Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En trekant har ikke noe stigningstall. Tegnet i et koordinatsystem kan man si at de enkelte sidene har et stigningstall, og for å finne det bruker du topunktsformelen.

 

Edit: Se der, ja, det ga mere mening. Bruk topunktsformelen.

Med toppunktformelen, mener du å finne toppunktet? Hvordan skal jeg finne toppunktet når jeg ikke har fått oppgitt funksjonen?

Lenke til kommentar

Noen her som er flinke på trippelintegraler?

 

"Et område T av avgrenset av:

y = x^2 + z^2

y = 4 - 3x^2 - 3z^2

z = x

 

Finn volumet av T, og finn massen til T når massetettheten er p(x,y,z) = 1 - z"

 

Veldig usikker på hvordan jeg skal løse den. Dette er jo et begrenset integral, og det jeg er usikker på er hvordan jeg skal komme fram til de grensene, de to funksjonsargumentene a og b.

Er heller ikke veldig flink til å tegne..

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har R1, og lurte på om noen kunne fortelle meg om jeg har løst oppgaven riktig.

 

Tre båter er ute og fisker. Etter t timer er plasseringen til båtene gitt ved parameterfremstillingen.

 

A : x = 5 - t B: x = 5t2 + 10t C: x = -7 + 3t

y = t2 - 5t + 6 y= t2 + t y = t

 

Når er området mellom båtene minst?

 

Jeg tenkte at vi da skal finne arealet til trekanten som de tre båtene utgjør. Jeg satte dermed opp at AB = [5t2+11t-5, 5t-5] og at CP = [-12t+8, 5t2+12t-5].

 

Et uttrykk for arealet vil være: 0.5 (lengden av AB * lengden av CP)

 

Altså 0.5(√((5t2+11t-5)2 + (5t-5)2) * √((-12t+8)2+ (5t2+12t-5)2))

 

Hvis jeg tegner denne funksjonen på kalkulator får jeg at t ≈ 0.49.

 

Kan noen bekrefte at dette er riktig svar?

Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

Er usikker på hvordan jeg skal løse b).. skal jeg tegne fortegnskjema, og hvordan skal jeg føre svaret her? Er og veldig usikker på hvordan jeg skal tegne grafen, skal jeg bare f.eks skissere den når den er positiv eller negativ? Dette er en del 1 oppgave.

post-343576-0-99892100-1398105268_thumb.jpg

post-343576-0-16144800-1398105294_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Faktoriser funksjonen (ettersom du har funnet nullpunktene er det bare å plotte inn), og sett faktorene i et fortegnsskjema ja. Du må gjerne skissere grafen, men i selve svaret må det komme frem skriftlig ved hvilke x-verdier funksjonen er mindre eller lik null (ikke positiv).

 

E: jeg ser nå at du har løst b) der det står c). Du har gjort det nesten riktig, bortsett fra fortegnene. Når x=-3 v x=1 så får du (x+3)(x-1). I tillegg har du slurvet da du løste likningen f'(x)=0 i c).

Endret av knipsolini
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...