Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Kan noen begrunne Thales setning? Finner ikke helt svaret jeg er ute etter, treneger litt utdyping. HVORFOR det er sånn.

 

Brukes f.eks. ved beskrivelse av geometrisk sted for trekanter med et linjestykke AB hvor trekanten ABC er rettvinklet.Periferivinkel halvparten av sentralvinkel og beskrevet sted går i halvbue (sirkel) rundt. Kan å "bevise" det i geogebra, men ikke rent matematisk..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Thales setning følger direkte fra det faktum at periferivinkel er halvparten av sentralvinkelen. Hvis du tegner opp en trekant ABC der C ligger på sirkelbuen og AB utgjør diameter i sirkelen så er sentralvinkelen 180 grader, og da må periferivinkelen i C som spenner over samme bue være halvparten, altså 90 grader.

Lenke til kommentar

Hei. Blir dette riktig?

 

Skal derivere -6sinxcosx=6(sinx)^2 - 6(cosx)^2 = 6(sin^2x-cos^2x)=-6(cos2x). Noen som hadde giddet å se over? Hadde satt stor pris på det!

http://www.wolframalpha.com/input/?i=differentiate+-6sinxcosx

Du kan eventuelt skrive om til -3sin(2x) og so derivere.

 

Blir dette her riktig

 

1km/t=0,27 m/s?

Rund opp, til 0.28.

http://www.wolframalpha.com/input/?i=1km%2Fh+in+m%2Fs

Lenke til kommentar

Skulle løse et ligningssett med to ukjente i dag, men grunnkunnskapene mine feilet. Jeg fikk likevel til oppgaven etter å ha brukt wolframAlpha.

 

Uansett, vil ha hjelp med å løse dem nå, slik at jeg lærer det igjen.

 

Finn n og K:

 

345 = K*0.1n

 

415 = K*0.2n

 

Jeg begynte med å finne et uttrykk for K: chart?cht=tx&chl=K = \frac{415}{0.2^n} satt inn i øverste ligning og fikk: chart?cht=tx&chl=345 =  \frac{415}{0.2^n}\cdot 0.1^n som blir til chart?cht=tx&chl=\frac{345}{415}=\frac{0.1^n}{0.2^n}. Her står jeg fast.

 

Jeg ser at det burde være lett, men suger rett og slett med logaritmeregning for tiden.

Endret av ChrisReeve
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...