Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Har en ny problem nå :p. " Du trekker en kort fra en tilfeldig blandet kortstook. Vi definerer følgende hendelser: H: kortet er hjertedame, S: kortet er svart dame( kløver og spar), D: Kortet er rødt eller dame.

 

Jeg skal finne: p(H omvendte av U .D). Jeg vet finner ikke tegner ( den som er omvendt av U). Håper dere forstår det.

Spørsmålet er: Hvordan finner jeg slike oppgaver. Når det er p(HuD) vet jeg at man tar p(h)+p(d). Men omvendt er jeg ikke sikker på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

. Når det er p(HuD) vet jeg at man tar p(h)+p(d). Men omvendt er jeg ikke sikker på.

Nei, den formelen du angir gjelder bare for disjunkte hendelser (som ikke kan inntreffe samtidig).

 

u står for union (enten/eller eller begge) mens omvendt u står for snitt (både og)

 

I ditt tilfelle er P(H u D) = P(D) og P(H snitt D) = P(H) H er en undermengde av D

 

Tegn Venn-diagram så ser du det.

Lenke til kommentar

1. Januar sender du ut en epost til 2 personer. Neste dag sender de 2 eposten videre til 2 personer, av alle de 4 som får den sender de den videre til 2 personer, og eposten spres på samme måte i dagene framover.

 

a) hvor mange personer vil motta eposten 6. januar?

b) på hvilken dato vil antall eposert på en dag for første gang bli større enn 1 milliard?

Lenke til kommentar

DC er parallell med AB, så å finne chart?cht=tx&chl=\vec{DC} er vel en smal sak? På de to andre kan det være nyttig å tenke at du skal "gå" fra start- til sluttpunktet til vektoren du skal finne. For å gå fra A til C kan vi først gå fra A til D, og deretter fra D til C, ikke sant? Det betyr altså at chart?cht=tx&chl=\vec{AC} = \vec{AD} + \vec{DC} (fyll inn resten).

Lenke til kommentar

H består av alle lineærkombinasjoner av to vektorer fra R^3. Alle vektorene i H må jo da også være i R^3, ikke sant? (De har jo fortsatt tre komponenter). At dimensjonen til H viser seg å være den samme som for R^2 forandrer ikke på det (men vi vet da at H er isomorf med R^2).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...