Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Total omsetning i en butikk er på 100 000. 

 

Vare A: Innpris 100, utpris 115 (brutto 15%)

Vare B: Innpris 100, utpris 50 (brutto -50%)

 

Gitt at 97% av salget er av vare A og 3% er av vare B, hvordan regner man seg frem til gjennomsnittlig brutto?

 

Ren logikk tilsier at det er en så liten andel med dårlig brutto av totalen at den ikke påvirker stort, men hvordan går man frem?

Tilsvarende problem har dukket opp igjen. Noen som vil forklare fremgangsmåten?

 

edit: Prøvde selv og fikk et tall på 9, 652% i gjennomsnittlig brutto i eksemplet jeg ga. Tror fort jeg er på bærtur, men er det riktig?

Endret av Ronald Ulysses Swanson
Lenke til kommentar

Folketallet i Norge er i dag 4,8 millioner. Vekstfarten er proporsjonal med antallet N(x) etter x år. vekstfarten er nå 36 000 personer i året. Sett opp differensiallikningen. 

 

Siden vekstfarten er gitt ved N'(x), og denne er proporsjonal med antallet N(x), så har du:

 

N'(x)=C*N(x)    der C er en konstant.

For å bestemme C setter du C=N'/N = 36000/4800000

 

 

Total omsetning i en butikk er på 100 000. 

 

Vare A: Innpris 100, utpris 115 (brutto 15%)

Vare B: Innpris 100, utpris 50 (brutto -50%)

 

Gitt at 97% av salget er av vare A og 3% er av vare B, hvordan regner man seg frem til gjennomsnittlig brutto?

 

Ren logikk tilsier at det er en så liten andel med dårlig brutto av totalen at den ikke påvirker stort, men hvordan går man frem?

Tilsvarende problem har dukket opp igjen. Noen som vil forklare fremgangsmåten?

 

edit: Prøvde selv og fikk et tall på 9, 652% i gjennomsnittlig brutto i eksemplet jeg ga. Tror fort jeg er på bærtur, men er det riktig?

 

 

 

Nå skal det være sagt at jeg overhodet ikke er god på økonomi-terminologi, men det høres ut som at du bare må vekte de forskjellige bruttoandelene med deres relative andel av totalen, og legge det sammen.

Du selger 97% med 15% brutto og 3% med -50% brutto.

 

Gjennomsnittlig brutto skulle jeg vel da anta at man finner ved å vekte 15% og -50% med deres relative andel av totalen, altså henholdsvis 0.97 (=97%) og 0.03 (=3%).

 

0.97*15%+0.03*(-50%)=14,55%-1,5%=13,05%

Lenke til kommentar

 

Ikke bry deg om y-koordinatene. For å finne momentan vekstfart må du derivere funksjonen, og se på den deriverte i punktene.

Kan noen hjelpe meg med hvordan jeg gjør det? vis utregning? Jeg får det ikke til

 

 

Greier du å derivere funksjonen din, f(x)? Med derivasjonsreglene som du har i boka di (jeg regner med du har en mattebok) er dette ikke så vanskelig.

Jeg tenker på at f.eks. x^3 derivert blir 3x^2. Dette håper jeg du kan eller kan slå opp, da du ellers ikke har noen forutsetninger for å greie oppgaven.

For å finne momentanvekstfart (=den deriverte) i A, så må du bare vite den deriverte av f(x) og hvilken x-verdi du finner punktet A i.

Endret av Ljóseind
Lenke til kommentar

Hei, jeg lurer på en ting!

 

Har en tredjegradslikning alltid et bunnpunkt og et topppunkt? Og hvorfor?

 

:)

Det er funksjon du meiner no? I så fall nei, berre om ein hev eit andregradsledd. For med eit andregradsledd vil ein få eit førstegradsledd i den deriverte, og den deriverte vil då kunne verta både positiv og negativ. Men utan dette vil den deriverte alltid vera positiv (eller 0, der vendepunktet er), og me vil ikkje få noko lokalt topp- eller botnpunkt. Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar

 

Hei, jeg lurer på en ting!

 

Har en tredjegradslikning alltid et bunnpunkt og et topppunkt? Og hvorfor?

 

:)

Det er funksjon du meiner no? I så fall nei, berre om ein hev eit andregradsledd. For med eit andregradsledd vil ein få eit førstegradsledd i den deriverte, og den deriverte vil då kunne verta både positiv og negativ. Men utan dette vil den deriverte alltid vera positiv (eller 0, der vendepunktet er), og me vil ikkje få noko lokalt topp- eller botnpunkt.

 

ja det var funksjon jeg mente! Takk for svar! :) 

Lenke til kommentar

 

 

Hei, jeg lurer på en ting!

 

Har en tredjegradslikning alltid et bunnpunkt og et topppunkt? Og hvorfor?

 

:)

Det er funksjon du meiner no? I så fall nei, berre om ein hev eit andregradsledd. For med eit andregradsledd vil ein få eit førstegradsledd i den deriverte, og den deriverte vil då kunne verta både positiv og negativ. Men utan dette vil den deriverte alltid vera positiv (eller 0, der vendepunktet er), og me vil ikkje få noko lokalt topp- eller botnpunkt.

 

ja det var funksjon jeg mente! Takk for svar! :)

 

Jeg bare lurer på om hva du mener med setningen: "berre om ein hev eut andregradsledd"

Lenke til kommentar

 

 

 

Hei, jeg lurer på en ting!

 

Har en tredjegradslikning alltid et bunnpunkt og et topppunkt? Og hvorfor?

 

:)

Det er funksjon du meiner no? I så fall nei, berre om ein hev eit andregradsledd. For med eit andregradsledd vil ein få eit førstegradsledd i den deriverte, og den deriverte vil då kunne verta både positiv og negativ. Men utan dette vil den deriverte alltid vera positiv (eller 0, der vendepunktet er), og me vil ikkje få noko lokalt topp- eller botnpunkt.

ja det var funksjon jeg mente! Takk for svar! :)

Jeg bare lurer på om hva du mener med setningen: "berre om ein hev eut andregradsledd"
Eg må korrigera meg sjølv litt. Tredjegradsfunksjonar er på forma:

 

ax^3 + bx^2 + cx + d.

 

Den deriverte vil vera 3ax^2 + 2bx + c, og berre dersom den deriverte kan vera både positiv og negativ vil me ha lokalt topp- og botnpunkt. At me ikkje har dette kan skje på fleire vis:

 

-Om b og c er 0

-Om b er 0 og c har same forteikn som a

 

Det eg skreiv om vendepunktet gjeld for x^3 men ikkje generelt, men det er uansett ein digresjon.

Endret av Knut Lavngard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...