Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

-2 og (-2) er det samme, men både i funksjoner og i annen matematikk må du passe på hvordan parentesene er satt.

I funksjonen så er det: -x^2+4 som da blir --2x+4 eller -(-2^2)+4 hvis parentesen skal fra f(x) skal inkluderes. Er det den siste metoden som skal brukes? 

 

 

Parantesen rundt x i f(x) har ingenting med dette å gjøre. Prøver på en annen måte:

 

-2^2 betyr -(2*2), mens (-2)^2 betyr (-2)*(-2). Ser du forskjellen? I første tilfelle er ikke minus-tegnet tett sammen med det som opphøyes, og kommer da ikke med to ganger. I andre tilfelle er minusen tett sammen og hører til det som er opphøyd i andre, og tas med to ganger - da slår det inn at minus og minus blir pluss.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

-2 og (-2) er det samme, men både i funksjoner og i annen matematikk må du passe på hvordan parentesene er satt.

I funksjonen så er det: -x^2+4 som da blir --2x+4 eller -(-2^2)+4 hvis parentesen skal fra f(x) skal inkluderes. Er det den siste metoden som skal brukes? 

 

 

Parantesen rundt x i f(x) har ingenting med dette å gjøre. Prøver på en annen måte:

 

-2^2 betyr -(2*2), mens (-2)^2 betyr (-2)*(-2). Ser du forskjellen? I første tilfelle er ikke minus-tegnet tett sammen med det som opphøyes, og kommer da ikke med to ganger. I andre tilfelle er minusen tett sammen og hører til det som er opphøyd i andre, og tas med to ganger - da slår det inn at minus og minus blir pluss.

 

Det skjønner jeg og jeg skjønner alle de andre regnemåtene som er vist i de forskjellige svarene. Det jeg ikke skjønner er i oppgave så er funksjonen -x^2+4 når x=-2 hvordan kan dette bli 0?

Lenke til kommentar

Jeg hadde en oppgave med funksjonen: f(x)=-x^2+4. Når x=-2 så får jeg at svaret er 8 ved vanlig regning og på kalkulator:

-(-2^2)+4 = -(-4)+4 = 4+4 = 8. I boken står det at det er 0 og gegebra sier det samme når jeg skriver inn funksjonen der. Slik jeg har forstått det så blir ikke -(-4) = 4 men -4 når en holder på med funksjoner. Stemmer dette eller har jeg gjort feil et sted?

Har du fått 8, så regner du feil. Funksjonen din er f(x)= -x^2+4. Du setter inn f(-2)= - (-2^2)+4 som er 0. Husk at -2^2 er det samme som -2*-2, og - * - gir positivt fortegn. Så f(-2)= -(-2^2)+4 = -4+4  = 0. 

 

 

Det skjønner jeg og jeg skjønner alle de andre regnemåtene som er vist i de forskjellige svarene. Det jeg ikke skjønner er i oppgave så er funksjonen -x^2+4 når x=-2 hvordan kan dette bli 0?

 

 

Kanskje det blir lettere å se for deg om du ser funksjonen? 

 

hA9Vnzx.png

Endret av Unconnected
Lenke til kommentar

 

Jeg hadde en oppgave med funksjonen: f(x)=-x^2+4. Når x=-2 så får jeg at svaret er 8 ved vanlig regning og på kalkulator:

-(-2^2)+4 = -(-4)+4 = 4+4 = 8. I boken står det at det er 0 og gegebra sier det samme når jeg skriver inn funksjonen der. Slik jeg har forstått det så blir ikke -(-4) = 4 men -4 når en holder på med funksjoner. Stemmer dette eller har jeg gjort feil et sted?

Har du fått 8, så regner du feil. Funksjonen din er f(x)= -x^2+4. Du setter inn f(-2)= - (-2^2)+4 som er 0. Husk at -2^2 er det samme som -2*-2, og - * - gir positivt fortegn. Så f(-2)= -(-2^2)+4 = -4+4  = 0. 

 

 

Det skjønner jeg og jeg skjønner alle de andre regnemåtene som er vist i de forskjellige svarene. Det jeg ikke skjønner er i oppgave så er funksjonen -x^2+4 når x=-2 hvordan kan dette bli 0?

 

 

Kanskje det blir lettere å se for deg om du ser funksjonen? 

