Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, trodde jeg hadde kjerneregelen under kontroll, men begynte plutselig å tvile litt.

 

Bruker ¨ som derivasjonstegn fordi tastaturet mitt er herpa.

 

Skal derivere:

fx = -3sin(x)^2

 

Blir da dette riktig:

fx¨ = -3u^2 * u¨

fx¨ = -6u * u¨

fx¨ = -6sin(x) * cos(x)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg er elendig idag, og trenger litt hjelp til følgende:

 

Q = 400 - 20P

 

Jeg skal ha P alene. Når jeg prøver meg, får jeg:

 

P = (400 - Q) / 20

(altså 400 minus Q delt på 20)

 

er dette riktig?

 

Når jeg bruker mitt svar, og setter inn i en likning:

 

(400 - Q) / 20 = 5 + (Q / 25)

 

får jeg x = 288,46.

 

Noen som kan si om det stemmer og? :blush:

 

har også problemer med CASIO CFX-9850GC PLUS kalkulatoren min.. når jeg trykker 2X og EXE får jeg 13, 26, og trykker jeg X og EXE får jeg 13, akkurat som at X er innstilt på å være 13. Dette har aldri skjedd før, og jeg forstår ikke hvordan jeg får det tilbake til at X er X?

Når jeg skal derivere i RUN menyen får jeg det samme problemet, det kommer bare error når jeg skriver en funksjon og jeg antar at X-problemet er grunnen..

Noen som vet noe om dette??

Endret av ert
Lenke til kommentar

En kjekk måte å sjekk om man har riktig integral eller derivat, er å bruke kalkulatorens egen matematiske funksjon for dette.

 

På texas:

under Y= skriv

i Y1 nDeriv(f(x),x,x)

i y2=f'(x)

 

Bruk tabell funksjonen for å sjekke om de stemmer.

 

Det samme kan gjøres med integraler:

under y= skriv

i y1= nInt(f(x),x,0,x)

i y2= int[f(x)]

 

EDIT: Og ert, du har rett, btw.

Endret av Otth
Lenke til kommentar
En kjekk måte å sjekk om man har riktig integral eller derivat, er å bruke kalkulatorens egen matematiske funksjon for dette.

 

På texas:

under Y= skriv

i Y1 nDeriv(f(x),x,x)

i y2=f'(x)

 

Bruk tabell funksjonen for å sjekke om de stemmer.

 

Det samme kan gjøres med integraler:

under y= skriv

i y1= nInt(f(x),x,0,x)

i y2= int[f(x)]

 

EDIT: Og ert, du har rett, btw.

 

Har ikke texas så får ikke sjekket det på den måten. Stemmer utregningen min?

Lenke til kommentar

Kommer med nok et spørsmål jeg :ermm:

 

I denne oppgaven så blir den deriverte = -3e^X (sin(6x)-6cos(6x))

Dette fikk jeg å, men i neste oppgave så sløyfer de -3e^-x, hvorfor? Resten etter det forstår jeg.

 

 

post-65441-1211973929_thumb.jpg

Endret av Slupert
Lenke til kommentar

Noen som kan gjøre meg en stoooor tjeneste i kveld og forklare: Når man skal bruke tilnærmet normalfordelt binomisk sannsynlighet og sentralgrensesetningen? Pleier å blande mellom dem innimellom. Jeg vet at man regner tilnærmet normalfordelt ved binomiske tilfeller når n*p > 10 (eller = 10) osv... også kan jeg de de fire vilkårene som må være oppfylt for at man skal kunne regne binomisk, men har dere noen flere tips til hvordan jeg skal klare å skille mellom normaltilnærming til binomiske tilfeller og sentralgrensesetningen? Takk på forhånd! :D

Lenke til kommentar

Tja. Skal du finne en sannsynlighet på formen P(X=x) så bruker du binomisk fordeling, og når du skal finne sannsynligheter på formen P(X<=x), P(X>=x), P(a<=X<=b) så bruker du sentralgrenseteoremet.

 

Du bruker ikke SGT når du ikke har tilstrekkelig stor nok n. Det jeg mener med det, er at om du tror at det er forventet av deg at du skal regne ut P(X<5) ved å addere alle punktsannsynlighetene, så gjør du det. Eksempelvis slik:

P(X<5) = P(X=0) + P(X=1) + P(X=2) + P(X=3) + P(X=4)

 

Når du har flere enn ti ledd, så ville jeg tro at det er meningen at du skal bruke SGT og normalfordelingen.

Det er jo meningen at du skal vise hva du kan av statistikk, ikke spesielt hvor dyktig du er til å unngå å taste feil på kalkulatoren. Sannsynligheten for tastefeil blir jo relativt stor om du må taste inn store regnestykker.

Lenke til kommentar

Hei jeg trenger hjelp med sansynlighetsregning til i morgen (siden jeg kom opp i matematikk muntlig).

 

Her er problemstillingen:

 

"En vennegruppe på 3 bestilte billetter for fotballkampen mellom vålerenga og Bodø/glimt.

Alle 3 bestilte separat, men fikk samme seksjon

Hvor stor sjangse er det for at de kommer i samme rad alle 3? Hvor stor sjangse er det for at bare 2 kommer?

 

Det er 15 rader per seksjon."

 

Jeg er elendig i sansynlighetsberegning, derfor hadde det vært hyggelig med litt hjelp.

 

Jeg kom fram til 0,44% for at to av dem satt seg på samme rad og 0,03% for at alle tre satt seg på samme rad.

 

Hvis dette er feil, kan dere si ifra? og samtidig vise hvordan dere regnet det ut.

 

takk på forhånd.

Lenke til kommentar

Om blandingsforholdet er 2:3, og det første målet er 5 dl, er det andre målet da 7,5 dl? Jeg regnet først på det i hodet, og så slik på papiret:

 

5*3=15

 

15/2=7.5

 

1. Stemmer dette?

 

2. Er det noen andre måter å regne slike stykker, som kanskje mattelærere har en større forkjærlighet for?

 

(Jeg vil tro dette ligger langt under gjennomsnittsnivået i denne tråden, men det er noe med forholdstall som forvirrer meg, og jeg trenger hjelp så fort som mulig, og kan derfor ikke vente til jeg kommer på skolen.)

Lenke til kommentar

1. Jepp. Det kan du jo enkelt sjekke. Hvis 2 deler til sammen er 5, så må én del være 2.5. Hvis vi så har 3 deler, må det bli 2.5 * 3 = 7.5.

 

2. Jeg kommer ikke på noen alternativ tilnærming. Det du egentlig har gjort her, er jo å gange 5 med 3/2, og det er slik jeg i alle fall har lært å gjøre det.

 

Edit: og du kan selvsagt sette det opp som en ligning, men du ender opp med det samme.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...