Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Har et nokså enkelt spørsmål, men jeg har ikke hatt statistikk på flere år, så vet ikke helt hvorfor jeg har feil:

For et utvalg:

Gjennomsnitt: 155,1

Standardavvik: 43,82

Finn 95% konfidensintervall

 

Trodde 95% konfidensintervall innebar 1,96 standardavvik begge veier fra gjennomsnittet, slik at svaret ble:

155,1 +/- 1,96*43,82

Fasitsvaret er [123,76 , 186,4]

 

Gjennomsnittet for hele populasjonen er 141.

Endret av Eplesaft
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et nokså enkelt spørsmål, men jeg har ikke hatt statistikk på flere år, så vet ikke helt hvorfor jeg har feil:

For et utvalg:

Gjennomsnitt: 155,1

Standardavvik: 43,82

Finn 95% konfidensintervall

 

Trodde 95% konfidensintervall innebar 1,96 standardavvik begge veier fra gjennomsnittet, slik at svaret ble:

155,1 +/- 1,96*43,82

Fasitsvaret er [123,76 , 186,4]

 

Gjennomsnittet for hele populasjonen er 141.

n=?

 

[gjennomsnitt +- ((z*std.avvik)/sqrt(n))

Lenke til kommentar

Noen som har lyst til å hjelp meg med denne oppgaven? Sitter med den i to timer, og har vel skrevet ut 6-7 kladdeark, men kommer ingen vei... (Selv om jeg regner med at jeg blir ganske irritert når jeg ser hvordan).

 

En modell for logistisk vekst er beskrevet gjennom differensiallikningen

 

chart?cht=tx&chl=\frac{dy}{dt} = \lambda y (A - y) \quad\quad\quad\quad\quad\quad\quad\quad\quad\quad\quad\quad \text{\lambda > 0}

 

der A er en reel konstant og 0 < y < A.

 

a) Finn den generell løsningen for differensiallikningen.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Noen som har lyst til å hjelp meg med denne oppgaven? Sitter med den i to timer, og har vel skrevet ut 6-7 kladdeark, men kommer ingen vei... (Selv om jeg regner med at jeg blir ganske irritert når jeg ser hvordan).

 

En modell for logistisk vekst er beskrevet gjennom differensiallikningen

 

chart?cht=tx&chl=\frac{dy}{dt} = \lambda y (A - y) \quad\quad\quad\quad\quad\quad\quad\quad\quad\quad\quad\quad \text{y < 0}

 

der A er en reel konstant og 0 < y < A.

 

a) Finn den generell løsningen for differensiallikningen.

 

Ser y skal være en funksjon av t (ref. venstre side av likninga), men t dukker ikke opp på høyre side. Så y'(t) er en konstant?

Lenke til kommentar

Noen som har lyst til å hjelp meg med denne oppgaven? Sitter med den i to timer, og har vel skrevet ut 6-7 kladdeark, men kommer ingen vei... (Selv om jeg regner med at jeg blir ganske irritert når jeg ser hvordan).

 

En modell for logistisk vekst er beskrevet gjennom differensiallikningen

 

chart?cht=tx&chl=\frac{dy}{dt} = \lambda y (A - y) \quad\quad\quad\quad\quad\quad\quad\quad\quad\quad\quad\quad \text{y < 0}

 

der A er en reel konstant og 0 < y < A.

 

a) Finn den generell løsningen for differensiallikningen.

Den er separabel..

Lenke til kommentar

Aleks855: Ja er en funksjon av t. Så chart?cht=tx&chl=\frac{dy}{dt} kan skrives chart?cht=tx&chl=y' eller chart?cht=tx&chl=y'(t), men utover det så vet jeg ikke, all tekst er gjengitt identisk som i oppgaven. Var den eneste deloppgaven jeg ikke fikk til på eksamen jeg nettopp hadde, så irriterer meg litt at jeg ikke klarte den. Er en separabel, så det jeg ikke får til er å få den om på formen p(y) * y' = g(x), slik at jeg kan integrere på begge sider.

 

 

Lenke til kommentar

Aleks855: Ja er en funksjon av t. Så chart?cht=tx&chl=\frac{dy}{dt} kan skrives chart?cht=tx&chl=y' eller chart?cht=tx&chl=y'(t), men utover det så vet jeg ikke, all tekst er gjengitt identisk som i oppgaven. Var den eneste deloppgaven jeg ikke fikk til på eksamen jeg nettopp hadde, så irriterer meg litt at jeg ikke klarte den. Er en separabel, så det jeg ikke får til er å få den om på formen p(y) * y' = g(x), slik at jeg kan integrere på begge sider.

"Gang med" dt og del på lambda*y(A-y).

Lenke til kommentar

Korrekt logikk?

Anta at r er et rasjonalt tall og a er irrasjonalt. Vis at r-a er irrasjonalt.

Først viser vi at om s og t er rasjonale, så er s-t også rasjonalt. Om s er rasjonalt kan det skrives på formen c/d, hvor c og d er heltall (d er ikke 0), og om t er rasjonalt kan det skrives på formen e/f hvor e og f er heltall (f er ikke 0). Da er s-t = c/d-e/f = (cf-ed)/(df), som er et tall på formen g/h hvor g og h er heltall (h er ikke 0), og dermed er s-t også rasjonalt.

For å vise at r-a er irrasjonalt, anta at det er rasjonalt, dvs. at det kan skrives på formen m/n. Med andre ord r-a = m/n. Dette er det samme som r-m/n = a. Vi fant tidligere at om s og t er rasjonale, så er også s-t rasjonalt. Siden r og m/n er rasjonale er også r-m/n det, men da er r-m/n = a en selvmotsigelse siden a er irrasjonalt. "Reductio ad absurdum" er r-a irrasjonalt.

Lenke til kommentar

Hei. Høgskolematte.

 

Gitt den uendelige rekken, chart?cht=tx&chl=\sum_{n=0}^{\infty}{a_n}

 

Antar at for en chart?cht=tx&chl=\lim_{n\to\infty}{a_n} og chart?cht=tx&chl={a_n_+_1}<{a_n},{n}\in{N}

 

"Kan vi si at rekken konvergerer? Hvis nei [...]". Har tenkt en stund på denne. Tanken er forholdstest, men jeg kan ikke bestemme grenseverdien til forholdet så lenge jeg ikke kjenner uttrykket? Jeg ser 

 
 chart?cht=tx&chl=\frac{a_n_+_1}{a_n}<1, og da sier forholdtesten at denne er konvergent hvis det hadde vært grenseverdien av det uttrykket. Tror jeg er helt ute og kjøre. Hjelp/pointere?
Endret av lumenios
Lenke til kommentar

Sliter litt med noen oppgaver angående komplekse tall. 

Noen som kunne hjulpet meg litt med disse? 

 

Nr 1 tror jeg jeg har klart, fint om noen uansett kunne si hva de kommer fram til for å bekrefte det.

 

1.   (1 + i)z = (1 - i)

 

2.    6z - i = 2i(3 - 3iz)

 

3.   (1 - 2z)(2 - 3i) = (3 - i)z

 

4.    (2 - i)z = 3 - 2z(1 + i)

 

 

Hjelp her hadde vært helt konge ! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...