Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finn integralet til:

xa^x dx


Skal bruke delvis integrasjon, har ikke fått til denne oppgaven enda, noen som er flinke på integrasjon? :)


Eller glem det, jeg fikk det til!

Når jeg brukte delvis integrasjon første gangen blir det nye integralet som skal trekkes fra = (1/ln a)*a^x

Når jeg bruker delvis integrasjon på det nye integralet blir faktoren (1/ln a) 0 når den deriveres. Altså jeg trenger ikke å integrere andre gangen siden det blir:
u*v'= u*v-{integralet av (u'*v)
Men siden u' = 0 blir det nye integralet null likevel.

Jeg fikk en liten eureka i hodet :)

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

Er punktet (1,57 , 0) riktig?

 

Da får jeg i så fall problemer når jeg videre regner ut andreordens deriverte

f_xx= -y*cosx

f_yy = 0

f_xy=f_yx = -sinx

 

og skal klassifisere det stasjonære punktet..?

Endret av nakk
Lenke til kommentar

Og når jeg da skal karakterisere det stasjonære punktet får jeg:

 

f_xx*f_yy - (f_xy)^2

som er

0*0-1= -1

 

Ifølge boka er det ingen ekstremalpunkt når dette svaret er mindre enn 0

 

Så det betyr at det eneste stasjonære punktet ikke er et ekstremalpunkt, noe som i mitt hode virker veldig ulogisk

Lenke til kommentar

Sitter å skal dele opp noen beløp på en regning, men hode er lite samarbeidsvillig i kveld.. Håper noen kan hjelpe meg :)

 

Part 1 skal betale for 44 dager og part 2 skal betale for 134 dager.

Trenger litt hjelpe til hvordan dette skal deles opp.

Ta feks et totalt beløp på: 1234,-

Endret av laurell
Lenke til kommentar

Sitter å skal dele opp noen beløp på en regning, men hode er lite samarbeidsvillig i kveld.. Håper noen kan hjelpe meg :)

 

Part 1 skal betale for 44 dager og part 2 skal betale for 134 dager.

Trenger litt hjelpe til hvordan dette skal deles opp.

Ta feks et totalt beløp på: 1234,-

 

Totalt antall dager er 134+44=178. Par 1 sin del av regningen er da 44/178 og par 2 sin del er 134/178. Så da kan du gange andelene med det totale beløpet for å få hvor mye hver skal betale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sitter å skal dele opp noen beløp på en regning, men hode er lite samarbeidsvillig i kveld.. Håper noen kan hjelpe meg :)

 

Part 1 skal betale for 44 dager og part 2 skal betale for 134 dager.

Trenger litt hjelpe til hvordan dette skal deles opp.

Ta feks et totalt beløp på: 1234,-

 

Totalt antall dager er 134+44=178. Par 1 sin del av regningen er da 44/178 og par 2 sin del er 134/178. Så da kan du gange andelene med det totale beløpet for å få hvor mye hver skal betale.

 

 

Takk for rask hjelp :) :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg har et spørsmål.



Jobber med en oppgave der man skal derivere U(C1C2)= log C1+ B log (W-C1)



Etter derivasjon får man 1/C1 + B*1/(W-C1) = 0



Jeg vet at C1 = (1/(1+B))*W og C2= (B/(1+B))*W men jeg kommer ikke frem til samme svar. Er det noen som kan hjelpe eg med mellomregninger her ?



Takk på forhånd!


Lenke til kommentar

Har et spørsmål ang. uordnede utvalg som jeg har fundert på vel lenge nå. Mulig jeg overkompliserer tenkingen min.

 

"Av bokstavkombinasjonen S, I, N, U, S skal vi lage andre kombinasjoner ved å bytte om rekkefølgen av bokstavene. Hvor mange ulike måter kan det gjøres på?"

 

Noen som kan forklare denne?

Lenke til kommentar

Har et spørsmål ang. uordnede utvalg som jeg har fundert på vel lenge nå. Mulig jeg overkompliserer tenkingen min.

 

"Av bokstavkombinasjonen S, I, N, U, S skal vi lage andre kombinasjoner ved å bytte om rekkefølgen av bokstavene. Hvor mange ulike måter kan det gjøres på?"

 

Noen som kan forklare denne?

 

Du har fem ulike bokstaver. Tenk deg at du plukker ut en og en bokstav. Første gang kan du plukke ut 5 bokstaver, neste gang kan du plukke ut 4 bokstaver osv. For hver av de 5 første bokstavene kan du velge 4 ulike bokstaver som neste, dvs. 20 kombinasjoner. For å finne totalt antall kombinasjoner kan du gange alle sammen, altså 5*4*3*2*1, også kalt 5! (leses som 5 fakultet). Hvis du har like bokstaver blir det mer komplisert, men det er jo ikke relevant her.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

 

Har et spørsmål ang. uordnede utvalg som jeg har fundert på vel lenge nå. Mulig jeg overkompliserer tenkingen min.

 

"Av bokstavkombinasjonen S, I, N, U, S skal vi lage andre kombinasjoner ved å bytte om rekkefølgen av bokstavene. Hvor mange ulike måter kan det gjøres på?"

 

Noen som kan forklare denne?

 

Du har fem ulike bokstaver. Tenk deg at du plukker ut en og en bokstav. Første gang kan du plukke ut 5 bokstaver, neste gang kan du plukke ut 4 bokstaver osv. For hver av de 5 første bokstavene kan du velge 4 ulike bokstaver som neste, dvs. 20 kombinasjoner. For å finne totalt antall kombinasjoner kan du gange alle sammen, altså 5*4*3*2*1, også kalt 5! (leses som 5 fakultet). Hvis du har like bokstaver blir det mer komplisert, men det er jo ikke relevant her.

 

Dette var det jeg gjorde også, og fikk svaret 120. I fasiten står det at riktig svar er 60 kombinasjoner. Har det noe med å gjøre at det bokstaven S forekommer to ganger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...