Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som kan fortelle meg hvordan man finner fellesnevner i dette stykket? Vet at den skal bli 3(x-1)(x+1), men aner ikke hvordan man kommer frem til det.. Noen som kan hjelpe?

 

1 / 3x−3 + x+3 / x2 (x opphøyd i annen) -1 + 1 / x + 1

Endret av MKL
Lenke til kommentar

Noen som kan fortelle meg hvordan man finner fellesnevner i dette stykket? Vet at den skal bli 3(x-1)(x+1), men aner ikke hvordan man kommer frem til det.. Noen som kan hjelpe?

 

1 / 3x−3 + x+3 / x2 (x opphøyd i annen) -1 + 1 / x + 1

Legg in paranteser for å vise kva som står over og under brøkstreken.

 

x opphøgd i annen kan du skriva sånn: x^2

Lenke til kommentar

Noen som kan fortelle meg hvordan man finner fellesnevner i dette stykket? Vet at den skal bli 3(x-1)(x+1), men aner ikke hvordan man kommer frem til det.. Noen som kan hjelpe?

 

1 / 3x−3 + x+3 / x2 (x opphøyd i annen) -1 + 1 / x + 1

Legg in paranteser for å vise kva som står over og under brøkstreken.

 

x opphøgd i annen kan du skriva sånn: x^2

 

Skal huske på til neste gang, ikke så lett å skrive over oppgavene på pc ;p

 

Nevnerne du har er:

3x-3

x^2 - 1

x + 1

 

For å finne fellesnevner finner du alle felles faktorer, da må du faktorisere alle nevnerne:

3x - 3 = 3*(x-1)

x^2 - 1 = x^2 - 1^2 = (x - 1)(x + 1)

x + 1

Så ser du etter felles faktor, x + 1 f.eks. er felles i to av uttrykkene, produktet av de felles faktorene er fellesnevneren.

 

Ikke glem kvadratsetningene og konjugatsetningen.

 

Ahhh, tusen takk!!

Lenke til kommentar

Det er oppgitt en vekstrate dV/dt = k(L-V) og oppgaven er å finne løsningen på differentialligningen med tanke på t og k. Noen som kan gi meg hjelp på veien?

 

V0 = 20 og L = 24.81. L er grenseverdien for prisen, og det ser ut som oppgaven er basert på den monomolekulære modellen, uten at det hjalp meg noe særlig videre.

Endret av nepwk
Lenke til kommentar

oida, jeg ble helt grønn da jeg gikk inn her. At dere i det hele tatt skjønner noe av alle disse sammensetningene av tall er helt sinnssykt, dere er oversmarte. Stå på! Jeg har ihvertfall ingenting her å gjøre, de tallene dere ser er bare en maurtue for meg. Skjønner ikke bæra! :p Såå, kos dere, hade! :D

Lenke til kommentar

Det er oppgitt en vekstrate dV/dt = k(L-V) og oppgaven er å finne løsningen på differentialligningen med tanke på t og k. Noen som kan gi meg hjelp på veien?

 

V0 = 20 og L = 24.81

 

Hva legger du i "med tanke på t og k"? Er k en konstant eller en variabel her? Jeg regner vel egentlig med at k er en konstant og i så fall ganger du ut parentesen, flytter V over og ganger med det magiske tallet..

 

Hva det magiske tallet er? Les om "integrerende faktor"..

Lenke til kommentar

Det er oppgitt en vekstrate dV/dt = k(L-V) og oppgaven er å finne løsningen på differentialligningen med tanke på t og k. Noen som kan gi meg hjelp på veien?

 

V0 = 20 og L = 24.81

 

Hva legger du i "med tanke på t og k"? Er k en konstant eller en variabel her? Jeg regner vel egentlig med at k er en konstant og i så fall ganger du ut parentesen, flytter V over og ganger med det magiske tallet..

 

Hva det magiske tallet er? Les om "integrerende faktor"..

k er en konstant. Hvordan får jeg flyttet V over fra (kL - kV)? kv dV = kL dt hjelper vel ikke noe særlig?

Lenke til kommentar

1) 6a2+3ab/4ab+2b2

Faktoriser over og under brøk og forkort. Faktoriser ved å dra ut fellesfaktorar.

 

2)x/2=4-x/3

Svaret avhenger av kva som står over brøkstreken på høgre side av likninga.

Finn fellesnevnar, multipliser, forkort og rekn ut.

 

3)x+x/2+x/3=1

Multipliser vekk brøk og rekn ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...