Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kensil:

Stemmer det.

 

unknown1991:

a)

Du kan bruke produktregelen for derivasjon, men det er enklare å gange ut parentesane før du deriverer. Gjer du det får du

chart?cht=tx&chl=f(x) = (x^2-1)(x^2+1) = x^4 - 1

 

Den klarer du vel å derivere sjølv?

 

b)

Her må du bruke to reglar: Produktregelen, og kjerneregelen.

 

Produktregelen tek for seg derivasjon av produktet av to funksjonar av x. Viss du har at

chart?cht=tx&chl=f(x) = u(x)\times v(x), seier produktregelen at

chart?cht=tx&chl=f^\prime(x) = u^\prime(x)\times v(x) + u(x)\times v^\prime(x),

den deriverte av den fyrste ganga med den andre, pluss den deriverte av den andre ganga med den fyrste.

 

Kjerneregelen tek for seg derivasjon av funksjonar av x der det står noko meir enn x på x «sin plass». Til dømes er den deriverte av sin(x) = cos(x), men om det står noko anna enn berre x, må du gange med den deriverte av dette. Til dømes vil

chart?cht=tx&chl=(\sin(2x))^\prime = \cos(2x)\times (2x)^\prime = 2\cos(2x).

 

Generelt seier kjerneregelen at om du har ein funksjon chart?cht=tx&chl=f(u(x)), er den deriverte gitt ved

chart?cht=tx&chl=f^\prime(u(x)) = f^\prime(u)\times u^\prime(x).

Du deriverer fyrst som om det berre stod x der, og so ganger du med den deriverte av det som står på x sin plass.

 

Ser du korleis desse reglane kan brukast på oppgåva di?

 

skjønte i allefall den første.. Tusentakk! :)

Lenke til kommentar

p><p>

p><p>

p><p>

 

Dette blir riktig svar, bare hvis jeg får fjernet nevneren. skal jeg gange med 6 overalt, også dele på 6 igjen?

 

 

+

 

er det en mulighet for å slette innlegg? fant ut at dette ble trippel post. hvis en moderator kunne flytte alle de tre siste til et, hadde det vært fint.

Endret av kensil
Lenke til kommentar

p><p>

p><p>

p><p>

 

Dette blir riktig svar, bare hvis jeg får fjernet nevneren. skal jeg gange med 6 overalt, også dele på 6 igjen?

 

 

+

 

er det en mulighet for å slette innlegg? fant ut at dette ble trippel post. hvis en moderator kunne flytte alle de tre siste til et, hadde det vært fint.

 

Du kan jo bare sette 1/6 utenfor , for så forenkle det som står i parantes:

 

chart?cht=tx&chl=\frac {3}{6}x + \frac {4}{6}x - \frac {21}{6} = \frac {1}{6}\cdot(3x + 4x - 21)= \frac {1}{6}\cdot (7x-21)= \frac {7x-21}{6}

Lenke til kommentar

p><p>

p><p>

p><p>

 

Dette blir riktig svar, bare hvis jeg får fjernet nevneren. skal jeg gange med 6 overalt, også dele på 6 igjen?

 

 

+

 

er det en mulighet for å slette innlegg? fant ut at dette ble trippel post. hvis en moderator kunne flytte alle de tre siste til et, hadde det vært fint.

 

Du kan jo bare sette 1/6 utenfor , for så forenkle det som står i parantes:

 

chart?cht=tx&chl=\frac {3}{6}x + \frac {4}{6}x - \frac {21}{6} = \frac {1}{6}\cdot(3x + 4x - 21)= \frac {1}{6}\cdot (7x-21)= \frac {7x-21}{6}

 

har skrevet stykket feil, beklager.

 

p><p>

p><p>

p><p>

Lenke til kommentar

p><p>

p><p>

p><p>

 

Dette blir riktig svar, bare hvis jeg får fjernet nevneren. skal jeg gange med 6 overalt, også dele på 6 igjen?

