Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

 

Sitter med vektorregning og har fått oppgave å beregne vinklene i trekanten som er bestemt av punktene A=(2,9), B=(-4,5) og C=(-6,-4)

 

Jeg bruker formelen for å finne vinkelen mellom vektorer i planet:

a vektor*b vektor =l a vektor l * l b vektor l * cos v

 

Får overhodet ikke tallene til å stemme... Kan noen gi meg et hint om hvordan jeg løser denne??

 

høres ut som et problem som kan løses ved å bruke cosinussetningen.. (har sidelengder men ikke vinkler)

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Cosinussetningen

 

edit: så nå at du ønsket å bruke vektrregning, vet du hva prikkprodukt er?

 

a · b = ax × bx + ay × by

 

 

Stusset litt på det du skrev først, ja...

Vet ikke hva prikkprodukt er...men formelen du har skrevet kjenner jeg til. Med den regner vi skalarproduktet :)

Har prøvd med den også, men får ikke rette vinkler da heller (har ikke fasit, men utifra en arbeids-skisse). Kanskje det er koordinatene min som er feil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Sitter med vektorregning og har fått oppgave å beregne vinklene i trekanten som er bestemt av punktene A=(2,9), B=(-4,5) og C=(-6,-4)

 

Jeg bruker formelen for å finne vinkelen mellom vektorer i planet:

a vektor*b vektor =l a vektor l * l b vektor l * cos v

 

Får overhodet ikke tallene til å stemme... Kan noen gi meg et hint om hvordan jeg løser denne??

 

høres ut som et problem som kan løses ved å bruke cosinussetningen.. (har sidelengder men ikke vinkler)

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Cosinussetningen

 

edit: så nå at du ønsket å bruke vektrregning, vet du hva prikkprodukt er?

 

a · b = ax × bx + ay × by

 

 

Stusset litt på det du skrev først, ja...

Vet ikke hva prikkprodukt er...men formelen du har skrevet kjenner jeg til. Med den regner vi skalarproduktet :)

Har prøvd med den også, men får ikke rette vinkler da heller (har ikke fasit, men utifra en arbeids-skisse). Kanskje det er koordinatene min som er feil?

 

 

Prikkprodukt og skalarprodukt er to ord for samme greia ;)

 

Det finnes to måter å multiplisere sammen vektorer på. De bruker forskjellig gangetegn.

 

Skalarproduktet bruker prikken, chart?cht=tx&chl=\vec a \cdot \vec b, og kalles prikkproduktet på "slang".

 

Vektorproduktet bruker krysset, chart?cht=tx&chl=\vec a \times \vec b

Endret av Aleks855
Lenke til kommentar

 

 

Sitter med vektorregning og har fått oppgave å beregne vinklene i trekanten som er bestemt av punktene A=(2,9), B=(-4,5) og C=(-6,-4)

 

Jeg bruker formelen for å finne vinkelen mellom vektorer i planet:

a vektor*b vektor =l a vektor l * l b vektor l * cos v

 

Får overhodet ikke tallene til å stemme... Kan noen gi meg et hint om hvordan jeg løser denne??

 

høres ut som et problem som kan løses ved å bruke cosinussetningen.. (har sidelengder men ikke vinkler)

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Cosinussetningen

 

edit: så nå at du ønsket å bruke vektrregning, vet du hva prikkprodukt er?

 

a · b = ax × bx + ay × by

 

 

Stusset litt på det du skrev først, ja...

Vet ikke hva prikkprodukt er...men formelen du har skrevet kjenner jeg til. Med den regner vi skalarproduktet :)

Har prøvd med den også, men får ikke rette vinkler da heller (har ikke fasit, men utifra en arbeids-skisse). Kanskje det er koordinatene min som er feil?

 

 

3 punkter (2,9) (-4,5) (-6,-4)

 

-> 3 vektorer [-6, -4], [-8, -13], [-2, -9]

 

-> 3 vinkler : cos^-1( [-6, -4].[-8, -13] / root(-6^2 + -4^2)*root( -8^2 + -13^2) ) (Punktum betyr prikkprodukt her)

cos^-1( (-6*-8 + -4*-13) / root(-6^2 + -4^2)*root( -8^2 + -13^2) ) = +-24.7 grader

 

Også gjør du det samme for de 2 andre ...

 

** tar forbehold om trykkfeil **

Lenke til kommentar

 

 

 

Sitter med vektorregning og har fått oppgave å beregne vinklene i trekanten som er bestemt av punktene A=(2,9), B=(-4,5) og C=(-6,-4)

 

Jeg bruker formelen for å finne vinkelen mellom vektorer i planet:

a vektor*b vektor =l a vektor l * l b vektor l * cos v

 

Får overhodet ikke tallene til å stemme... Kan noen gi meg et hint om hvordan jeg løser denne??

