Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har slitt med denne i snart 2 timer nå, er sikkert en fillefeil jeg gjør om og om igjen eller noe jeg bare ikke ser. Noen som kunne hjulpet meg?

 

Trenger en full utregning av hva som blir gjort fra den til venstre og svaret til høyre

Legg merke til at du kan stryke ca alt på høyresiden av uttrykket, så du sitter igjen med chart?cht=tx&chl=\frac{V_2}{R_2} + \frac{U_{UT}}{R_3} = \frac{V_1}{R_2}.

Trekk fra chart?cht=tx&chl=\frac{V_2}{R_2} og faktoriser, så skal resten være en smal sak.

 

Endring:

For øvrig en liten feil i bildet ditt der også. Regner med det skal være:

chart?cht=tx&chl=U_{UT} = \frac{R_3}{R_2}(V_1 -V_2).

Endret av wingeer
Lenke til kommentar

Har slitt med denne i snart 2 timer nå, er sikkert en fillefeil jeg gjør om og om igjen eller noe jeg bare ikke ser. Noen som kunne hjulpet meg?

 

Trenger en full utregning av hva som blir gjort fra den til venstre og svaret til høyre

Legg merke til at du kan stryke ca alt på høyresiden av uttrykket, så du sitter igjen med chart?cht=tx&chl=\frac{V_2}{R_2} + \frac{U_{UT}}{R_3} = \frac{V_1}{R_2}.

Trekk fra chart?cht=tx&chl=\frac{V_2}{R_2} og faktoriser, så skal resten være en smal sak.

 

Endring:

For øvrig en liten feil i bildet ditt der også. Regner med det skal være:

chart?cht=tx&chl=U_{UT} = \frac{R_3}{R_2}(V_1 -V_2).

 

Joda, glemte nevne den feilen der ja. Men jeg sliter forsåvidt med strykinga, er ett eller annet der jeg ikke får til >.< Om du kunne skrevet ned hvor og hva jeg stryker hadde jeg vært enda mer takknemlig!

Lenke til kommentar

"Undersøk om det finnes punkter på kurven som fremstilles av likningen chart?cht=tx&chl=x^2-y^2=3 hvor tangenten har stigningstall 2."

 

Deriverte implisitt med hensyn på y og fikk chart?cht=tx&chl=y'=\frac{2x+3}{2y}, men usikker på hva jeg skal gjøre, og i det hele tatt om jeg har skjønt poenget med oppgaven. Jeg skal finne ut for hvilke punkter på grafen vekstfarten er 2? Hva gjør jeg videre?

Lenke til kommentar

Jeg ville derivert en gang til hvis jeg var deg.. Men når du har et uttrykk for den deriverte og den likningen har du to likninger med to ukjente..

 

Altså, jeg mener å hinte om at det er noe galt i derivasjonen din, ikke at du skal dobbeltderivere.

 

Deriverte på nytt, glemte selvfølgelig å derivere 3...

chart?cht=tx&chl=y'=\frac{x}{y}

 

Hva gjør jeg så? Setter chart?cht=tx&chl=\frac{x}{y}=2 som en likning, og chart?cht=tx&chl=x^2-y^2=3 som den andre likningen i et likningssett?

Endret av magneman
Lenke til kommentar

Heisann sliter litt med en matteoppgave og hadde satt stor pris på litt hjelp.

 

Oppgaven går ut på å vise at:

chart?cht=tx&chl= f(x) = sin(x) er kontinuerlig i chart?cht=tx&chl= x=0 gitt at chart?cht=tx&chl= |sin(x)| \leq |x| for enhver vinkel x målt i radianer.

 

Vet ikke helt hvordan jeg skal begynne å angripe denne oppgaven da jeg ikke har løst noe lignende før. Så hjelp til hvordan denne skal løses, eller hvordan jeg kan begynne og løse den mottas med takk :)

 

CS

Lenke til kommentar

Tja skvisesetningen er vel det enkleste, men fullt mulig å vise det via dnre metoder og. Epsilon/delta, taylorrekka osv.

 

se om du kan skvise den mellom f = 0 og g = x

 

Manlulu, deler du på 2 så får du

 

-x = -9/2

 

Men hva skjer om du ganger / deler likningen din på -1?

Alternativt er ofte det enkleste å dele begge sider på -2.

Endret av Nebuchadnezzar
Lenke til kommentar

Tja skvisesetningen er vel det enkleste, men fullt mulig å vise det via dnre metoder og. Epsilon/delta, taylorrekka osv.

 

se om du kan skvise den mellom f = 0 og g = x

 

Manlulu, deler du på 2 så får du

 

-x = -9/2

 

Men hva skjer om du ganger / deler likningen din på -1?

Alternativt er ofte det enkleste å dele begge sider på -2.

 

Ahh takker! Tror jeg skjønner.. deler på minus, for minus og minus blir pluss?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...