Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ok, så mitt lille problem er som følger:

 

Gitt at man har et parallellogram hvor vinkel A og høyden h er det eneste kjente, hvordan kan man finne side b?

Det finner du ikke.. Den er ikke entydig bestemt.

 

 

Pokker, det er jo tilfellet om man bryter den ned i to trekanter også.

Hvordan i alle dager er det meningen at jeg skal kunne finne avstanden FD når det eneste jeg vet er lengdene på AS (store radius i en hul kjegle), SC og PQ (tykkelsen på metallet) da?

V5Jsc.png

Endret av miniPax
Skrevet (endret)

@Zarfax: Begge metodane som er linka til ovanfor er i utgangspunktet noko ein kan lære på universitet/høgskule. Kva var den opphavlege oppgåva, det kan vere du har gjort ein feil i undervegs dersom du ikkje har lært nokre av metodane skissert ovanfor?

 

@Nebuchadnezzar: Newton sin metode er vell ikkje R2 pensum? Eg var iallfall ikkje borti det i fjor. Ei heller hadde eg om det i matematikk X for 2 år sidan.

Endret av tosha0007
Skrevet (endret)

Jeg har hatt R2 og husker ingenting om noen 'Newton'-metode...

 

Skulle jeg ha løst den der ville jeg bare kjørt det inn på kalkissen - vi løste en lignende oppgave i klassen.

Endret av ahpadt
Skrevet (endret)

Jeg har hatt R2 og husker ingenting om noen 'Newton'-metode...

Skulle jeg ha løst den der ville jeg bare kjørt det inn på kalkissen - vi løste en lignende oppgave i klassen.

CASIO kalkisen tar'n lett;

menu->equa->skriv:xe^x - 27->solv->x=2,4144

=======================

dette er en transcendent likning

Endret av Janhaa
Skrevet

Trenger hjelp til å derivere denne funksjonen, har prøvd mange ganger og får ikke til. Nettopp begynt med derivasjon i R1.

 

f(x) = (1+x√x)2

Skrevet (endret)

Jeg er i en klasse på 24 elever. Vi spiller en rulett med 32 tall. Jeg får tallet 32 på ruletten.

 

1. Hvor stor er sjansen for at kun 1 annen elev får samme tall som meg?

 

2. Hvor stor er sjansen for at minst 1 elev får samme tall som meg?

 

Blir dette riktig uttrykk for oppgave 2?

1 - (31/32)^23

 

 

EDIT:

 

Blir dette riktig for oppgave 1?

post-149802-0-61306300-1302688591_thumb.jpg

 

EDIT2: justerte uttrykket mitt litt.

Endret av Magnus_L
Skrevet

Ny oppgave her.

 

Jeg har en kortstokk med 52 kort. Jeg trekker ut et tilfeldig kort av kortstokken og legger det vekk. Deretter trekker jeg et kort til. Hvor stor er sjansen for at dette kortet er et honnørkort (knekt, dronning, konge, ess)?

Skrevet

Universitetet - Mat1001 / Kalkulus1 / CalculusII

VG3, I det minste om newton. Kanskje VG2 om man tar X matte.

Du har vel R2 matte nå, eller husker jeg feil? Uansett, første gang jeg var borti Newtons metode var faktisk i IT GK der vi skrev et program som løste det. Før vi så lærte det i Matte1 noen uker senere.. :p

 

Aldri vært borti det på VGS.

Skrevet (endret)

Eg har prøvd nr.2 og nr.3

 

Edit: Kjem fram til at x2+9x+25=0, men det funkar ikkje i abc-formell. Er det ein løsning, dersom det er ei løysing, kva er x då?

Endret av jondev20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...