 

hA9Vnzx.png

 

Jeg trodde også det var -2^2=-2*-2=4 men nå har jeg prøvd på casio kalkulator, på mobilen og på symbolab kalkulatoren og alle sier at -2^2=-4 som da blir 4 når det siste minuset blir tatt med. Jeg har prøvd å sette inn formelen i geogebra og sett i fasiten, det var til liten hjelp dessverre.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg hadde en oppgave med funksjonen: f(x)=-x^2+4. Når x=-2 så får jeg at svaret er 8 ved vanlig regning og på kalkulator:

-(-2^2)+4 = -(-4)+4 = 4+4 = 8. I boken står det at det er 0 og gegebra sier det samme når jeg skriver inn funksjonen der. Slik jeg har forstått det så blir ikke -(-4) = 4 men -4 når en holder på med funksjoner. Stemmer dette eller har jeg gjort feil et sted?

Har du fått 8, så regner du feil. Funksjonen din er f(x)= -x^2+4. Du setter inn f(-2)= - (-2^2)+4 som er 0. Husk at -2^2 er det samme som -2*-2, og - * - gir positivt fortegn. Så f(-2)= -(-2^2)+4 = -4+4  = 0. 

 

 

Det skjønner jeg og jeg skjønner alle de andre regnemåtene som er vist i de forskjellige svarene. Det jeg ikke skjønner er i oppgave så er funksjonen -x^2+4 når x=-2 hvordan kan dette bli 0?

 

 

Kanskje det blir lettere å se for deg om du ser funksjonen? 

 

hA9Vnzx.png

 

Jeg trodde også det var -2^2=-2*-2=4 men nå har jeg prøvd på casio kalkulator, på mobilen og på symbolab kalkulatoren og alle sier at -2^2=-4 som da blir 4 når det siste minuset blir tatt med. Jeg har prøvd å sette inn formelen i geogebra og sett i fasiten, det var til liten hjelp dessverre.

 

 

Bruk parantes. (-2)^2 = 4 på samtlige kalkulatorer. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg hadde en oppgave med funksjonen: f(x)=-x^2+4. Når x=-2 så får jeg at svaret er 8 ved vanlig regning og på kalkulator:

-(-2^2)+4 = -(-4)+4 = 4+4 = 8. I boken står det at det er 0 og gegebra sier det samme når jeg skriver inn funksjonen der. Slik jeg har forstått det så blir ikke -(-4) = 4 men -4 når en holder på med funksjoner. Stemmer dette eller har jeg gjort feil et sted?

Har du fått 8, så regner du feil. Funksjonen din er f(x)= -x^2+4. Du setter inn f(-2)= - (-2^2)+4 som er 0. Husk at -2^2 er det samme som -2*-2, og - * - gir positivt fortegn. Så f(-2)= -(-2^2)+4 = -4+4  = 0. 

 

 

Det skjønner jeg og jeg skjønner alle de andre regnemåtene som er vist i de forskjellige svarene. Det jeg ikke skjønner er i oppgave så er funksjonen -x^2+4 når x=-2 hvordan kan dette bli 0?

 

 

Kanskje det blir lettere å se for deg om du ser funksjonen? 

 

hA9Vnzx.png

 

Jeg trodde også det var -2^2=-2*-2=4 men nå har jeg prøvd på casio kalkulator, på mobilen og på symbolab kalkulatoren og alle sier at -2^2=-4 som da blir 4 når det siste minuset blir tatt med. Jeg har prøvd å sette inn formelen i geogebra og sett i fasiten, det var til liten hjelp dessverre.

 

 

Bruk parantes. (-2)^2 = 4 på samtlige kalkulatorer. 

Da tror jeg at jeg skjønner. Jeg visste ikke at ^2 hadde samme stilling som - at potensen skulle settes utenfor parentesen på samme måte som med minus. Da har jeg bare en oppgave igjen som jeg ikke helt skjønner: finn den største vertikale avstanden mellom grafen til f og g mellom x = -2 og x = 2. Funksjonene er f(x)=-x^2+4 og g(x)=x+1. For meg virker det som om den største avstanden er ved (-1,3) og (0,4) mens fasiten sier (3,3)  

Lenke til kommentar

 

 

 

-2 og (-2) er det samme, men både i funksjoner og i annen matematikk må du passe på hvordan parentesene er satt.

I funksjonen så er det: -x^2+4 som da blir --2x+4 eller -(-2^2)+4 hvis parentesen skal fra f(x) skal inkluderes. Er det den siste metoden som skal brukes? 