 

høres ut som et problem som kan løses ved å bruke cosinussetningen.. (har sidelengder men ikke vinkler)

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Cosinussetningen

 

edit: så nå at du ønsket å bruke vektrregning, vet du hva prikkprodukt er?

 

a · b = ax × bx + ay × by

 

 

Stusset litt på det du skrev først, ja...

Vet ikke hva prikkprodukt er...men formelen du har skrevet kjenner jeg til. Med den regner vi skalarproduktet :)

Har prøvd med den også, men får ikke rette vinkler da heller (har ikke fasit, men utifra en arbeids-skisse). Kanskje det er koordinatene min som er feil?

 

 

3 punkter (2,9) (-4,5) (-6,-4)

 

-> 3 vektorer [-6, -4], [-8, -13], [-2, -9]

 

-> 3 vinkler : cos^-1( [-6, -4].[-8, -13] / root(-6^2 + -4^2)*root( -8^2 + -13^2) ) (Punktum betyr prikkprodukt her)

cos^-1( (-6*-8 + -4*-13) / root(-6^2 + -4^2)*root( -8^2 + -13^2) ) = +-24.7 grader

 

Også gjør du det samme for de 2 andre ...

 

** tar forbehold om trykkfeil **

 

 

Det er slik jeg gjør det. Får 43,8 grader og 135,9 grader på de andre... Og såvidt jeg husker skal vel summen av vinklene i en trekant være 180 grader???

Lenke til kommentar

 

Det er slik jeg gjør det. Får 43,8 grader og 135,9 grader på de andre... Og såvidt jeg husker skal vel summen av vinklene i en trekant være 180 grader???

 

Okei, ser at forklaringen min var litt for kort :p dersom vektorene dine peker i motsatt retning, så blir vinkelen du prøver å finne, 180 grader minus vinkelen du fant. Bytter derfor fortegn på en av vektorene slik at det blir riktig:

 

3 punkter (2,9) (-4,5) (-6,-4)

 

-> 3 vektorer [-6, -4], [-8, -13], [-2, -9]

 

-> 3 vinkler : cos^-1( [-6, -4].[-8, -13] / root(-6^2 + -4^2)*root( -8^2 + -13^2) ) (Punktum betyr prikkprodukt her)

cos^-1( (-6*-8 + -4*-13) / root(-6^2 + -4^2)*root( -8^2 + -13^2) ) = +-24.7 grader

 

cos^-1( [-8, -13].[-2, -9] / root(-8^2 + -13^2)*root(-2^2 + -9^2)

cos^-1( -8*-2 + -13*-9 / root(-8^2 + -13^2)*root(-2^2 + -9^2)) = +-19.1 grader

 

cos^-1( [-2, -9].[6, 4] / root(2^2 + 9^2)*root(6^2+4^2) (BYTTER RETNING SOM VEKTOREN PEKER)

cos^-1( -2*6 + -9*4 / root(2^2 + 9^2)*root(6^2+4^2) = +-136.2

 

sum 180 grader

 

Lenke til kommentar

 

 

Det er slik jeg gjør det. Får 43,8 grader og 135,9 grader på de andre... Og såvidt jeg husker skal vel summen av vinklene i en trekant være 180 grader???

 

Okei, ser at forklaringen min var litt for kort :p dersom vektorene dine peker i motsatt retning, så blir vinkelen du prøver å finne, 180 grader minus vinkelen du fant. Bytter derfor fortegn på en av vektorene slik at det blir riktig:

 

3 punkter (2,9) (-4,5) (-6,-4)

 

-> 3 vektorer [-6, -4], [-8, -13], [-2, -9]

 

-> 3 vinkler : cos^-1( [-6, -4].[-8, -13] / root(-6^2 + -4^2)*root( -8^2 + -13^2) ) (Punktum betyr prikkprodukt her)

cos^-1( (-6*-8 + -4*-13) / root(-6^2 + -4^2)*root( -8^2 + -13^2) ) = +-24.7 grader

 

cos^-1( [-8, -13].[-2, -9] / root(-8^2 + -13^2)*root(-2^2 + -9^2)

cos^-1( -8*-2 + -13*-9 / root(-8^2 + -13^2)*root(-2^2 + -9^2)) = +-19.1 grader

 

cos^-1( [-2, -9].[6, 4] / root(2^2 + 9^2)*root(6^2+4^2) (BYTTER RETNING SOM VEKTOREN PEKER)

cos^-1( -2*6 + -9*4 / root(2^2 + 9^2)*root(6^2+4^2) = +-136.2

 

sum 180 grader

 

 

 

Ja, da stemmer det jo...

