Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

Hei, sliter litt med en oppgave vi har fått her,,

 

Vi har begynt med funksjoner og det tar jeg relativt lett, men skjønner litt mindre her.

 

a oppgaven på bilde klarer jeg fint, men når det kommer til b oppgaven har jeg litt problemer å skjønne hva som menes etter funksjonen.. Prøvde å bytte ut X med tallene fra -2 til 7, men da ble det litt høye tall å en rar linje.. Noen som kan hjelpe?

 

20j0prc.png

 

Det kan leses som "definert for x element i intervallet fra og med -2 til og med 7". Dette betyr at funksjonen bare gir mening for disse verdiene. Så hvis du skal tegne grafen til den funksjonen må du bare tegne den i dette intervallet. Når det gjelder selve tegningen kan du lage en tabell der du regner ut G(x) for f.eks. alle heltallene i intervallet, eller i alle fall så mange som du synes gir en god graf.

 

 

Aah, tusen takk for hjelpen.. Skal prøve meg litt fram å se hva jeg får til!

 

Har forresten et par oppgaver til som var litt avansert.. Har prøvd å søkt opp litt på nettet, men finner egentlig ikke noen gode svar.

 

Så hvis noen kunne hjulpet meg med framgangsmåten til disse to hadde det vært kjempe all right! :) 

 

2ebvmmp.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tegn punktet i et argand diagram. 

Lengden av "vektoren" blir da sqrt(1^2+(-1)^2), altså sqrt(2). Jfr. rettvinkelt trekant og pytagoras.

 

Forøvrig blir vel svaret sqrt(2) * e^(+-j * (pi/4)) ?

 

---

 

z = r(cos theta + j * sin theta) = r* e^(j*theta)

 

Der r = |z| = sqrt( Re(z)^2 + Im(z)^2 )

Endret av BigJackW
Lenke til kommentar

Du er absolutt inne på noe. Kall x^a for u og se hva du får da..

 

Den deriverte er riktig, men du har glemt to konstanter i den dobbelderiverte.

Da får jeg at x^a= 0 og 1, dvs. f(x)=0 når x er 0 og 1, negativ for x-verdier mindre enn 0 og større enn 1, og positiv mellom 0 og 1 ikkesant?

 

Jeg sliter veldig med å klare å løse f `(x)=0 og f ´´(x)= 0...

f ´(x)=0 fikk jeg x= 2^ (-1/a), er det riktig?

Skjønner heller ikke hvilke konstanter jeg glemmer i den dobbeltderiverte...?

 

Takk for svar :)

Endret av marty93
Lenke til kommentar

Felles opplysninger for de to bilene er:

Pris 167 000 kr

Egenkapital 35 %

Egenkapital i kr 58 450 kr

Lånebehov 112 040 kr

Finansieringsperiode 60 mnd

Nominell årlig rente 3,95 %

Etableringsgebyr 3 490 kr

Termingebyr 75 kr

 

Lånet som tilbys er et annuitetslån, og alle innbetalinger skjer i slutten av hver måned. Den ene annonsen oppgir at terminbeløpet blir 2 136 kr og effektiv rente blir 8,23 %, mens den andre annonsen oppgir terminbeløp 2 061 kr og effektiv rente 6,77 %.

 

a) Sett opp den geometriske rekken som viser nåverdien av 60 månedlige innbetalinger, hver på kr, til månedlig rente = 0,0395 12 . Finn hva må være for at nåverdien skal være lik lånebehovet på 112 040 kr.

 

Kunden betaler + 75 kr hver måned, siden det også er et termingebyr hver måned. Den effektive månedlige renten er den månedlige renten som gjør nåverdien av de faktiske innbetalingene like stor som lånebeløpet minus etableringsgebyret.

 

b) Sett opp den geometriske rekken for denne nåverdien, og sett opp ligningen du får for å bestemme . Finn effektiv månedlig rente enten grafisk eller ved prøving og feiling. Hvilken årlig effektiv rente svarer det til? Forklar hvilken av annonsene som er feil, og hva feilen består 

 

Kan noen hjelpe meg med hvordan man skal løse oppgave b?

