Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3-3*cos(56) er høydeforskjellen

 

cos(56) er høydekomponenten av snora i posisjon 2

ok, det gav meg riktig svar senere i oppgaven, men jeg sliter litt med å se hvordan du kommer frem til det?

Er dette riktig fremstilling?

h = lengden på snora, alfa (a) = vinkelen

h - hcos(a) er den du skal finne?

post-40352-1232659936_thumb.jpg

Lenke til kommentar

tegn opp situasjonen. Ett "feste-punkt", en strek rett ned (3m, men du tegner den selvsagt i en eller annen skala) og en kule nederst. Finn så frem passeren og tegn en halv (eller kvartsirkel) rundt festepunktet. Så tegner du en strek som er ca 56grader på loddlinjen (den du tegnet først). Dette er bare en skisse så det behøver ikke være nøyaktig 56grader. Hvis du tegner en horisontal linje fra der den siste linja treffer sirkelen og bort til den første linja. Da har du en trekant og kan begynne å se hvordan du kan bruke cos/sin/tan for å løse oppgaven.

Lenke til kommentar

Kunne trengt litt hjelp her. Det er innen temaet "Følger og rekker":

 

Oppg:

En bedrift omsetter for 200 millioner kr i 2008 og regner med å øke omsetningen med 15 millioner per år.

b) Finn den samlede omsetningen i perioden 2008-2017 ved å regne ut et integral.

 

Oppgaven er grei den, men hvorfor sette fasit integralet mellom 11 og 1? Selv satt jeg det mellom 10 og 0 (som blir et litt annet svar enn 11 og 1).

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Hvert punkt har to mulige "verdier" -- opphøyd eller ikke opphøyd. Se på dette som en valgprosess der vi har to valgmuligheter for hvert trinn (hvert punkt i tegnet). Vi ganger sammen mulighetene for hvert punkt og får: 26 = 64 kombinasjoner. Men blant disse kombinasjonene er det en kombinasjon der ingen av punktene er opphøyd. Denne må vi ta bort siden minst ett punkt må være opphøyd, og da får vi 63 kombinasjoner.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Står ikke dette forklart i boka di? Jeg vil uansett råde deg til å heller prøve å forstå dette, i stedet for å bare lære formelen blindt. Du kan forestille deg dette som en valgprosess. Først skal du velge det første punktet, enten opphøyd eller ikke. Det gir to muligheter. I det neste skal du foreta samme valg, med de to mulighetene. Da er du oppe i 2 * 2 = 22 = 4 forskjellige kombinasjoner. Det kan du lett se ved å skrive dem opp (O = opphøyd, X = ikke opphøyd)

 

OX

XO

XX

OO

 

For det tredje punktet har du igjen muligheten for opphøyd eller ikke. Med tre punkt kan du altså lage 2 * 2 * 2 = 23 = 8 forskjellige kombinasjoner. Disse gidder jeg ikke å liste opp :p, men du skjønner vel tankegangen. Slik som dette fortsetter det for de neste punktene slik at vi ender opp med 2 * 2 * 2 * 2 * 2 * 2 = 26 = 64. Og til slutt tar vi, som sagt, bort en kombinasjon, siden den bare består av uopphøyde punkt (altså XXXXXX)

 

Dette er et eksempel på ordnet utvalg med tilbakelegging, og det bygger på multiplikasjonsprinsippet, som sier at når vi går gjennom en valgprosess, er antall kombinasjoner totalt lik antall valgmuligheter i hvert valg multiplisert med hverandre. Her har vi en valgprosess med n valgmuligheter i hvert av valgene og så skal vi gjøre r valg. Da kan vi lage n * n * n * ... (r stykker av n) ... * n * n = nr kombinasjoner.

Lenke til kommentar

Huff da dette var litt vanskelig forklart, jeg skjønner halvparten, men det med at R er et resultat av N skjønte jeg ikke (var det det du mente?). Kan liste opp en oppgave fra boka som har ordnet utvalg uten tilbakelegging:

 

En elev skal ønske seg ett fag av 8 mulige og setter opp en prioritert liste med tre fag. Hvor mange kombinasjoner er det mulig å sette opp?

 

Hvordan kommer jeg fram til hva N og R er?

Forøvrig syntes jeg det sto veldig dårlig forklart i boka (Matematikk S1, Aschehoug)

Lenke til kommentar

r er hvor mange valg du skal gjøre. n er hvor mange muligheter du har i hvert valg. I blindeskriftoppgaven er det n = 2 muligheter i hvert valg (opphøyd eller ikke opphøyd) og r = 6 punkt i ett tegn.

 

Men oppgaven du siterer nå er uten tilbakelegging. Det er en vesentlig forskjell -- denne gangen kan ikke de samme mulighetene brukes om igjen. Når eleven har ført opp et fag på lista, er det ett mindre fag å velge mellom når han skal velge det andre faget på lista, og enda et mindre på det tredje. Antall mulige kombinasjoner blir da 8 * 7 * 6 = 336. Altså, 8 fag å velge mellom som førstevalg ganger 7 muligheter for det andre valget ganger 6 muligheter for det tredje.

 

edit: glemte forresten å skrive at antall uordenede utvalg uten tilbakelegging slik som her, skrives nPr der n er antall objekter å velge fra, og r er antallet man skal velge ut. Her er det n = 8 fag å velge fra og vi skal velge r = 3 fag uten tilbakelegging av fagene.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...