mellom [0,2pi] - mao. første omløp?

Boken tar aldri med 360 grader som en løsning (én runde rundt..).

Lenke til kommentar

Hei! Jeg trenger hjelp med matematiske tegn:

 

[0,180] - betyr det at vinkelen er FRA og MED 0 TIL og MED 180?

 

x € [0,2> - betyr det at en spør etter x-cerdier FRA og MED 0, men MINDRE ENN 2?

 

Er kun vant til å bruke krokodilletegn, ikke klammeformer. Forutsatt at det ovenfor er riktig, synes jeg dette er rart; boken spør om å finne alle vinlene mellom [0,2pi] - mao. første omløp?

Boken tar aldri med 360 grader som en løsning (én runde rundt..).

Ja. Klamme og krokodille er samme greia. Du kan like gjerne skrive: chart?cht=tx&chl=0 \leq x < 2 som chart?cht=tx&chl=x \in [0,2).

ALLE vinklene? Det er jo uendelig mange. Hehe. 360 grader vil også være med da, ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

kan noen hjelpe meg med denne oppgaven?

 

Skolemusikken skal arrangere gjenforeningsfest.

Det koster 1200kr for å leie lokalet, og komiteen regner med å kjøpe inn duker og pynt for 450kr. Maten koster 150kr per person.

 

a) Hva blir prisen per person hvis 20 melder seg på festen?

b) Vis at prisen per person er gitt ved E(x) = (1650/x) + 150, der x er antall påmeldte personer.

 

Jeg ber ikke om å gjøre oppgaven for meg, men å hjelpe meg sånn at jeg forstår hvorfor og hvordan man gjør der :new_woot:

 

takk""" :w00t: :w00t: :w00t: :w00t:

Lenke til kommentar

Leie for lokalet og pynt er konstant: 1200kr + 450kr = 1650kr i utgifter uansett.

Maten er ikke konstant, men avhenger av antall påmeldte: antall påmeldte * 150kr = pris for mat.

 

 

a) Prisen er 1650kr (konstant) + 20 * 150kr (3000kr; matutgifter) = 4650kr totalt.

 

b) Kall antall påmeldte x.

Prisen for festen totalt er 1650kr (konstant) + 150*x kr (matutgifter) = 1650 + 150x

Siden kostnadene deles likt på x personer blir prisen per person da (1650 + 150x)/x

Dette kan også skrives som (1650/x) + 150.

Lenke til kommentar

Hei, etter at jeg flere timer har strevd med å løse en oppg, skjønte jeg at jeg måtte spørre om hjelp. Er veldig takknemlig for svar. Jeg vil gjerne at dere forklarer meg hvordan dere har kommet fram til svaret, slik at jeg skjønner det. Her kommer oppgaven:

 

305. Hva er den mest omfattende definisjonsmengden vi kan ha for funksjonene?

 

a) y = 3x^2+4 Fasit: Alle reelle tall

 

b) y = kvadratroten av x^2-25 Fasit: {<-,-5] og [5,->}

 

c) y = 4/(x-6) Fasit: {<-,6} og {6, ->}

Endret av alexlt0101
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...