 

 

Parantesen rundt x i f(x) har ingenting med dette å gjøre. Prøver på en annen måte:

 

-2^2 betyr -(2*2), mens (-2)^2 betyr (-2)*(-2). Ser du forskjellen? I første tilfelle er ikke minus-tegnet tett sammen med det som opphøyes, og kommer da ikke med to ganger. I andre tilfelle er minusen tett sammen og hører til det som er opphøyd i andre, og tas med to ganger - da slår det inn at minus og minus blir pluss.

 

Det skjønner jeg og jeg skjønner alle de andre regnemåtene som er vist i de forskjellige svarene. Det jeg ikke skjønner er i oppgave så er funksjonen -x^2+4 når x=-2 hvordan kan dette bli 0?

 

Det blir null fordi du har tre minuser. To ganger to er fire, og tre minuser (en foran, og en til hvert to-tall du ganger sammen) gir totalt sett negativ fire i første ledd. Derfor.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

-2 og (-2) er det samme, men både i funksjoner og i annen matematikk må du passe på hvordan parentesene er satt.

I funksjonen så er det: -x^2+4 som da blir --2x+4 eller -(-2^2)+4 hvis parentesen skal fra f(x) skal inkluderes. Er det den siste metoden som skal brukes? 

 

 

Parantesen rundt x i f(x) har ingenting med dette å gjøre. Prøver på en annen måte:

 

-2^2 betyr -(2*2), mens (-2)^2 betyr (-2)*(-2). Ser du forskjellen? I første tilfelle er ikke minus-tegnet tett sammen med det som opphøyes, og kommer da ikke med to ganger. I andre tilfelle er minusen tett sammen og hører til det som er opphøyd i andre, og tas med to ganger - da slår det inn at minus og minus blir pluss.

 

Det skjønner jeg og jeg s+ kjønner alle de andre regnemåtene som er vist i de forskjellige svarene. Det jeg ikke skjønner er i oppgave så er funksjonen -x^2+4 når x=-2 hvordan kan dette bli 0?

 

Det blir null fordi du har tre minuser. To ganger to er fire, og tre minuser (en foran, og en til hvert to-tall du ganger sammen) gir totalt sett negativ fire i første ledd. Derfor.

 

-x2+4 =

-(-2)+ 4 =

-(4)+4 = 0

Lenke til kommentar

Jeg har en funksjon f(x) = 3-3cos(1-x^2) som jeg skal finne nullpunktene av innenfor verdiene <-pi/2, pi/2>.

 

Hvordan gjør jeg dette? Jeg har prøvd å sette f(x) = 0, men da skjer følgende:

 

3 - 3cos(1-x^2) = 0

-3cos(1-x^2) = -3

cos(1-x^2) = 1

1 - x^2 = acos(1)

1 - x^2 = 0 + 2*pi*n OR 1 - x^2 = (pi - 0) + 2*pi*n

-x^2 = 2 * pi * n - 1 OR -x^2 = pi + 2*pi*n - 1

x = -sqrt(2 * pi * n - 1) OR x = -sqrt(pi + 2*pi*n - 1)

 

Hvor går jeg videre? Har jeg gjort noe galt?

Lenke til kommentar

Jeg har en oppgave om eksponentiell regresjon. oppgaven er som følger: Tabellen viser sammenhengen mellom x og tre andre variabler: y,z og t. X= 0,10,30,50,90 Y= 0,3,15,35,99 Z=100,190,310,350,190 T= 100,20,-140,-300,-620. oppg a) merk av tallpunktene for x og y i et koordinatsystem. Finn den regresjonen som passer best til dataene. 

Jeg brukte geogebra men fikk ikke laget grafen. Jeg laget en liste med punkter men når jeg skulle bruke regeksp(Liste 1) så virket det ikke. har prøvd å finne info pm hvordan å bruke det verktøyet til ingen nytte. Hvordan løser jeg oppgaven med det? 

Lenke til kommentar

Jeg hadde en prøve i går og hadde en oppgave jeg enda ikke er sikker på hvordan jeg kunne ha løst. Jeg skulle finne en vinkel v, opplysningene om den var at den var i tredje kvadrant og hadde verdien sin(v) = -4/5.

 

Jeg tenkte at siden den var i tredje kvadrant, må den ha vært mellom 180 og 270 grader, men at den heller noe mer mot 270, siden -4/5 ikke er så veldig langt unna -1.

 

Hva mer kunne jeg gjort for å finne et presist svar?

