Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Det virker ikke som det er noen fast regel, nei. I én bok jeg har bruker de konsekvent hatter for å indikere enhetsvektorer (og stor bokstav for å indikere at det er en normalvektor), men i en annen bok antar de bare at det er implisert fra situasjonen og skriver ikke enhetsnormalvektorer på noen spesiell måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg sliter litt med ett arbeidskrav her, jeg tipper tankegangen har låst seg fast i feil spor.

 

Det er snakk om oljeleting, og sannsynlighet for treff er gitt med: P = 0.3

 

Dette er binomisk fordelt, og jeg blir spurt:

 

"Hvor stor må k minst være for at sannsynnligheten for å finne olje i løpet av høyst k hull skal være minst 0,75 når p = 0.3?"

 

Jeg sliter litt med å forstå hva han egentlig spørr om her. n er ikke spesifisert. Og sannsynlighetsfordelingen til X kan skrives som P(X=x) = p(1-p)^x-1

 

Noen innspill?

Lenke til kommentar

Hva blir sannsyn

Noen innspill?

Hva er sannsynligheten for at man får første suksess første gang? Andre gang? K'te gang?

 

Ja, første gang blir jo P(X=1) = 0.3 * (1-0.3)^1-1 = 0.3

 

Det er greit, og de er løst i a) og b)

 

Deretter kommer dette spørsmålet, og normalt sett ville jeg jo nå slått opp i tabell for binomisk fordeling. Men hvordan n verdi skal da brukes?

Lenke til kommentar

 

 

"Hvor stor må k minst være for at sannsynnligheten for å finne olje i løpet av høyst k hull skal være minst 0,75 når p = 0.3?"

 

 

 

Hvis sannsynligheten for å finne olje skal være minst 0,75, må sannsynligheten for ikke å finne olje i løpet av k hull være mindre enn 0,25.

 

(Edit: Kan også løses som sum av geometrisk rekke, men det blir mer tungvint)

Endret av nojac
Lenke til kommentar

 

 

 

"Hvor stor må k minst være for at sannsynnligheten for å finne olje i løpet av høyst k hull skal være minst 0,75 når p = 0.3?"

 

 

 

Hvis sannsynligheten for å finne olje skal være minst 0,75, må sannsynligheten for ikke å finne olje i løpet av k hull være mindre enn 0,25.

 

(Edit: Kan også løses som sum av geometrisk rekke, men det blir mer tungvint)

 

Sliter fortsatt litt med å skjønne hvordan jeg skal angripe dette. Har ikke hatt forelesning om det, og finner igrunn ikke noe i kompendiet heller.

Lenke til kommentar

Jeg skal løse en oppgave både på papiret og med kalkulator. Nå har det seg slik at jeg ikke er så god på disse grafiske kalkulatorene om jeg ikke får en liten innføring på hvilke program jeg bør bruke og inntastingen (var ikke slike tekniske vidundere når jeg gikk "vanlig" skole ;) )

Vil noen hjelpe en stakkars fortapt gammel sjel??

 

Her er oppgaven:

x-2/x+3 < 1/x + 1/x(x+3)

 

På papiret...bør jeg bruke fortegnsskjema??

Lenke til kommentar

Bestem vinkelen v når cos(v)= (3)/2

 

når 0° v 360°

 

Hvordan regner jeg ut denne oppgaven? Får at det ene svaret blir 30 grader, men jeg klarer ikke det andre alternativet.

 

Setter pris på svar. :)

 

Kunne noen også ha hjulpet meg med denne?

 

9a6b

__________________=

3(ab)3

Lenke til kommentar

Jeg skal løse en oppgave både på papiret og med kalkulator. Nå har det seg slik at jeg ikke er så god på disse grafiske kalkulatorene om jeg ikke får en liten innføring på hvilke program jeg bør bruke og inntastingen (var ikke slike tekniske vidundere når jeg gikk "vanlig" skole ;) )

Vil noen hjelpe en stakkars fortapt gammel sjel??

 

Her er oppgaven:

x-2/x+3 < 1/x + 1/x(x+3)

 

På papiret...bør jeg bruke fortegnsskjema??

 

 

Mener du (1/x)*(x+3) eller 1/(x*(x+3))?

 

 

Bestem vinkelen v når cos(v)= (√3)/2

 

når 0° ≤ v ≤ 360°

 

Hvordan regner jeg ut denne oppgaven? Får at det ene svaret blir 30 grader, men jeg klarer ikke det andre alternativet.

 

Setter pris på svar. :)

 

Kunne noen også ha hjulpet meg med denne?

