Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

 

Ja.. men stryk ikkje toarane kvarandre ut slik at det berre står igjen: (3x-3)/(2-2x) ?

 

Og isåfall så kan vel det uttrykket igjen faktoriserast til: (3*(x-1))/2*(1-x))...

Jo, 2-erne stryker hverandre og du står igjen med det du selv sier.

En annen ting du kan gjøre, er å huske [ikke huske, men multiplisere med 1=(-1)*(-1)] at (x-1)=-(1-x) og du kan faktorisere enda mer ;).

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Ja.. men stryk ikkje toarane kvarandre ut slik at det berre står igjen: (3x-3)/(2-2x) ?

 

Og isåfall så kan vel det uttrykket igjen faktoriserast til: (3*(x-1))/2*(1-x))...

Jo, 2-erne stryker hverandre og du står igjen med det du selv sier.

En annen ting du kan gjøre, er å huske [ikke huske, men multiplisere med 1=(-1)*(-1)] at (x-1)=-(1-x) og du kan faktorisere enda mer ;).

 

Så satt inn i oppgaven, så vil dette bli:

(3(-x-1))/(2(-1-x))??

Skjønte ikke helt dette..

Lenke til kommentar

Noen her som har litt erfaring med Matlab? Jeg er en vanlig videregående elev og lurer på et veldig enkelt spm. Hva er X i Matlab (det er ikke x, kan ikke skrive f. eks 2¨x^2+4=36 elns)? Fant det ikke i brukerguiden. Har lyst å leke meg litt med ligninger, hvis det er mulig? Første gangen jeg prøvde programmet idag, aner ikke om det er vanskelig å lære, men hvis det ikke er så mye vanskeligere enn TI kalkulatoren så kan jeg forstå litt. :)

 

Oisann! Kanskje jeg skulle postet i matteassistanse tråden.

Endret av Zonked223
Lenke til kommentar

Matlab er stort sett for numerisk matematikk, om du skal løse likninger og slikt ville jeg heller gått for Maple eller Mathematica. Det er selvfølgelig mulig, men det finnes andre programmer som er bedre egnet for det. Du kan for eksempel prøve:

 

syms x
solve('x^2+2*x+1=0')

 

edit: Dette forutsetter at du bruker Symbolic Toolbox.

Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Noen her som har litt erfaring med Matlab? Jeg er en vanlig videregående elev og lurer på et veldig enkelt spm. Hva er X i Matlab (det er ikke x, kan ikke skrive f. eks 2¨x^2+4=36 elns)? Fant det ikke i brukerguiden. Har lyst å leke meg litt med ligninger, hvis det er mulig? Første gangen jeg prøvde programmet idag, aner ikke om det er vanskelig å lære, men hvis det ikke er så mye vanskeligere enn TI kalkulatoren så kan jeg forstå litt. :)

 

Oisann! Kanskje jeg skulle postet i matteassistanse tråden.

 

Anbefaler sterkt å bruke Wolfram Alpha istedet, masse du kan gjøre og mange spennende funksjoner. Det er basert på Wolfram Mathematica.

 

http://www.wolframalpha.com/

Lenke til kommentar

Hvordan regner en ut ulikheter uten å sette opp nummerlinje?

 

For eksempel:

 

x^2+2x > 15 -->

x^2+2x-15 > 0 -->

(x-3)(x+5) --> Finner da svaret i hodet, men hvordan fortsetter jeg her på papiret?

 

Her sitter du med likningen: (x-3)(x+5)>0

 

Her ser du at hvis (x-3)=0 eller (x+5)=0, vil ulikheten din være ugylding, og (x-3) og (x+5) er altså ulik null.

 

Dette gjør deg i stand til å dele på parentesene i likningen, fordi du har bevist at ingen av dem er lik null. Dette vil gi deg disse to likningene:

 

(x-3) > 0/(x+5) eller (x-3) > 0

(x+5) > 0/(x-3) eller (x+5) > 0

 

Videre får man altså:

 

x > 3

x > -5

 

Du har nå to grenser for x, for det samme stykket. For å finne ut hvilken grense som er riktig, må du velge den som oppfyller begge grensene sine krav. Her ser du at hvis du velger x > 3, vil x automatisk være større enn -5, og du oppfyller begge grensene.

 

Du kan kontrollere svaret ved å sette inn en verdi større enn 3 for x i den opprinnelige likningen din "x^2+2x > 15" Da vil du se at for enhver verdi større enn 3 vil likningen din være oppfylt.

 

Håkon

Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med regning av lån.

 

Rett før den tiende innbetalingen arver Tina penger, slik at hun kan betale restlånet. Hvor mye skal hun betale?

 

Lånet hun tok opp var på 1500 000kr. Banken tar årlig rente på 7% og den årlige innbetalinga er om lag 141590kr. :ermm:

 

Fasiten: 1 136 059kr

Lenke til kommentar

Matlab er stort sett for numerisk matematikk, om du skal løse likninger og slikt ville jeg heller gått for Maple eller Mathematica. Det er selvfølgelig mulig, men det finnes andre programmer som er bedre egnet for det. Du kan for eksempel prøve:

 

syms x
solve('x^2+2*x+1=0')

 

edit: Dette forutsetter at du bruker Symbolic Toolbox.

 

 

Takk for gode tilbakemeldinger, ser at jeg må kunne litt "coding" når det kommer til Matlab. Wolframalpha/mathematica var genialt, veldig step for step. Bedre beskrevet enn i boka, der det står 5 sider om ting du ikke nødvendigvis trenger å vite. Og når det kommer til utregningseksempler virker det som den hopper over detaljer. Jeg har f. eks en norsk og en engelsk fysikkbok med omtrent samme læreplan, men den engelske legger ikke sjul på noe. Mye lettere å henge med.

 

Det jeg sliter mye med i matte er integrasjon med variabelskifte. Så jeg håpet på å finne et program som kunne lære bort litt bedre, men disse programmene er vel mer laget for "snarveier" for de som kan det, enn å lære bort. Uansett, Wolframalpha fungerer bra.

 

:) Meget fornøyd

Lenke til kommentar

http://www.khanacademy.org/v/solving-equations-1?p=Algebra%20I%20Worked%20Examples

 

Ta en titt på et par av videoene her du.

 

Generelt sett sier vi at vi kan forandre en likning. (Dette er en likning siden vi har et likhetstegn). Ved å gjøre det samme på begge sider.

 

5x+4=6x+24

 

Vi kan trekke fra 4 på begge sider

 

5x+4-4=6x+24-4

 

5x=6x+20

 

Vi kan trekke fra 6x på begge sider

 

5x-6x=6x+20-6x

 

-x = 20

 

Vi kan gange begge sider med -1

 

-1(-x) = -1 * 20

 

x = -20

 

Resten klarer du nok selv

Lenke til kommentar

Har noen spørsmål.

 

Går 1VGS og kommer synligvis til å stryke i mattematikk. Har P matte, men likevell suger jeg i faget og klarer ingen ting. Er en prøve igjen som jeg skal jobbe veldig hardt inn i mot, for å kanskje klare å består 1P.

 

Men vist jeg ikke består og stryker. Må jeg ta opp 1P igjen da? Jeg kan vell ikke starte på 2P uten å ha bestått 1P?

 

Da må jeg vell ta det opp som privatist? Er det kun skriftlig prøve, eller er det også muntlig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...