Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Har denne formelen:

 

Y = aN^-b der

 

Y = produserte n-te enhet

N = antall produserte enheter

a = tid for å produsere første enhet

b = eksponent som hører til læringsprosenten

 

Du gjør en studie av tidsforbruk til manuell sammenstilling av et produkt og finner at antall timer for produkt nummer 1000 var 60 minutt og for produkt 9000 var 50 minutt pr stykk. I faglitteratur har du funnet at forventet læringsprosent er 90% for et slikt produkt.

 

a) Hva er tidsbruken på produkt nummer 9000?

b) Under forutsetningene i oppgaven hva er læringsprosenten når man betrakter læringen mellom produkt 1000 og 9000?

 

 

Jeg tror jeg har funnet b = 0,152, men kom ikke så mye lengre. Anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei jeg trenger VIRKELIG hjelp med spillteori.

 

Du har et valg om å satse som kan gi gevinst, eller gi deg og putte det du har spart opp så langt i banken.

 

Du har 2/3 sjanse for å tape minst 250 kr.

 

Eller 1/3 sjanse for å vinne 50 eller 100kr.

 

Dersom du vinner, får du i tillegg sjangsen til å spille igjen. Denne gangen 97% sjanse for å vinne 400 kr og 3% sjanse for å tape minimum 300kr.

 

Hvordan skal man regne for å vite om man skal spille eller gi seg?

 

Hvordan skal man regne for å vite når man skal gi seg i forhold til hvor mye man har spart opp?

 

La oss si at du har vunnet 3000 kr. Da tar du ikke sjansen på å spille, men sparer pengene i banken. Men hvor går grensen?

Lenke til kommentar

Hvordan skal man regne for å vite om man skal spille eller gi seg?

 

Hvordan skal man regne for å vite når man skal gi seg i forhold til hvor mye man har spart opp?

Det kommer an på risikoaversjonen/nyttefunksjonen din.

 

I utgangspunktet skal du se på når sjansen for å vinne ganget med den marginale nytteøkningen av mer penger er lik sjansen for å tape ganget med den marginale nyttereduksjonen av mindre penger.

Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Takk.

 

Det vil si at for å vinne blir det:

 

(75+400)(1/3)(0.97)=154

 

Mens for å tape så blir det:

 

250*(2/3)=167 Altså taper man mer enn man vinner?

 

(250+75)(2/3)(0.3)=65

 

Altså burde man spille?

 

Hva med dette tilfellet:

 

Du har 97% sjanse for å vinne 400kr. Dersom du taper (3%) så taper du alt du har spart opp. Hvor mye skal du ha spart opp på forhånd før du vil gi deg uten å ta sjansen på å spille?

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

Familien Olsen = fire voksne og tre barn. De betaler til sammen 1335 kr.

Familiene Khan = to voksne og to barn. De betaler til sammen 750 kr.

 

Finn billettprisen for barn og voksne.

Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal gå frem med likningssett, prøvd alt, noen ideer? :)]

 

oppg 2)

Bestem konstanten b slik at likningsettet

1. 3x +by = 5

2. 2x - 3y = 9

 

får en løsning der x = 3.

 

Jeg skjønner at man kan sette inn x = 3 i likningssettet, men jeg får -4 og ikke 4, kan noen belyse det her? :)

Endret av Inzane-94
Lenke til kommentar

Familien Olsen = fire voksne og tre barn. De betaler til sammen 1335 kr.

Familiene Khan = to voksne og to barn. De betaler til sammen 750 kr.

 

Finn billettprisen for barn og voksne.

Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal gå frem med likningssett, prøvd alt, noen ideer? :)]

 

 

Sett voksne som x, og barn som y. Så ganger de faktorene med antallet voksne og barn, og setter lik summen de betaler. Så løser du for x og y

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hvorfor Maple gir 3)*x^3+2*x^2-3*x og 3)*(x-2)^3+x når chart?cht=tx&chl=-x^2+4 x-3 = -(x-2)^2+1 men 3)*x^3+2*x^2-3*x? Denne problematikken dukker ikke opp i WolframAlpha, så hva er det som skjer her?

 

Husk integrasjonskonstanten. En funksjon har uendelig mange antideriverte (derav de to du foreslår) hvor forskjellen mellom dem er en konstant.

Endret av barkebrød
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...