Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Hehehe omg glemte å skrive hva jeg gjorde..

Men så u ja. Da blir det u^2 - 9 * u + 8 hvis jeg forsto riktig?

Så da bruker jeg bare abc formelen og finner nullpunkt og lager fortegnslinje av det?

 

Da fikk jef nullpunktene 8 og 1 som også er feil? :(

 

Det er riktig at u=8 og u=1, men det er jo x du vil løse for. Erstatt tilbake den substitusjonen du gjorde i starten, og løs for x.

Noen som kommer på hvordan man finner ekstremalpunkter til det deriverte uttrykket (2x^2-4x-6)/(x-1)^2?

Det står helt stille akkurat nå, klarer rett å slett ikke å komme på det...

 

HJELP!

 

Finn nullpunktene til den deriverte. Det vil være x-verdiene til ekstremalpunktene til f.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-cvVoQz

Prøver igjen:

 

Hei!

Jeg lurte på om noen kan hjelpe meg med denne oppgaven. Jeg følger jeg har prøvd alt...

Jeg kom fram til svaret 9, men fasiten sier 12. Hvordan ville dere løst oppgaven?

Hentet fra R1, Aschehoug:

180

Vinkelen mellom to vektorer w og r er mindre enn 90 grader. Vektoren w er gitt ved w = u + v, der u og r er parallelle og v står vinkelrett på r. Bestem verdien av w * r når lengden av u er 4 og lengden av r er 3.

Takknemlig for all hjelp! :)

Lenke til kommentar

 

Det er riktig at u=8 og u=1, men det er jo x du vil løse for. Erstatt tilbake den substitusjonen du gjorde i starten, og løs for x.

 

 

 

Nå skjøner jeg lite.. Skal jeg ikke sette inn for u eller? Løs for x altså det er vel det jeg gjorde på bildet? Når jeg setter inn for u så får jeg ingen x'er?

Lenke til kommentar

Hvorfor er X positiv, og ikke kan være negativ?

attachicon.gifIMAG0651.jpg

 

Tenk litt over hva logaritmen skal være: chart?cht=tx&chl=\lg x skal være det tallet vi må opphøye 10 i for å få chart?cht=tx&chl=x. For negative tall finnes det derimot ikke noe slikt tall. Vi finner f.eks. ikke noe tall vi kan opphøye 10 i for å få -1, siden man får et positivt tall uansett hva man opphøyer 10 i!

 

(Dette er ideen så lenge vi ikke betrakter komplekse tall, noe som ikke er vanlig i videregående-pensum.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tenk litt over hva logaritmen skal være: chart?cht=tx&chl=\lg x skal være det tallet vi må opphøye 10 i for å få chart?cht=tx&chl=x. For negative tall finnes det derimot ikke noe slikt tall. Vi finner f.eks. ikke noe tall vi kan opphøye 10 i for å få -1, siden man får et positivt tall uansett hva man opphøyer 10 i!

 

(Dette er ideen så lenge vi ikke betrakter komplekse tall, noe som ikke er vanlig i videregående-pensum.)

Ahhh, da ble det klarere. Takk for et godt svar.

Lenke til kommentar

Prøver igjen:

 

Hei!

Jeg lurte på om noen kan hjelpe meg med denne oppgaven. Jeg følger jeg har prøvd alt...

Jeg kom fram til svaret 9, men fasiten sier 12. Hvordan ville dere løst oppgaven?

Hentet fra R1, Aschehoug:

180

Vinkelen mellom to vektorer w og r er mindre enn 90 grader. Vektoren w er gitt ved w = u + v, der u og r er parallelle og v står vinkelrett på r. Bestem verdien av w * r når lengden av u er 4 og lengden av r er 3.

