Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først tar jeg firkanten av sideflata. Den er 0,5m i den grunne enden. Så tar jeg trekantdelen. Kanten er 2m-0,5m. Arealet av rettvinklet trekant er lengde*høyde/2. Så det jeg har gjort er å dele arealet i to deler et rektangel med høyde 0,5 og lengde 15, og en trekant med høyde 1,5 og lengde 15.

 

Edit: figuren stemmer ikke i forhold lengde/høyde, men ilusterer hvordan man må dele opp arealet.

post-4310-1233158805_thumb.jpg

Endret av Xell
Lenke til kommentar

Hei igjen! Bare en siste ting jeg lurer på.

 

Kan noen forklare denne oppgaven for meg? :) Hvorfor finner vi svaret ved å dele 288 på 61? Og hvordan gjør jeg om svaret til Timer, minutter og sekunder?

 

Et svømmebasseng kan fylles med vann gjennom fire tappekraner. Kran A bruker to døgn på

å fylle bassenget, kran B bruker tre døgn, kran C bruker fire døgn og kran D bruker bare 6

timer.

 

Hvor lang tid tar det å fylle bassenget dersom det blir tappet vann fra alle fire kraner? Vi antar

at vanntrykket holder seg uforandret selv om alle kranene blir åpnet.

 

Fasit:

Kran A bruker 48 timer på å fylle bassenget osv.

På 1 time fyller kran A 1/48 av bassenget.

På 1 time fyller kran B 1/72 av bassenget.

På 1 time fyller kran C 1/96 av bassenget

På 1 time fyller kran D 1/6 av bassenget.

 

1/48 + 1/72 + 1/96 + 1/6 = 6/288 + 4/288 + 3/288 + 48/288 =

61/288

 

Når vi tapper fra alle fire kraner vil 61/288 av bassenget være fylt.

 

Det er helt fullt etter 288/61timer = 4 timer 43 minutter og 17

sekunder.

Endret av Mr. K
Lenke til kommentar

På én time fylles 61/288 av bassenget. Er du enig i at hvis vi lar t være tida i timer, så er 61 * t = 288? Altså, hvor mye som fylles per time (61) * antall timer = 288 (total)? Del med på 61 på begge sider så får du at t = 288 / 61 = 4.72

 

For å gjøre om til timer, minutter og sekunder: 4.72 betyr at det tar 4 timer + 0.72 timer som svarer til 0.72 * 60 = 43.2 minutter, altså 43 minutter og 0.2 * 60 sekunder = 12 sekunder. Stemmer ikke helt med 17, men jeg rundet kanskje litt vel av.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

bildewk2.jpg

w640.png

 

Trekantene ABC og A’BC er kongruente. Det er også ABB’ og ABC’. Vi får da en sammenheng i areal: Areal(A'BC) + Areal(AB'C) = Areal(ABC'). Bruk det du så vet om forholdet mellom lengdene i formlike trekanter til å vise Pytagoras læresetning.

 

 

Hei, jeg sliter med å komme fram til pytagoras læresetning.

Lenke til kommentar
Geometriske rekker:

 

an = a1*kn-1 er den formelen som står i boken.

 

Her er oppgaven:

En bedrift slipper ut 36 tonn CO2 per år. Bedriften får pålegg om å redusere utslippet med 5 % per år.

a) Hvor stort blir da det årlige utslippet om 20 år?

 

Her er altså a1 = 36 tonn og k = 0,95.

Men ifølge fasit så bruker de denne formelen:

 

an = a1*kn

i stedet for den vi har lært:

an = a1*kn-1

 

Hva er det som gjør at "-1" ikke tas med i denne oppgaven? :hmm:

Noen som vet? Har prøve i morgen (torsdag kl. 10).

Lenke til kommentar
Geometriske rekker:

 

an = a1*kn-1 er den formelen som står i boken.

 

Her er oppgaven:

En bedrift slipper ut 36 tonn CO2 per år. Bedriften får pålegg om å redusere utslippet med 5 % per år.

a) Hvor stort blir da det årlige utslippet om 20 år?

 

Her er altså a1 = 36 tonn og k = 0,95.

Men ifølge fasit så bruker de denne formelen:

 

an = a1*kn

i stedet for den vi har lært:

an = a1*kn-1

 

Hva er det som gjør at "-1" ikke tas med i denne oppgaven? :hmm:

Noen som vet? Har prøve i morgen (torsdag kl. 10).

Du starter med ingen reduksjon i det første året når n = 1. Når det har gått 20 år med reduksjon kommer du til n = 21, ikke n = 20.

Lenke til kommentar

Ja, det er sikkert slik fasit har tenkt (i den grad en fasit kan tenke).

 

Men burde det ikke vært pressisert i oppgaven? For alt jeg vet kunne de fått pålegg om å redusere slippet 1. januar år 1 (n=1) og at det skulle tre i kraft med en gang. :dontgetit:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
Ja, det er sikkert slik fasit har tenkt (i den grad en fasit kan tenke).

 

Men burde det ikke vært pressisert i oppgaven? For alt jeg vet kunne de fått pålegg om å redusere slippet 1. januar år 1 (n=1) og at det skulle tre i kraft med en gang. :dontgetit:

Spør du meg så ville jeg sett det mer naturlig å starte med n=0 for startåret.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...