Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

en tidligere eksamens oppgave fra R2..kommer på ingen gode ide for øyeblikket. for å løse den, any1 ? skal ikke ha bare svare, men hvordan du løser en slik når du ikke har noe utrykk for f(x) :/

post-328699-0-48708100-1396975435_thumb.png

Endret av RajJ
Lenke til kommentar

 

en tidligere eksamens oppgave fra R2..kommer på ingen gode ide for øyeblikket. for å løse den, any1 ? skal ikke ha bare svare, men hvordan du løser en slik når du ikke har noe utrykk for f(x) :/

 

 

 

arealet av trekanter...

 

 

 

Det du finn når du rekner eit bestemt integral er arealet mellom kurva og x-aksen mellom grensene, og her har du eit greit areal å finne, det er jo berre trekantar. Merk at område under x-aksen har negativt forteikn.

 

o ja, da gir det mening ja :)

Lenke til kommentar

 

Kan noen løse:

 

(2*10^2)^-1

= 2^-1*10^-2?

 

Svaret skal hvertfall bli 0, 005. Får det ikke rett på kalkulator!

Eh, det du har skrive der er ikkje ein likskap. Altso, (2*10^2)^-2 er ikkje det same som 2^-1*10^-2. Fyrstnemnte er 1/40000 eller 0.000025, sistnemnte er 1/200 eller 0.005.

 

 

Beklager, det i parantes skal være opphøyd i -1, det jeg skriver under er hvordan jeg går frem. På kalkulator får jeg 5.e -03. Skjønner bare ikke hvordan jeg går frem.

Lenke til kommentar

 

 

Kan noen løse:

 

(2*10^2)^-1

= 2^-1*10^-2?

 

Svaret skal hvertfall bli 0, 005. Får det ikke rett på kalkulator!

Eh, det du har skrive der er ikkje ein likskap. Altso, (2*10^2)^-2 er ikkje det same som 2^-1*10^-2. Fyrstnemnte er 1/40000 eller 0.000025, sistnemnte er 1/200 eller 0.005.

 

Beklager, det i parantes skal være opphøyd i -1, det jeg skriver under er hvordan jeg går frem. På kalkulator får jeg 5.e -03. Skjønner bare ikke hvordan jeg går frem.

 

5.e-03 tyder 1000 = 0.005. Kan vere det er ein knapp på kalkulatoren din for å byte mellom å vise slik på standardform og desimal.
Lenke til kommentar
Hei!


Jeg har en innlevering i matematikk 2 til i morgen, kl 18. Lurer på om noen her kan hjelpe meg med oppgavene ? :)


Setter stor pris på all hjelp!


EDIT:


Har nesten klart oppg.1, men kommer frem til feil svar. Ifølge WolframAlpha skal det siste integralet bli -8Pi/3 og ikke -16Pi/3.






Oppg.2 har jeg ikke fundert på enda, hva angår fremgangsmåte og alt.




Matte_2.jpg

Endret av Martin.F
Lenke til kommentar

f(x) = -x^2 + 4x + 3

 

La oss si x = 2, for meg blir jo da

 

f(2) = 4 + 8 + 3

 

Men iflg fasiten blir det

 

f(2) = -4 + 8 + 3

 

Hæh? Når et negativt tall har et oddetall som potens, så skal vel tallet bli positivt?

 

Er vel en regel som sier "Gange og dele først, plusse og minus etterpå"

X^2 = X*X = X ganger X = denne operasjonen skal utføres FØR plussing eller minusing, altså - (2 ganger 2) = -4

Lenke til kommentar

Men da blir det jo -X*-X som skal være 4??

 

:hm:

 

Det du tror står skrevet, skrives på matematikken slik (-x)^2. Da er det -x * -x. Fordi vanligvis gjøres minus og plussing etter at alle andre operasjoner har blitt gjennomført. Men dersom det står en parantes så skal det som står inni parantesen gjennomføres først.. Men det står ikke (-x)^2 det står -X^2 og det er det samme some -(x^2) og det er det samme som -(x*x) og det er det samme som -(2*2) og det er det samme som -(4) og det er det samme som -4.

 

Gange og dele først, deretter plussing og minus. Unntaket er dersom det står skrevet paranteser.

Lenke til kommentar

Har en oppgave hvor jeg skal bruke kjerneregelen og regne ut den deriverte til funksjonen:

 

f(X)=(1-x)^-1

 

Har funnet ut at svaret skal bli 1/(1-x)^2, men syntes fremgangsmåten var litt kronglete å forstå. Noen som kan forklare på en litt "enklere" mate??

Endret av Plundisn
Lenke til kommentar

Hvis du tenker at y = (1-x), så kan dette skrives som y^-1 og den deriverte av det er -y^-2 i henhold til vanlige derivasjonsregler. Så sier altså kjerneregelen er at for å få f'(x) må du nå gange med den deriverte av y, som i dette tilfellet er -1.

Hvis du tenker at y = (1-x), så kan dette skrives som y^-1 og den deriverte av det er -y^-2 i henhold til vanlige derivasjonsregler. Så sier altså kjerneregelen er at for å få f'(x) må du nå gange med den deriverte av y, som i dette tilfellet er -1.

Lenke til kommentar

sitter og jobber frem til Heldag i R2.. kom over dette som står i løsningsforslaget til en av oppgavene i SINUS nettside.. Jeg vet at en rekka konvergerer dersom chart?cht=tx&chl=-1 < k < 1 så ser jeg at dette er samme som chart?cht=tx&chl=k^2 < 1 er det alltid sånn?? Hvorfor har ikke læreren vår nevnt det hele året ?? :/

 

så du kan bestemme om du skal bruke chart?cht=tx&chl=-1 < k < 1 eller chart?cht=tx&chl=k^2 < 1 når du skal finne konvergensområdet??

post-328699-0-46536800-1397154481_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...