 

9a6b

__________________=

3(ab)3

På den første: Tegn opp enhetssirkelen. Egentlig er dette ting man bare må pugge, så bra du fikk til 30 grader. Etter du har fått opp enhetssirkelen, tegn inn vinkelen din på 30 grader, og dra en loddrett linje ned forbi x-aksen (sqrt(3)/2) og gjennom sirkelen. Så trekker du en ny strek fra origo til skjæringen, og dette vil være vinkelen som har samme cosinusverdi som den første vinkelen du fant. Du ser at begge vinklene spenner like mye fra x-aksen, bare i hver sin retning, og dermed må vinkelen være -30 grader, eller 360-30 = 330 grader, ettersom du skulle holde deg innenfor 0-360 grader.

 

På oppgave to kan det være veldig nyttig å vite at (ab)^3 = a^3 * b^3. Så kan du bare stryke bort 3 a'er i nevner og b'en i teller, samt dele 9 på 3. :)

Endret av -sebastian-
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg skal løse en oppgave både på papiret og med kalkulator. Nå har det seg slik at jeg ikke er så god på disse grafiske kalkulatorene om jeg ikke får en liten innføring på hvilke program jeg bør bruke og inntastingen (var ikke slike tekniske vidundere når jeg gikk "vanlig" skole ;) )

Vil noen hjelpe en stakkars fortapt gammel sjel??

 

Her er oppgaven:

x-2/x+3 < 1/x + 1/x(x+3)

 

På papiret...bør jeg bruke fortegnsskjema??

 

 

Mener du (1/x)*(x+3) eller 1/(x*(x+3))?

 

 

Bestem vinkelen v når cos(v)= (√3)/2

 

når 0° ≤ v ≤ 360°

 

Hvordan regner jeg ut denne oppgaven? Får at det ene svaret blir 30 grader, men jeg klarer ikke det andre alternativet.

 

Setter pris på svar. :)

 

Kunne noen også ha hjulpet meg med denne?

 

9a6b

__________________=

3(ab)3

På den første: Tegn opp enhetssirkelen. Egentlig er dette ting man bare må pugge, så bra du fikk til 30 grader. Etter du har fått opp enhetssirkelen, tegn inn vinkelen din på 30 grader, og dra en loddrett linje ned forbi x-aksen (sqrt(3)/2) og gjennom sirkelen. Så trekker du en ny strek fra origo til skjæringen, og dette vil være vinkelen som har samme cosinusverdi som den første vinkelen du fant. Du ser at begge vinklene spenner like mye fra x-aksen, bare i hver sin retning, og dermed må vinkelen være -30 grader, eller 360-30 = 330 grader, ettersom du skulle holde deg innenfor 0-360 grader.

 

På oppgave to kan det være veldig nyttig å vite at (ab)^3 = a^3 * b^3. Så kan du bare stryke bort 3 a'er i nevner og b'en i teller, samt dele 9 på 3. :)

 

Tusen takk for svar. Nå forstår jeg det. :)

Lenke til kommentar

I klasse 7c er det 25 elever. Av dem har 12 elever fysikk og 9 elever kjemi. seks av elevenehar både fysikk og kjemi. en elev blir trukket tilfeldig. Hva er sannsynligheten for at eleven:

 

- minst ett av fagene fysikk og kjemi?

Noen som vet hvordan jeg finner den ut. Har prøvd uten hell

Lenke til kommentar

I klasse 7c er det 25 elever. Av dem har 12 elever fysikk og 9 elever kjemi. seks av elevenehar både fysikk og kjemi. en elev blir trukket tilfeldig. Hva er sannsynligheten for at eleven:

 

- minst ett av fagene fysikk og kjemi?

Noen som vet hvordan jeg finner den ut. Har prøvd uten hell

 

Sannsynligheten for minst én er lik 1 minus sannsynligheten for ingen. Hva er sannsynligheten for at en tilfeldig elev hverken har fysikk eller kjemi?

 

Edit: Nei forresten, gjør slik i stedet: Minst ett av fagene er det samme som "fysikk eller kjemi". Sannsynligheten for hendelse A eller hendelse B er sannsynligheten for hendelse A pluss sannsynligheten for hendelse B minus sannsynligheten for hendelse A og hendelse B.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

I klasse 7c er det 25 elever. Av dem har 12 elever fysikk og 9 elever kjemi. seks av elevenehar både fysikk og kjemi. en elev blir trukket tilfeldig. Hva er sannsynligheten for at eleven:

 

- minst ett av fagene fysikk og kjemi?

Noen som vet hvordan jeg finner den ut. Har prøvd uten hell

 

 

 

 

 

er P = 0,6

?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...