Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gir for eksempel arealet under MR-kurven og over MC-kurven fra kvantum 0 til kvantum Q* profitt?

 

Så lenge du passer på å ta hensyn til faste kostnader vil det det, ja. Men det må du jo når du regner ut (p-p1)*q også..

 

Hei og takk for svar. Glemte å nevne at det er på lang sikt og alle kostnader er variable, så AC viser alle kostnader.

 

Så arealet mellom MR og MC gir altså profitt? Er det andre arealer man kan vise til for å finne ut profitt?

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på en ting her. Ville det vært mulig, på f.eks R2 eksamen, å laste ned en masse filmer fra YouTube, f.eks patrickjmt sine filmer, legge de inn på en harddisk og ta de med på eksamen? Står jo alle hjelpemidler med unntak av kommunikasjon, og hvis dette er filmer som liger lagret på min egen laptop er det jo strengt talt ikke brudd på noen regler?

 

:new_woot:

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar. Glemte å nevne at det er på lang sikt og alle kostnader er variable, så AC viser alle kostnader.

 

Så arealet mellom MR og MC gir altså profitt?

 

Ja. Tenk på hva marginalinntekt og marginalkostnad er. Litt "umatematisk" er marginalinntekten det du tjener på å selge en enhet til mens marginalkostnaden er det det koster å produsere en til. Differansen blir dermed det du tjener på å selge en til, så arealet mellom MR og MC blir samlet profitt, ja.

Lenke til kommentar

Det jeg mente med å integrere var at du deler opp omdreiningsfiguren (altså volumet) i tynne skiver og summerer opp volumet av alle skivene. Dette er en metode som bør være kjent i fra VGS, og det står antagelig om det i boken din. På engelsk kalles det ofte "solid of revolution": http://en.wikipedia.org/wiki/Solid_of_revolution. Les i denne artikkelen under "disc method".

 

Jeg er ikke noe god i å tegne 3D jeg heller. Bare se for deg at du tar denne grafen du får og så snurrer du den rundt x-aksen. Du har helt rett i hvordan den vil se ut.

skal lese på det, tusen takk :)

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på en ting her. Ville det vært mulig, på f.eks R2 eksamen, å laste ned en masse filmer fra YouTube, f.eks patrickjmt sine filmer, legge de inn på en harddisk og ta de med på eksamen? Står jo alle hjelpemidler med unntak av kommunikasjon, og hvis dette er filmer som liger lagret på min egen laptop er det jo strengt talt ikke brudd på noen regler?

 

:new_woot:

vet at på alle eksamener utenom IT(på min skole hvertfall) var det ikke lov med "Lyd" hvertfall...

Lenke til kommentar

Kom til å tenke på en ting her. Ville det vært mulig, på f.eks R2 eksamen, å laste ned en masse filmer fra YouTube, f.eks patrickjmt sine filmer, legge de inn på en harddisk og ta de med på eksamen? Står jo alle hjelpemidler med unntak av kommunikasjon, og hvis dette er filmer som liger lagret på min egen laptop er det jo strengt talt ikke brudd på noen regler?

 

:new_woot:

Og om du står fast bruker du hundre år på og lete igjennom videoer osv., virker på meg som en dum idé om det hadde vært mulig.

 

Boken holder i massevis å ha med. Det du ikke kan før eksamen lærer du deg ikke under eksamen uansett.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Sliter med en oppgave og lurte på om noen kunne hjelpe? :D

 

1) Gitt differensligningen an = 3n-1 - 2n-2, n > 1, a0 = 3, a1 = 5

 

a) Finn en formel for an

 

b) La Sn være summen av de n første leddene dvs. Sn = a0 + a1 + a2 + ...... + an-1.

Finn en formel for Sn.

 

Jeg fant ut at formelen for an = 2n+1 + 1. Sliter derimot å finne en formel for Sn. Har glemt veldig mye om rekker! Noen som kunne hjelpe meg? :)

Lenke til kommentar

Hei!

Sliter med en oppgave og lurte på om noen kunne hjelpe? :D

1) Gitt differensligningen an = 3n-1 - 2n-2, n > 1, a0 = 3, a1 = 5

a) Finn en formel for an

b) La Sn være summen av de n første leddene dvs. Sn = a0 + a1 + a2 + ...... + an-1.

Finn en formel for Sn.

Jeg fant ut at formelen for an = 2n+1 + 1. Sliter derimot å finne en formel for Sn. Har glemt veldig mye om rekker! Noen som kunne hjelpe meg? :)

summen divergerer jo i vilden sky...

Lenke til kommentar

Hei!

 

Skjønner ikke helt denne oppgaven:

 

I denne oppgaven regner vi at jorden er en kule med radius r = 6357 km.

