Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

 

Symbolsk, hva vil det si? (kanskje dumt spørsmål), likninger og sånn?

Likninger er en ting, mange kalkulatorer kan løse andre- og tredjegradslikninger og likninger med flere ukjente, men UiO (og UiB) tillater ikke at kalkulatoren kan f.eks derivere eller integrere en funksjon for deg.

 

Så det vil si at en kalkulator som klarer å løse så simple likninger som f.eks. 5x=5 ikke er lov på NTNU?

 

Har for øyeblikket en Casio fx82-es plus og den kan jeg ikke bruke til å løse likninger etc. med.

 

 

Står om regelverket for kalkulatorer her: https://innsida.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/tillatte+hjelpemidler

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Så det vil si at en kalkulator som klarer å løse så simple likninger som f.eks. 5x=5 ikke er lov på NTNU?

Det sa jeg ikke, men hvis du trenger en kalkulator for å regne ut den likningen har du ikke noe på NTNU å gjøre :p

 

For et mer seriøst svar henviser jeg til HenrikBs svar over.

 

Mente ikke at du sa det, men brukte eksempelet for å sette symbolregningen litt på spissen :p

 

Tror jeg kjøper meg en Casio fx-9680GII, og sparer på den gamle casio fx-82es plus'en min, i tilfelle grafiske kalkulatorer ikke er tillatt. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvordan skriver man om e^2+3i til kartesisk form?

 

Forsøkt å sette iɸ=2+3i og løse for ɸ, men blir jo da nødt til å ta cos&sin av en "kompleks vinkel".

 

e^iɸ=r(cosɸ+isinɸ)=a+ib.

Takk for svar!

 

Løste denne ved å si at e^2+3i=e^2*e^3i. Ellers takk!

Endret av Fantom
Lenke til kommentar

Hvordan skriver man om e^2+3i til kartesisk form?

 

Forsøkt å sette iɸ=2+3i og løse for ɸ, men blir jo da nødt til å ta cos&sin av en "kompleks vinkel".

 

e^iɸ=r(cosɸ+isinɸ)=a+ib.

 

Takk for svar!

 

Løste denne ved å si at e^2+3i=e^2*e^3i. Ellers takk!

 

chart?cht=tx&chl=z = e^2 + 3i er allerede på kartesisk form. Mente du polar form?

 

I så fall trenger vi modulusen chart?cht=tx&chl=r = \sqrt{(e^2)^2 + 3^2} \approx 8

 

Og vi trenger argumentet chart?cht=tx&chl=\theta = \arctan\frac{3}{e^2} \approx 0.4 i radianer.

 

Så setter du dette inn i chart?cht=tx&chl=z = r(\cos\theta + i\sin\theta)

Lenke til kommentar

 

Hvordan skriver man om e^2+3i til kartesisk form?

 

Forsøkt å sette iɸ=2+3i og løse for ɸ, men blir jo da nødt til å ta cos&sin av en "kompleks vinkel".

 

e^iɸ=r(cosɸ+isinɸ)=a+ib.

 

Takk for svar!

 

Løste denne ved å si at e^2+3i=e^2*e^3i. Ellers takk!

 

chart?cht=tx&chl=z = e^2 + 3i er allerede på kartesisk form. Mente du polar form?

 

I så fall trenger vi modulusen chart?cht=tx&chl=r = \sqrt{(e^2)^2 + 3^2} \approx 8

 

Og vi trenger argumentet chart?cht=tx&chl=\theta = \arctan\frac{3}{e^2} \approx 0.4 i radianer.

 

Så setter du dette inn i chart?cht=tx&chl=z = r(\cos\theta + i\sin\theta)

 

 

Beklager, slurvet litt der. Mente å skrive e^(2+3i).

Lenke til kommentar

(e^x) / (2e^x+2)  Man skal substitere ved at u=(2e^x+2) , slik at dx= du/2e^x 

 

Som gjør at man tilslutt får 1/2* ln(2e^x+2) ,men svaret er 1/2*ln(e^x+1)

 

Jeg antar det var en form for et spørsmål angående integralet av (e^x)/(2e^x+2)?

 

Ja. Det som skjer her er at du har en konstant i forskjell mellom de to svarene.

 

1/2*ln(2e^x+2) = 1/2*ln(u) = ln(u)/2

1/2*ln(e^x+1) = 1/2*ln(u/2) = (ln(u)-ln(2))/2

 

forskjellen ligger altså i ln(2)/2, som forsvinner når man deriverer svarene.

 

Når du deriverer dem ser du at den deriverte er den samme. Hvis du ikke er blitt gitt noen andre opplysninger, som at løsningen skal gå gjennom et bestemt punkt eller liknende, så skulle det være likegyldig hvilken du svarer med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...