Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tipper du forstår prinsippene, så da gjetter jeg på at du prøver å uttrykke at det var noe mangelfult/diffust eller feil med forklaringen min - alt blir mye lettere om du prøver å sette sammen bokstavene til noen ord der du forklarer hva du reagerer på istedenfor å leke smart :)

Lenke til kommentar

Sannsynet blir 2/3 dersom programlederen (i dette tilfellet) vet hvor gevinsten ligger og ikke åpner denne luken første gangen.

 

Sannsynet blir 1/3 dersom programlederen ikke vet hvor gevinsten ligger.

 

Har jeg forstått det riktig? Men i TV-program o.l. er vel det det øverste som blir tilfellet. Med andre ord 2/3 sjans for å vinne dersom man bytter etter å ha åpnet første luke.

Lenke til kommentar

2 innlegg som inneholdt SMS-språk, provokasjoner, offtopic, eller annen nonsens intetsigende innhold er fjernet fra tråden. På et diskusjonsforum er det viktig å gjøre seg forstått med godt språk, god formulering og svar med tydelig relevans til emnet. Og sist men ikke minst vis respekt for andre, og ikke fremprovoser krangel. I dette tilfellet er det meningsløse innlegg som er slettet.

Lenke til kommentar
Lurer litt på en ting. Ser at man bruker dx bak integral, og at man skriver d/dx foran den deriverte ... og noen ganger bruker man du/dx osv. Hva betyr denne notasjonen for noe? Jeg er bare vant med å skrive det, uten å tenke noe over hva det betyr. :)

 

 

Hei, Mr. B!

 

Jo, her skal du høre:

Du har sikkert sett d/dx og dy/dx når det er snakk om derivasjon, mens dx er mer vanlig å se under integrasjon.

 

d/dx er en differensialoperator. Dvs. at det er noe (se på det som en funksjon) som sender en funksjon til dens deriverte.

 

dy/dx er enkelt og greit differensialoperatoren d/dx anvendt på funksjonen y. Altså, dy/dx = d/dx y.

 

Når det gjelder dx i et integral snakker vi om uendelig små bredder. Se for deg et areal A som representeres med et integral, A = int(f(x))dx. Dette betyr at vi tar summen over et uendelig antall rektangler med høyde f(x) og bredde dx, hvor dx er uendelig liten. Du ser derfor at du trenger dx, hvis ikke hadde du ikke målt arealet skikkelig.

 

 

Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar

Hei, skal finne arealet av en trekant der alle sidene er kjent. Trekanten er ikke rettvinklet.

 

Hvordan gjøres dette?

 

 

 

 

 

Har punktene A(2, -2), B(-1, 2) og C(1/3, 3). Et punkt D ligger på x-aksen slik at avstanden til A er 2[kvadratrot]2.

 

Hvordan kan jeg, ved vektorregning, finne koordinatene til D?

 

EDIT: fant det ut. Setter D(x,0), finner ADvektor, setter at lengden av den er lik 2[kvadratrot]2 og regner ut som en likning, hvis noen lurte :p.

Endret av Thomaes
Lenke til kommentar

bruk cosinussetningen til å finne en vinkel, kall den A. Lag en loddrett linje fra det øverste punkten i trekanten ned til grunnlinjen. Da har du en rett vinkel ved grunnlinje, en side, og en vinkel (A) og kan dermed bruke pytagoras til å finne høyden. arealet av en trekant er grunnlinje * høyde / 2

Lenke til kommentar

Thomaes: flott at du fant løsningen selv. Og kjempeflott at du forklarte hvordan du fant ut av det. Det er nok mang eher som jobbe rmed liknende problemer og selvom man ikke jobber med akkurat den problemstillingen nå så fester en slik forklaring seg til underbevistheten og kan være til god hjelp senere. :thumbs:

Lenke til kommentar

Har en sannsynelighetsregnings oppgave her som jeg ikke er sikker på:

 

En urne inneholder ti kuler med numrene 1-10. Kulene med numrene 1, 2 og 3 er røde. De andre kulene er hvite.. Tre kuler trekkes fra urnen uten gjentagelse.

 

a) Hva er sannsynligheten for at minst to av kulene som trekkes er røde, gitt at kule nr 1 er en av dem som trekkes?

b) Hva er sannsynligheten for at minst to av kulene som trekkes er røde, gitt att minst en av kulene som trekkes er rød?

 

Får 15/72 på a) og 9/2 på b), men er usikker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...