Lenke til kommentar

Noen som kunne vært så grei å hjulpet meg med følgende oppgave? icon_smile.gif

A=

1 1 -1

2 0 3

Dette er T (lineær transformasjonen gitt ved matrisen A)

 

Vektor a:

2

-2

1

 

Skal så regne ut T(vektor a).

 

Ser jo her at jeg skal multiplisere dem, men hvordan gjør jeg dette? 

(svaret er:

(-1)

(7)

 

Takker for hjelp!

 

 

Du må transponere A.

Når du transponerer blir første rekke til første søyle, andre rekke blir til andre søyle osv.

 

Atransponert =

1    2

1    0 

-1   3

 

Dette ganger du med vektor a og får

 

1    2            2

1    0      *    -2

-1   3            1

 

Når du ganger sammen tar du søylen med 1 1 -1 og ganger med 2 -2 1, deretter tar du søylen med 2 0 3 og ganger med 2 -2 1

 

Da får du

(1*2+1*(-2)+(-1)*1) = -1

og

(2*2+0*(-2)+3*1)= 7

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Polynomdivisjon og faktorer (?!)

 

(x2-2x-15)/(x-5)

 

- I denne divisjonen får vi ingen rest. Fagboka forteller at x-5 er derfor faktor i polynomet x2-2x-15. 

 

(x3-x2+1)/(x-2)=x2+x+2+(5/(x-2))

 

- I denne får vi rest. Fagboka forteller at x-3 er ikke en faktor i x3-x2+1. Men når vi ganger x2+x+2+(5/(x-2)) med x-2 får vi x3-x2+1. 

Så hvorfor er ikke x-2 en faktor i x3-x2+1?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Trener hjelp med noe som i grunn er enkel matte, men siden jeg ikke har hatt matte på mange år, sliter jeg litt med å forstå akkurat disse 2 stykkene. Håper dere kan hjelpe meg, hadde vært greit om dere hadde vist hvordan dere regner de ut skritt for skritt (evt. forklaring hvorfor dere gjør det dere gjør). :)

 

Har lagt ved 1 fil som viser stykkene, de markert i grønt :)

 

 

post-292568-0-76627800-1443623189_thumb.jpg

Lenke til kommentar

På oppgave b) kan du begyne med å gange inn den 2-tallet inn i parantesen slik:

 

2(x-1)(2x+3) =((2*x)-(2*1))(2x+3) = (2x-2)(2x+3), deretter ganger du alle leddene med hverandre, der du begynner med 2x i den første parantesen, som ganges med 2x og 3 i den andre parantesen. Etterpå ganger du 2-tallet i den første parantesen med 2x og 3 i den andre parantesen, og passer på at fortegnene er med.

 

2x*2x + 2x*3 - 2*2x- 2*3=4x^2 + 6x - 4x - 6 =4x^2 + 2x - 6.

 

Håper du forstod det litt bedre nå!

Endret av Meridies
Lenke til kommentar

På oppgave b) kan du begyne med å gange inn den 2-tallet inn i parantesen slik:

 

2(x-1)(2x+3) =((2*x)-(2*1))(2x+3) = (2x-2)(2x+3), deretter ganger du alle leddene med hverandre, der du begynner med 2x i den første parantesen, som ganges med 2x og 3 i den andre parantesen. Etterpå ganger du 2-tallet i den første parantesen med 2x og 3 i den andre parantesen, og passer på at fortegnene er med.

 

2x*2x + 2x*3 - 2*2x- 2*3=4x^2 + 6x - 4x - 6 =4x^2 + 2x - 6.

 

Håper du forstod det litt bedre nå!

 

På oppgave b) kan du begyne med å gange inn den 2-tallet inn i parantesen slik:

 

2(x-1)(2x+3) =((2*x)-(2*1))(2x+3) = (2x-2)(2x+3), deretter ganger du alle leddene med hverandre, der du begynner med 2x i den første parantesen, som ganges med 2x og 3 i den andre parantesen. Etterpå ganger du 2-tallet i den første parantesen med 2x og 3 i den andre parantesen, og passer på at fortegnene er med.

 

2x*2x + 2x*3 - 2*2x- 2*3=4x^2 + 6x - 4x - 6 =4x^2 + 2x - 6.

 

Håper du forstod det litt bedre nå!

Takk for svar, det var jo ganske lett. :) Har du noen forslag hvordan man gjør oppgaven D? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...