Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har et rent teoretisk spørsmål?

vi vet jo at cos^2(a)+sin^2(a)=1

hva om a=det imaginære tallet i av noe slag?, gjelder regelen fortsatt?

Som sagt rent teoretisk, ikke knyttet til noen oppgave :p

Interessant spørsmål det! Før man besvarer det, må man jo definere hva cos(a) og sin(a) egentlig betyr når a er kompleks. Definisjonene vi har for cosinus og sinus av reelle tall sier nemlig ingenting om den mer generelle, komplekse situasjonen.

 

Så først må dette altså defineres, og så kan man se på om identiteten holder.

Lenke til kommentar

Altså, matematikk er hva man definerer det til å være, så utleder man eventuelle resultater fra det. Selvfølgelig finnes det en definisjon av trigonometriske funksjoner for komplekse argumenter som så og si alle matematikere opererer med, men det hadde ikke hjulpet deg om du bodde på en øde øy og kun hadde definisjonene av sinus og cosinus for reelle tall.

 

Forresten, hvis du lurer på om chart?cht=tx&chl=(\cos z)^2 + (\sin z)^2 = 1 der chart?cht=tx&chl=z \in \mathbb{C}, så er svaret ja utifra definisjonene for cosinus og sinus av komplekse tall.

Endret av barkebrød
Lenke til kommentar

hmm ja, det hadde nok hjulpet meg å forstå dette om jeg forsto bakgrunnen for å ta f.eks sinus eller cosinus av et imaginært tall i.

men det tror jeg ikke er pensum, synd :(

eller om det i det hele tatt går...

Dette vekte forøvrig min interesse, og måtte finne ut en mattematisk riktig måte å finne sinus, kom over taylor series for sine, kan noen bekrefte/avkrefte at dette stemmer?

sin x = x - (x^3)/3! + (x^5)/5! - (x^7)/7! + ...,

 

og om det stemmer er det slik:

at ! gjelder for det du deler på, eller gjelder det for hele brøken?

(regner med det gjelder for underdelen av brøken, men bare vil ha det 100% :p

 

edit: ser at det ser ut til å stemme for sinus(90) og ser og at !, gjelder under brøken :p

edit2: hmm ser og at "i" verdien vil bli fjernet for sinus^2 av et tall gitt funksjonen, da ved vanlig sinus vil du kun få i opphøyd i oddetall av ting, som du igjen tar og opphøyer i annen, ser ut som jeg besvarte mitt eget spørsmål med litt tenking, unødvendig post beklager... fjerner ikke grunnet det muligens regnes som sabotasje :p

Endret av Gnurk(homesmasher)
Lenke til kommentar

Jeg skal regne ut følgende for å finne nullpunkt mellom 0 og 15:

 

msp213919i40g2442f458d9.gif

 

Usikker på hvordan jeg skal gjøre dette. Sitter nå med sinx+cosx = 0, men hva skal jeg gjøre videre? :hmm:

Til dømes flytt over cos(x), og del på det same. (Du må då anta at chart?cht=tx&chl=\small\cos(x)\neq 0, men det går bra, ettersom sinus og cosinus ikkje er null samstundes.)

 

sin x = x - (x^3)/3! + (x^5)/5! - (x^7)/7! + ...,

 

og om det stemmer er det slik:

at ! gjelder for det du deler på, eller gjelder det for hele brøken?

(regner med det gjelder for underdelen av brøken, men bare vil ha det 100% :p

http://en.wikipedia.org/wiki/Trigonometric_functions#Series_definitions

 

Fakultetet er berre for nemnaren ja.

Lenke til kommentar

Finn arealet av det gule området på figuren.

Eg kjem ikkje i gang på denne her. Har prøvd å finna trekantar eller sektorar eg kan rekna ut, men finn ingenting.

Antar eg må finna arealet av trekanten og sektoren, for så å trekka den eine frå den andre.

har du fasit?

jeg fikk A(gul)= 4,528 [cm^2]

Lenke til kommentar

Trekanten er rettvinklet. Da kan du bruke Pytagoras' setning for å finne hva grunnlinja er (linjestykket som tangerer sirkelen.) Da har du alt du trenger for å finnea arealet av den. Når det gjelder arealet av sektoren må du finne hvor stor vinkel som spenner over buen. Hint: se på en av trekantene. Du kjenner alle sidene, og trekanten er rettvinklet. Da kan du finne halvparten av sektorens vinkel.

 

edit: endret hintet til et enklere.

 

Janhaa: Jeg får i alle fall det samme.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Hei!

 

Forstår ikke helt hvordan jeg skal vise dette: Bruk definisjonen av tan v til å vise at

cos2v*tan2v+cos2v=1.

 

På forhånd takk!

skal du vise eller bevise, beklager vis jeg "pointer ut the obviuse" men sin/cos=tan?

jeg fikk 1 med å slå det inn slik i TI værtfall sin((x)/cos(x))^2 supplerte tan :p

Lenke til kommentar

Hei!

 

Forstår ikke helt hvordan jeg skal vise dette: Bruk definisjonen av tan v til å vise at

cos2v*tan2v+cos2v=1.

 

På forhånd takk!

skal du vise eller bevise, beklager vis jeg "pointer ut the obviuse" men sin/cos=tan?

jeg fikk 1 med å slå det inn slik i TI værtfall sin((x)/cos(x))^2 supplerte tan :p

 

Sant, takker! Der gikk det vet du. Visste selvfølgelig formelen for tan x, men tenkte ikke på å ta det i annen :p

Lenke til kommentar

Forresten noen som vet hvordan jeg kan løse denne:

 

(Sqrt 3)/(sin(2pix)) + 2=0, x[-1,1].

 

Jeg prøvde meg ved å flytte toeren over, for så å dele på kvadratroten av 3. Deretter satte jeg sinusuttrykket opphøyd i minus 1. deretter prøvde jeg å løse likningen ut i fra at det jeg fikk for sin=-2/sqrt3. Men dette ga ikke riktige svar, som er: -1/3,-1/6,2/3 og 5/6.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...