Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

 

Jobber litt med tangensfunksjoner nå, og lurer på om dette er den korrekte måten å sette opp en likning for å finne funksjonens bruddpunkt? Står ikke noe om det i boken. ;)

 

piX\4=pi\2 + n*pi

(siden bruddpunktet for tan er i pi/2 og -pi/2)

 

Funksjonen er f(X)=tan(piX/4), X E[0,12]

 

Løser likningen mhp. X ved å gange med 4 på begge sider, og deretter gange begge sider med 1/pi. Får da x=pi+n*4pi. Prøver diverse heltall for n, og ser at det eneste som passer i definisjonsområdet er 0 - og løsningen blir da pi.

 

Riktig? :)

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar

Det er jo bare til å se om x = pi faktisk gir bruddpunkt det... tan(pi * pi/4) = -0.799, mao. ikke et bruddpunkt. Du gjør noe feil:

 

pi * x/ 4 = pi / 2 + n * pi

 

pi * x = 2 * pi + n * 4pi

 

x = 2 + n * 4

 

Innafor [0,12] har du altså bruddpunktene 2, 6 og 10.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar
...

piX\4=pi\2 + n*pi

...

Løser likningen mhp. X ved å gange med 4 på begge sider, og deretter gange begge sider med 1/pi. Får da x=pi+n*4pi.

...

 

Riktig? :)

 

tanken din er riktig, men når du skal gange begge sider av en likning må du passe på å gange alle leddene. Du har nok gått litt i surr der. På høyresiden har du forkortet 4 mot 2 og mistet en faktor 2 i første leddet, og du har glemt å forkorte bort pi i begge ledd når du ganger med 1/pi.

Lenke til kommentar

(Dempningskonstanten) Betrakt en underdempet bevegelse for et legeme med masse m = 2 kg. Anta at tiden mellom to påfølgende maksima er 2 s, og at maksimumsamplituden minker til 1/4 av sin første verdi etter 15 svingninger. Bestem dempningskonstanten tilsystemet.

 

Eg anar nesten ikkje kor eg skal starte eingong. Eg veit at for underdempa rørsle følgjer ein:

 

y = e-a*t * (A cos w*t + B sin w*t)

 

Men kva hjelper dette meg? Btw, oppgåva er innanfor emnet lineære difflikningar i 2. orden eller høgare.

Lenke til kommentar

en nyttig wikipedia-link om dempede systemer. Start på toppen der det forklares hvordan masse, dempningskoeffisient og fjærkonstant henger sammen i 2.ordens diff-likning.

 

hint: du skal løse m*x'' + c*x' + k*x = 0

 

Du skal finne c. m har du oppgitt (massen). k har du indirekte oppgitt ved help av svingefrekvensen da w0 = sqrt(k/m)

 

x er funskjonen for bevegelsen som du har oppgitt som y.

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Sitter her og sliter med en matte oppgave.

Tema er likninger med 2 ukjente, og skal løse en oppgave grafisk. Men jeg tror enten at jeg har missforstått noe her, eller så har jeg bare ikke lært det ennå (ligger litt forran klassen min).

 

Oppgaven er som følger: (MURLIG, lite sansynlig men murlig, at jeg har skrevet av feil, har ikke oppgaven forran meg nå siden det var på en prøve, men ganske sikker på at det jeg har skrevet er riktig siden jeg hadde den forran meg på skolen idag.)

 

Løs likningssettet grafisk:

4x+6y=19

-2x+3y=11

 

 

Prøvde å forkorte det til Y= blablablabla , men da ble det masse komma shit, så det funka ikke. Fikk det ikke til med brøk heller.

Lenke til kommentar

Ok, klarte en annen oppgave som vi skulle løte på valgfri måte, og så kontrollere med grafisk metode.

2x-y=4

x+(3y)/4 =9/2 .

 

det gikk fint begge måter, men jeg kom fram til 2 forskjellige svar?!?!

Først brukte jeg Addisjonsmetoden, og fikk x=3 og y=2 .

 

Men med grafisk metode fikk jeg x=15 og y=26 .

Begge ser ut til å stemme i begge likningene. Er ikke det litt rart?

 

EDIT: Etter litt hjelp fra min kjære far ser det ut som om x=3 og y=2 er det "riktige" svaret. Men alikevel, litt rart at det stemmer med de andre også?

Endret av PartyLøven
Lenke til kommentar
Spørsmål ang. annuitetslån:

Om noen tar opp et lån på 800 000 kr, og betaler en rente på 4%, og terminbeløpet er

51 210 kr, hvordan finner jeg da ut av hvor mange terminer det er?

 

 

startkapital*(1 + p/100)n - avdrag*((1 + p/100)n - 1 )/((1 + p/100) - 1 ) = 0

 

p er renten, men pass på å dele på antall terminer dersom renten er oppgitt p.a.

Lenke til kommentar

Hei. Fikk en liten nøtt i dag:

 

Det var et amerikansk gameshow hvor man skulle velge mellom tre luker. Bak to av dem skjulte det seg

to esler, mens bak den tredje var det en Porsche.

Først velger du en luke. F.eks. luke 3. Verten vil da åpne en av de to andre lukene, la oss si luke 1, og der var det et esel.

Så skal du åpne neste luke. Vil du da: 1. Beholde luke 3, eller 2. bytte til luke 2.

 

Noen som tar den?

Har ikke fasiten selv enda, men får den i mattetimen i morgen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...