Anne bor på Gjøvik og Petter på Hamar. En dag møtes de i hver sin robåt midt ute på Mjøsa. Etter stevnemøtet ror de hjem igjen hver sin retning. Når de sitter i robåten, er øynene deres 1,0 m over vannflaten.

Hvor stor er avstanden mellom dem når de ikke lengre kan se hverandre på grunn av jordkrummingen?

 

Vet ikke hva jordkrumming innebærer, og forstår ikke hvordan jeg skal gå frem. Er forresten en opg i trigonometri.

 

På forhånd takk!:)

Lenke til kommentar

Jorden er rund, så når de har rodd et stykke fra hverandre så vil de ikke kunne se hverandre lenger, ikke sant? Jorden bøyer seg jo (krummer), mens de ser rett frem.

I denne oppgaven er det helt essensielt å tegne en figur. Får du noen ideer da?

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Hei!

 

Sliter med en oppgave og lurte på om noen kunne hjelpe? :D

 

1) Gitt differensligningen an = 3n-1 - 2n-2, n > 1, a0 = 3, a1 = 5

 

a) Finn en formel for an

 

b) La Sn være summen av de n første leddene dvs. Sn = a0 + a1 + a2 + ...... + an-1.

Finn en formel for Sn.

 

Jeg fant ut at formelen for an = 2n+1 + 1. Sliter derimot å finne en formel for Sn. Har glemt veldig mye om rekker! Noen som kunne hjelpe meg? :)

 

EDIT: Rettet opp en skrivefeil

 

chart?cht=tx&chl=S_n = \sum_{i=1}^n (2^i + 1) = \sum_{i=1}^n 2^i + \sum_{i=1}^n 1 = 2(2^n-1)+n

 

Blir det ikke sånn?

Endret av barkebrød
Lenke til kommentar

Jeg sliter virkelig med denne oppgaven, mulig jeg har gått glipp av læremåten i en forelesning.. Er det noen som kunne fortelle meg hva jeg skal gjøre i denne oppgaven? En framgangsmåte eller noe.. Takk!

 

 

En pinkode til et datasystem skal inneholde nøyaktig fem desimale siffer. Pinkoden

kan ikke ha 0 som første siffer. For eksempel er 12345 og 70229 lovlige pinkoder, mens

01234 er ulovlig.

a) Hvor mange lovlige pinkoder er det?

b) Hvor mange lovlige pinkoder er det der alle de fem sifrene er ulike?

c) Hvor mange lovlige pinkoder er det som inneholder sifferet 5 nøyaktig tre

ganger? For eksempel er pinkoden 53575 et slikt tilfelle.

d) Hvor mange lovlige pinkoder er det som ikke har tre eller flere like siffer?

Lenke til kommentar

Jeg sliter virkelig med denne oppgaven, mulig jeg har gått glipp av læremåten i en forelesning.. Er det noen som kunne fortelle meg hva jeg skal gjøre i denne oppgaven? En framgangsmåte eller noe.. Takk!

 

 

En pinkode til et datasystem skal inneholde nøyaktig fem desimale siffer. Pinkoden

kan ikke ha 0 som første siffer. For eksempel er 12345 og 70229 lovlige pinkoder, mens

01234 er ulovlig.

a) Hvor mange lovlige pinkoder er det?

b) Hvor mange lovlige pinkoder er det der alle de fem sifrene er ulike?

c) Hvor mange lovlige pinkoder er det som inneholder sifferet 5 nøyaktig tre

ganger? For eksempel er pinkoden 53575 et slikt tilfelle.

d) Hvor mange lovlige pinkoder er det som ikke har tre eller flere like siffer?

tja hva vet du om koder generelt? (gir et urelatert eksempel for pedagogikkens praktisitet):

du har en kode på 4 siffer, hvor mange kombinasjoner er det i det desimale tallsystemet?

10^4

eller vi kan si b opphøyd i a: b^a

hvor a er antall siffer og b er antall alternativer i sifrene (10 i desimalt)

hvist jeg da sa at det ikke kunne starte med 0 så måtte jeg jo fjernet alternativene som startet på 0

da må vi regne ut hvor mange som starter på 0 (da ignorer vi "det første siffer" og tenker 10^3, dette er kombinasjoner i 3 siffer (tenker da 0xxx ikke sant?)

da er det bare å trekke dette tallet fra det første altså 4^10-3^10

tror dette skal bli riktig så langt jeg vet :) men er ingen matteekspert som sagt :)

 

 

edit du må jo da appelere dette til den relevante oppgaven din, siden jeg brukte andre tall naturligvis :9

 

edit2: det finnes jo og andre måter å løse differansen på, du kan jo tenkte 10^4 er ALLE kombinasjoner men om du skal fjerne de som starter på 0 så fjerner du 1/10-del av dem, du har altså da 9/10 av 10^4 igjen :)

Endret av Gnurk(homesmasher)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...