Takknemlig for all hjelp! :)

 

chart?cht=tx&chl= \vec{w} \cdot \vec{r} = |\vec{w}| \cdot |\vec{r}| \cdot \cos \alpha

Du vet og at chart?cht=tx&chl= \cos \alpha = \frac{|\vec{u}|}{|\vec{w}|}

Til sammen: chart?cht=tx&chl= \vec{w} \cdot \vec{r} = |\vec{w}| \cdot |\vec{r}| \cdot \frac{|\vec{u}|}{|\vec{w}|} = |\vec{r}| \cdot |\vec{u}| = 3 \cdot 4 =12

Lenke til kommentar

Nå skjøner jeg lite.. Skal jeg ikke sette inn for u eller? Løs for x altså det er vel det jeg gjorde på bildet? Når jeg setter inn for u så får jeg ingen x'er?

 

Så du endte med u = 8 og u = 1.

 

Hvis vi tilbakefører substitusjonen, så ender vi med

 

chart?cht=tx&chl=(\frac12)^x = 8

 

chart?cht=tx&chl=(\frac12)^x = 1

 

Løs disse to for x, så har du dine endelige svar.

 

Her må du bruke logaritmer for å isolere x.

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

Vi driver med rekker i matten for øyeblikket og jeg forstår relativt lite.

 

Oppgaven: finn summen av rekka 265+384+576+....+6561. Som dere ser er k lik 1.5 i de geometriske rekken. Problemet kommer når jeg må finne ut hvilket ledd 6561er. Dette må jeg vel vite når jeg skal finne summen av rekka?

 

Jeg får følgende formel an = 384(n-1) . Stemmer dette?

 

Setter pris på all hjelp! Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar

Vi driver med rekker i matten for øyeblikket og jeg forstår relativt lite.

 

Oppgaven: finn summen av rekka 265+384+576+....+6561. Som dere ser er k lik 1.5 i de geometriske rekken. Problemet kommer når jeg må finne ut hvilket ledd 6561er. Dette må jeg vel vite når jeg skal finne summen av rekka?

 

Jeg får følgende formel an = 384(n-1) . Stemmer dette?

 

Setter pris på all hjelp! Takk på forhånd :)

Du vet at chart?cht=tx&chl=a_n = k^n a_0 for hver chart?cht=tx&chl=n (her er chart?cht=tx&chl=a_0 = 265). Dette gir deg en likning du kan løse for chart?cht=tx&chl=n ved å sette inn chart?cht=tx&chl=a_n = 6561, chart?cht=tx&chl=a_0 = 265 og chart?cht=tx&chl=k = \frac{3}{2}. Endret av Frexxia
Lenke til kommentar

Hei !

Noen som kan prøve seg på denne likningen her .. får bare feil svar jeg .. har brukt abc-formel og funnet lgx men i fasiten så står det heilt forskjelligt svar ?

her er likningen: 8(lgx)^2<3-2lgx

 

Det er en likning, ikke en ulikhet ;) Men here goes.

 

chart?cht=tx&chl=8(\lg x)^2 + 2\lg x - 3 < 0

 

chart?cht=tx&chl=u = \lg x

 

chart?cht=tx&chl=8u^2 + 2u - 3 < 0

 

Likningen mot null ville gitt chart?cht=tx&chl=u = -\frac34 og chart?cht=tx&chl=u = \frac12

 

Da kan vi faktorisere høyre side og løse ulikheten:

 

chart?cht=tx&chl=(2u-1)(4u+3) < 0 etter litt omskriving. Bare bruk abc-formel og gang ting inn i parentesene, så får du dette.

 

Da kan vi bruke fortegnsskjema, for eksempel, og vise at vi får chart?cht=tx&chl=u > -\frac34 og chart?cht=tx&chl=u < \frac12

 

Tilbakefører substitusjonen og får:

 

chart?cht=tx&chl=\lg x > -\frac34 som videre gir 4}}

 

og

 

chart?cht=tx&chl=\lg x < \frac12 som videre gir chart?cht=tx&chl=x < \sqrt{10}

 

Altså, 4}}, \ \sqrt{10})

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...