 

 

+

 

er det en mulighet for å slette innlegg? fant ut at dette ble trippel post. hvis en moderator kunne flytte alle de tre siste til et, hadde det vært fint.

 

Du kan jo bare sette 1/6 utenfor , for så forenkle det som står i parantes:

 

chart?cht=tx&chl=\frac {3}{6}x + \frac {4}{6}x - \frac {21}{6} = \frac {1}{6}\cdot(3x + 4x - 21)= \frac {1}{6}\cdot (7x-21)= \frac {7x-21}{6}

 

har skrevet stykket feil, beklager.

 

p><p>

p><p>

p><p>

 

Jeg trodde det var vanlig algebra forenkling , men hvis det er likning blir det sånt:

chart?cht=tx&chl=\frac {3}{6}x + \frac {4}{6}x = \frac {21}{6}

 

chart?cht=tx&chl=\frac {7}{6}x = \frac {21}{6} ganger med 6 på begge sider

 

chart?cht=tx&chl=7x = 21

 

chart?cht=tx&chl=x = \frac{21}{7}

 

chart?cht=tx&chl=x = 3

Lenke til kommentar

Er det noen her som har teoretisk matematikk på vg1, 1T?

 

Ja, jeg. I tillegg er det en haug med folk her som har kompetanse langt over det. Hva gjelder det?

 

chart?cht=tx&chl=4 ( \frac {2}{y} + \frac {3}{4y}- \frac {5}{8y} )   =   \frac {8}{4y} + \frac {12}{16y}- \frac {20}{32y}   =   \frac {2}{y} + \frac {3}{4y}- \frac {5}{8y}   =   \frac {16}{8y} + \frac {6}{8y}- \frac {5}{8y} = \frac {17}{8y}

 

hva har jeg gjort galt her?

 

Som Nyah sier har du ikke ganget med 4 (chart?cht=tx&chl=\frac{4}{1}), men med 1 (chart?cht=tx&chl=\frac{4}{4}).

 

Trenger tips til tentamen som vi skal ha snart. Så jeg lurer på om det er noen som har hatt en 1t tentamen før og kan si litt om det?

Lenke til kommentar

Er det noen her som har teoretisk matematikk på vg1, 1T?

 

Ja, jeg. I tillegg er det en haug med folk her som har kompetanse langt over det. Hva gjelder det?

 

chart?cht=tx&chl=4 ( \frac {2}{y} + \frac {3}{4y}- \frac {5}{8y} )   =   \frac {8}{4y} + \frac {12}{16y}- \frac {20}{32y}   =   \frac {2}{y} + \frac {3}{4y}- \frac {5}{8y}   =   \frac {16}{8y} + \frac {6}{8y}- \frac {5}{8y} = \frac {17}{8y}

 

hva har jeg gjort galt her?

 

Som Nyah sier har du ikke ganget med 4 (chart?cht=tx&chl=\frac{4}{1}), men med 1 (chart?cht=tx&chl=\frac{4}{4}).

 

Trenger tips til tentamen som vi skal ha snart. Så jeg lurer på om det er noen som har hatt en 1t tentamen før og kan si litt om det?

 

Bare pm meg

Lenke til kommentar

Faktoriser uttrykket

 

14a^2 - 28ab = 2a(7a+14b)

 

Det står 14a(a+2b) i fasiten. er det sånn at man skal sette så mye som mulig forann parantesen? eller er det riktig sånn jeg også skrev det?

 

takk for svar henrik!

Endret av kensil
Lenke til kommentar

Et punkt D ligger på AC. Finn lengden av AD når BD = 2 * AD

 

Siste deloppgave på en rimelig enkel oppgave, men her sitter jeg helt fast. Mer info:

Vinkel CAB = 35 grader

Vinkel ACB = 120 grader

Vinkel ABC = 25

AB = 9 km

BC = 6 km

AC = 4,4 km

M er midtpunktet på AC. BM = 7,3 km

Arealet er 11,3 kvadratkilometer

 

Hvordan løser jeg denne? Tentamen i morgen, trenger virkelig hjelp. :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...