Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oja, da forstod jeg det. Takk, cuadro!

 

Tenker nok det er fordi det i år, merker jeg, er blitt satt større fokus på CAS i matten. Etter at cuadro forklarte oppgaven synes jeg den var litt lett for å være på del 2. Synes det er rart at det er mange oppgaver på del 1 som krever regning med ugunstige tall (tall med flere desimaler f.eks.). 

Lenke til kommentar

Oppgaven er; y''-2y'+y=0 ,          Der Y(0)=4, og Y(2)=3

Jeg får y=(-1,79x+4)e^x mens fasiten skriver det på et annet måte og jeg klarer ikke å se linken mellom

hva jeg fikk og svaret den fikk. 
Så jeg lurte på om jeg fikk riktig svar?

Lenke til kommentar

Oppgaven er; y''-2y'+y=0 ,          Der Y(0)=4, og Y(2)=3

Jeg får y=(-1,79x+4)e^x mens fasiten skriver det på et annet måte og jeg klarer ikke å se linken mellom

hva jeg fikk og svaret den fikk. 

Så jeg lurte på om jeg fikk riktig svar?

 

Du kan enkelt sjekke om du har riktig svar ved å sette inn i y''-2y'+y=0.

Lenke til kommentar

Hvis jeg skal derivere det som er opphøyd må jeg vel bruke produktregelen for brøk? I fasiten ganger de bare med det de hadde utgangspunktet også med det som er opphøyd.

 

EDIT: Ser ut som det bare er blitt brukt vanlig derivasjonsregler, skjønte ikke hva det hadde med kjerneregelen å gjøre?

Endret av Kaffebord
Lenke til kommentar

Oppgaven går som følger:

 

"Vi får oppgitt at lg 2 = 0,30.
 

a) Finn en tilnærmet verdi for lg 200
b) Finn en tilnærmet verdi for lg 0,25"

 

Dette er del 1, så ingen hjelpemidler. 

Det jeg har kommet frem til er at om vi setter n = 2, og hver gang n dobles, øker logaritme-svaret med 0,3. 
Altså lg 4 = 0,6 og lg 8 = 0,9 osv. Dette får meg til å ende på lg 256 = 2,4. Svaret skal være 2,3 - så har en liten mistanke om at fremgangsmåten min er skivebom. Prøvde også på samme fremgangsmåte på deloppgave b, men der skal svaret være -0,6 og jeg fikk 0,0375, så det fastsetter vel at jeg er på bærtur.

 

Noen som har noe å bidra med? Hadde vært fint med en generell regel slik at jeg skjønner hvordan det skal gjøres opp mot tentamen og en eventuell eksamen. Takk på forhånd. 

Lenke til kommentar

Her ville jeg brukt logaritmereglene. Hvis vi ser på oppgave a) så vet vi jo at chart?cht=tx&chl=\lg(a \cdot b) = \lg a + \lg b. Hvis vi bruker det her får vi at chart?cht=tx&chl=\lg 200 = \lg (2 \cdot 100) = \lg 2 + \lg 100 = 0.30 + 2 = 2.3

 

Kan du gjøre noe tilsvarende på b)? 

 

 

Den generelle regelen er at lg (ab) = lg a + lg b, lg (a/b) = lg a - lg b og lg (a^b) = b* lg a.

 

Takker og bukker, har jo hatt om dette men tenkte selvfølgelig ikke i de baner.. Følger logaritmeregelen på b) også. Kommer frem til lg 2 + lg 0,125. Lg 2 er jo som oppført 0,3. Men hvordan skal jeg finne ut lg 0,125? Blir det rett med tankemåten jeg nevnte ovenfor og dermed lg 2 = 0,3 , lg 1 = 0 , lg 0,5 = -0,3 , lg 0,25 = -0,6 , lg 0,125 = -0,9? Slik at vi får lg 2 + lg 0,125 = 0,3 - 0,9 = - 0,6? Blir rett svar i alle fall, men forventer de at vi vet at det er 0,3 mellom hver gang logaritmen dobles?

Endret av Fløtegratinert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...