Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

Det er en likning, ikke en ulikhet ;) Men here goes.

 

chart?cht=tx&chl=8(\lg x)^2 + 2\lg x - 3 < 0

 

chart?cht=tx&chl=u = \lg x

 

chart?cht=tx&chl=8u^2 + 2u - 3 < 0

 

Likningen mot null ville gitt chart?cht=tx&chl=u = -\frac34 og chart?cht=tx&chl=u = \frac12

 

Da kan vi faktorisere høyre side og løse ulikheten:

 

chart?cht=tx&chl=(2u-1)(4u+3) < 0 etter litt omskriving. Bare bruk abc-formel og gang ting inn i parentesene, så får du dette.

 

Da kan vi bruke fortegnsskjema, for eksempel, og vise at vi får chart?cht=tx&chl=u > -\frac34 og chart?cht=tx&chl=u < \frac12

 

Tilbakefører substitusjonen og får:

 

chart?cht=tx&chl=\lg x > -\frac34 som videre gir 4}}

 

og

 

chart?cht=tx&chl=\lg x < \frac12 som videre gir chart?cht=tx&chl=x < \sqrt{10}

 

Altså, [tex]x \in (\frac1{10^{3/4}}, \ \sqrt{10}

fant ut av det, skreiv bare feil tall når jeg brukte abc-formel men takk for forkalringen! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Familien Anderson har et stykke reinsdyrkjøtt i fryseren. Kjøttet er forurenset med cesium 137. Radioaktiviteten er 8500 becquerel/kg. Den avtar eksponentielt etter formelen f(t)=8500*0,5^0,03t, der f(t) er radioaktiviteten etter t år. Løs ulikheten f(t)<4000. Hva forteller svaret?
sliter med denne oppgaven, noen som har peiling på hvordan man kan komme i gang?

Lenke til kommentar

Jeg har en oppgave der jeg skal finne det størst mulige arealet for et rektangel inne i en trekant, der rektangelet har ett hjørne som ligger i origo, og et annet på hypotenusen.

I oppgave B skal jeg finne en funksjon for arealet av rektangelet.

Her er fasiten:

http://s1334.photobucket.com/user/espenhs1/media/oppgave4_zpsd4f4808a.jpg.html

 

Det jeg lurer på er hvorfor funksjonen for arealet til rektangelet blir x*(-x+3)

Endret av mattelol
Lenke til kommentar

Jeg har en oppgave der jeg skal finne det størst mulige arealet for et rektangel inne i en trekant, der rektangelet har ett hjørne som ligger i origo, og et annet på hypotenusen.

I oppgave B skal jeg finne en funksjon for arealet av rektangelet.

Her er fasiten:

http://s1334.photobucket.com/user/espenhs1/media/oppgave4_zpsd4f4808a.jpg.html

 

Det jeg lurer på er hvorfor funksjonen for arealet til rektangelet blir x*(-x+3)

 

Arealet av rektangelet blir jo lengde*bredde, eller x*y.

Siden hjørnet skal ligge på hypotenusen (som du har likningen for), kan du uttrykke y ved hjelp av x.

y = -x+3 => x*y = x*(-x+3)

Lenke til kommentar

 

Arealet av rektangelet blir jo lengde*bredde, eller x*y.

Siden hjørnet skal ligge på hypotenusen (som du har likningen for), kan du uttrykke y ved hjelp av x.

y = -x+3 => x*y = x*(-x+3)

Takk for svaret. Så x skal ganges med hypotenusen, men hypotenusen er verken lengde eller bredde av rektangelet. Det er dette jeg ikke skjønner.

Jeg forstår at hypotenusen har en sammenheng med rektangelet, ettersom rektangelet ville hatt en annen "grense" dersom det var en annen hypotenus. Jeg er er allikevel ikke helt sikker på hvordan dette henger sammen.

Endret av mattelol
Lenke til kommentar

Takk for svaret. Så x skal ganges med hypotenusen, men hypotenusen er verken lengde eller bredde av rektangelet. Det er dette jeg ikke skjønner.

Jeg forstår at hypotenusen har en sammenheng med rektangelet, ettersom rektangelet ville hatt en annen "grense" dersom det var en annen hypotenus. Jeg er er allikevel ikke helt sikker på hvordan dette henger sammen.

Hugs at det eine hjørnet ligg på hypotenusen. Om du ser på figuren, er du med på at høgda i rektangelet er y-verdien til hypotenusen, for akkurat den x-verdien? Og y-verdiane til hypotenusen er gitt ved y = -x + 3, ikkje sant?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...