Men hvorfor må man snu den ene vektoren? Det er ikke vist noe slikt i kompendiet mitt...

Lenke til kommentar

 

Ja, da stemmer det jo...

Men hvorfor må man snu den ene vektoren? Det er ikke vist noe slikt i kompendiet mitt...

 

 

2jbwdmx.jpg

 

Du har ingen vektorer, du har noen punkter som du trekker en strek mellom, også gir du denne streken en retning, hvilken retning du gir den vil avgjøre hvilken vinkel du finner (se figur, samme punkter, forskjellig vinkel vil du få). Dersom det ikke er den vinkelen du ønsker å finne så får du enten definere vektoren motsatt vei, eller ta 180 - svaret formelen ga deg, har samme effekt. Tegn å prøv deg fram ikke så lett å forklare med tekst ..

Endret av Teemonster
Lenke til kommentar

Et spørsmål om R2 difflikninger og bruk av geogebra.

 

Ofte får man spørsmålet; "Vis at løsning passer i differensiallikningen." Her skal man gjerne derivere og dobbelderivere for å vise at det passer inn i f.eks. chart?cht=tx&chl=y'' + y =0 Siden det bare står "vis" regner jeg med at det vil være akseptabelt å bruke geogebra så lenge man kan skrive opp fremgangsmåten. Og dette kan gjøres klart før eksamen. Men greien er at jeg får ikke geogebra til å på en måte bekrefte at det blir null. Eksempelvis; chart?cht=tx&chl=-C \sin{x} - D \cos{x} + C \sin{x} + D \cos{x}

Dette blir tydeligvis null slik som likningen krever. Men hvordan kan jeg få geogebra til å ta inn dette og gi meg null ut?

 

Eller kan jeg bare bruke LøsOED og vise at svaret må være riktig slik? Det er kanskje enklere.

Endret av Gjakmarrja
Lenke til kommentar

Lineær, inhomogen, ordinær differensiallikning av første orden :)

 

Man kan enten bruke integrerende faktor: http://en.wikipedia.org/wiki/Integrating_factor. Eller metoden hvor man finner 2 løsninger; en generell løsning som løser

 

dy/dx + y = 0,

 

og en partikulærtløsning som løser

 

dy/dx + y = f(x).

 

Partikulærløsning så gjetter man på en funksjon for y som kan passe sammen med f(x). Den fulle løsningen blir da

 

chart?cht=tx&chl=y(x) = y_g(x) + y_p(x)

 

Eksempel:

 

La oss si at f(x) = x og vi skal finne en partikulærløsning, da antar vi at chart?cht=tx&chl=y_p(x) = Ax^2+Bx + C. Som du ser henger gjettingen på y_p sammen med hvordan f(x) ser ut, ofte gjetter man feil og må prøve noe nytt, men som regel ser man hva som passer. Vi setter nå y_p inn i ODEen og får:

 

dx + y = 2Ax + B + Ax^2 + Bx + C = x

 

For at dette skal passe må A = 0, 2A + B = 1, B + C = 0. Det gir at B = 1 og C = -1. Altså, har vi funnet partikulærløsningen

 

chart?cht=tx&chl= y_p(x) = x -1

 

Generell løsning må tilfredsstille

 

dx + y = 0,

 

denne har løsning

 

chart?cht=tx&chl=y_g(x) = Ce^{-x}.

 

Full løsning blir nå

 

chart?cht=tx&chl=y(x) = y_g(x) + y_p(x) = Ce^{-x} + x - 1

:)

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

 

 

Svaret jeg kommer fram til er kvadratroten av 50. Fasiten sier 5 * kvadratroten av 2. Skjønner ikke logikken bak det, noen som kan forklare?

 

mmd7af.jpg

 

chart?cht=tx&chl=\sqrt{50} = \sqrt{25\cdot2} = \sqrt{25}\cdot \sqrt{2} = 5\sqrt2

 

 

Det ga litt mer mening, men hva med

 

chart?cht=tx&chl=\sqrt{20} = 2 \sqrt{5}

 

?

 

 

Samme prinsipp, faktoriser til kvadrattall.

 

20^(1/2) = (4*5)^(1/2) = 4^(1/2)*5^(1/2) = 2*5^(1/2)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...