Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Et alternativ her er vel å skrive om venstresida til en sinusfunksjon på formen Asin(cx + d). A er amplituden gitt ved sqrt(22 + 32), c er koeffisienten på x som her er 1, og d er gitt ved tan-1(3/2):

 

2 sin x + 3 cos x = sqrt(13) * sin(x + 0.983)

 

Da er det bare snakk om å løse sqrt(13) * sin(x + 0.983) = 2.

 

Dette er ikke bare et alternativ. Det er den klart beste måten å løse oppgaven på.

Når jeg har regnet meg frem til funksjonen sqrt(13)sin(x+0.982)=2, hvordan kan jeg da løse denne mhp. sinx eller cosx. Kommer ikke på noen regel jeg kan bruke her. :)

Lenke til kommentar
Et alternativ her er vel å skrive om venstresida til en sinusfunksjon på formen Asin(cx + d). A er amplituden gitt ved sqrt(22 + 32), c er koeffisienten på x som her er 1, og d er gitt ved tan-1(3/2):

 

2 sin x + 3 cos x = sqrt(13) * sin(x + 0.983)

 

Da er det bare snakk om å løse sqrt(13) * sin(x + 0.983) = 2.

 

Dette er ikke bare et alternativ. Det er den klart beste måten å løse oppgaven på.

Når jeg har regnet meg frem til funksjonen sqrt(13)sin(x+0.982)=2, hvordan kan jeg da løse denne mhp. sinx eller cosx. Kommer ikke på noen regel jeg kan bruke her. :)

sqrt(13)sin(x+0.982)=2

sin(x+0,982)=2/sqrt(13) sin^-1 (2/sqrt(13)=0,588

x+0,982=0,588+k*2*pi v x+0,982=pi-0,588+k*2*pi

x=-0,394+k*2*pi v x=1,57+k*2*pi

 

Nå har jeg ikke lest resten av tråden, men dersom du har gitt område x skal være element i kan du sette inn heltalls-k for å finne løsningene. 1,57 er sannsynligvis pi/2 som kommer av at det ikke er eksakte verdier

Lenke til kommentar

Du jo ta invers-sin av sin(x + 0.982) ikke av (x + 0.982). Videre må du ta høyde for at det er to vinkler i hvert omløp med den gitte sinusverdien.

Angående sin og arcsin / invers-sin så har du jo at sin-1(sin(<et eller annet>)) = <et eller annet>. Det er definisjonen på inverse funksjoner, akkurat som ln(ex) = x.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Eg treng litt hjelp med ei oppgåve i Matte 3:

post-100969-1233568733_thumb.jpg

 

Stikkorda her er 2. ordens lineære homogene difflikningar. Eg treng berre hjelp til å setje opp stykket, den mekaniske matematikken etterpå kan eg utføre sjølv :)

 

Edit: eg fekk oppgåva nokonlunde til, hadde jo ikkje fått med meg at massetettleiken til vatn er 1000 kg/m³ =/

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Heisann,

 

håper på litt hjelp med en oppgave her.

 

Oppgaven lyder som følger; "På en kalkuneske står disse instruksjonene for steking: Stekes i 45 minutter per kilogram, pluss 20 minutter.

 

a) fullfør tabellen (dette har jeg gjort, se tabellen på bilde)

 

b) Lag en formel som viser total steketid, y, for en kalkun som veier x kg. (Også gjort, og fikk Y=45x+20)

 

c) Sammenlign formelen du har funnet med det generelle uttrykket y=ax+b for en lineær funksjon. Hva slags graf vil kalkunformelen din gi? (Houston, we have a problem.)

 

d) Tegn grafen for formelen din. (Dette tror jeg at er gjort, men alle grafene i boken viser at stigningslinjen ikke hopper bort et hakk for den begynner. Hvordan fikser jeg dette i Excel?)

post-177596-1233582640_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

c) Kva graf har formelen din gitt? Ei rett linje. Kanskje rettlinja graf er den riktige termologien. Du ser at formelen din tilsvarar den generelle formelen, kor a = 45 og b = 20 ;)

 

d) Set at vekta (x) byrjar på 0 og ikkje 1, så skal det løyse seg :)

Endret av aspic
Lenke til kommentar

Tusen takk! :)

 

Har en annen oppgave her som jeg lurer litt på;

 

"Vi har disse funksjonene:

 

1: y=x+2

2: y=2x+2

3: y=2x-3

4: y=-x+2

5: y=x-3

6: y=-2x

 

a) Hvilke funksjoner ovenfor har parallelle grafer?

b) Hvilke av funksjonene overfor har grafer som går gjennom samme punkt på y-aksen?

c) Hvilke funksjoner har grafer som går gjennom origo?

 

Jeg å sette alle de forskjellige funksjonene inn i en graf/koordinatsystem i Excel, hvordan gjør jeg det? Har plottet ned verditabellene allerede, men ble kluss da jeg prøvde å sette dem inn.

 

 

post-177596-1233588384_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

rette linjer utrykkes på formen y = a*x + b, der a er stigningstallet og b forteller om hvilken verdi y har når x = 0 (altså kryssning med y-aksen). Linjer med samme stigningstall er parallelle og linjer med samme b krysser y-aksen i samme punkt. Linjer der b = 0 krysser y-aksen i y = 0, alstå origo.

 

Håper deet hjalp deg litt på vei, til å skjønne oppgaven. Det burde ikke være behov for å tegne opp grafene.

Lenke til kommentar
Bruker hele klassen din Excel som matteprogram eller? Ser ufattelig tungvindt ut. :hmm:

 

Nei, samtidig som jeg vet at lineære funksjoner ikke kommer til å være en del av min fremdtidige karriere, er jeg overbevist om at om jeg noensinne har bruk for mattekunnskaper, så vil det bli gjort på data. I tillegg er matte mitt svakeste fag, og da vil jeg heller prøve å banke inn litt av det jeg tenker kan være mest nyttig for fremtiden i henhold til meg selv, hvor Excel kan bli nyttig. :)

 

Takk til Xell også, skal prøve å svare på oppgavene uten opptegning av grafer i tillegg, da det nok kan være et smart sted å begynne. :)

Endret av RainbowLady
Lenke til kommentar

Som beskrevet før her: y = a*x + b

 

a) Hvilke funksjoner ovenfor har parallelle grafer?

De som er parallelle har samme stigningstall.

 

b) Hvilke av funksjonene overfor har grafer som går gjennom samme punkt på y-aksen?

Det er de grafene hvor b-leddet er likt.

 

c) Hvilke funksjoner har grafer som går gjennom origo?

De grafene som ikke har noe b-ledd.

Lenke til kommentar

Det er spesielt lett å gjøre om fra 2- til 16-tallsystemet. Del opp tallet i deler på 4 bit hver. Hver av disse delene vil da utgjøre et siffer i 16-tallsystemet. Her har vi to deler: 1000 og 0000. Den første blir 8 og den andre blir 0. Talet er altså 80 i 16-tallsystemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...