Lenke til kommentar

Trikset er nesten alltid å tegne enhetssirkelen:

 

post-117604-0-64156600-1519893798_thumb.png

 

Dersom du tenker deg litt om, så ser du at du vet lengdene a og b. Ettersom trekanten er rettvinklet, så kan du også enkelt finne ut vinklene i trekanten. Vinkelen du skal finne er 270grader minus vinkelen mellom a og b.

Lenke til kommentar

Hei jobber med denne oppgaven:

Du hopper fra 10 meter i en svømmehall.

a) Hvor langt har du falt etter 1 sekund?

 

b) Hvor stor er hastigheten i det du treffer vannflaten?

 

c) Hvor høyt må stupetårnet være for at du skal nå hastigheten 80 km/t i det du treffer vannflaten?

 

a løste jeg med bevegelseslikningen s=v0t+gt2  og b med den tidløse formel, men står fast på c. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar

Hei jobber med denne oppgaven:

Du hopper fra 10 meter i en svømmehall.

a) Hvor langt har du falt etter 1 sekund?

 

b) Hvor stor er hastigheten i det du treffer vannflaten?

 

c) Hvor høyt må stupetårnet være for at du skal nå hastigheten 80 km/t i det du treffer vannflaten?

 

a løste jeg med bevegelseslikningen s=v0t+gt2  og b med den tidløse formel, men står fast på c. Kan noen hjelpe?

 

80km/t   / 3,6 = 22,22 m/s

 

22,22 m/s   /   9,8m/s  = 2,27 sekunder i fritt fall

 

Bruk formel under (du har glemt å ta halvparten av akselerasjonen, det skal stå 0,5*g*t^2)

s=v0t+1/2*a*t^2     = 0+0,5*9,8*2,27*2,27 = 25,25m

 

Endret av IntelAmdAti
Lenke til kommentar

 

Hei jobber med denne oppgaven:

Du hopper fra 10 meter i en svømmehall.

a) Hvor langt har du falt etter 1 sekund?

 

b) Hvor stor er hastigheten i det du treffer vannflaten?

 

c) Hvor høyt må stupetårnet være for at du skal nå hastigheten 80 km/t i det du treffer vannflaten?

 

a løste jeg med bevegelseslikningen s=v0t+gt2  og b med den tidløse formel, men står fast på c. Kan noen hjelpe?

 

80km/t   / 3,6 = 22,22 m/s

 

22,22 m/s   /   9,8m/s  = 2,27 sekunder i fritt fall

 

Bruk formel under (du har glemt å ta halvparten av akselerasjonen, det skal stå 0,5*g*t^2)

s=v0t+1/2*a*t^2     = 0+0,5*9,8*2,27*2,27 = 25,25m

 

 

Takk!

 

Jeg har brukt den formelen,men den kom ikke med når jeg kopierte. Godt fanget opp dog :)

Endret av Beyma
Lenke til kommentar

Jeg har støtt på et lite problem med vektorer jeg ikke klarer helt å forstå.

 

Gitt to vektorer A(2, 1, -1) og B(6, 3, 1) skal jeg finne lengden mellom A og B.

Så jeg sier at AB = sqrt( (6 - 2)^2  + (3 - 1)^2 + (1 + 1)^2 ) = sqrt( 16 + 4 + 4 ) = sqrt(24).

Men om jeg da prøver å finne lengden mellom BA istedenfor (altså motsatt vei) får jeg:

BA = sqrt( (2 - 6)^2 + (1 - 3)^2 + (-1 + 1)^2 ) = sqrt( 16 + 4 + 0 ) = sqrt(20).

 

Hvordan gir dette mening? Åpenbart må jeg ha gjort en eller annen feil, men jeg ser den hvertfall ikke.

Lenke til kommentar

Jeg har støtt på et lite problem med vektorer jeg ikke klarer helt å forstå.

 

Gitt to vektorer A(2, 1, -1) og B(6, 3, 1) skal jeg finne lengden mellom A og B.

Så jeg sier at AB = sqrt( (6 - 2)^2  + (3 - 1)^2 + (1 + 1)^2 ) = sqrt( 16 + 4 + 4 ) = sqrt(24).

Men om jeg da prøver å finne lengden mellom BA istedenfor (altså motsatt vei) får jeg:

BA = sqrt( (2 - 6)^2 + (1 - 3)^2 + (-1 + 1)^2 ) = sqrt( 16 + 4 + 0 ) = sqrt(20).

 

Hvordan gir dette mening? Åpenbart må jeg ha gjort en eller annen feil, men jeg ser den hvertfall ikke.

Siste leddet ditt. -1+1 har du skrevet, skal være -1-1.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...