Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Hei alle ! :)

Noen som kan hjelpe meg med a og b , har heldagsprøve i morgen og slitte sånn skikkelig !

Gitt punktene A(-1,3), B(2,7), C(-5,t+1)

a-Bestem ved regning t slik at AB parallelle med AC

b-Bestem ved regning t slik at \AB\=\AC\

Jeg har funnet ut at AB=[3,4] og AC=[-4,t-2]

Endret av AnnaH
Videoannonse
Annonse

For a): Når to vektorar A og B er parallelle, vil det seie at det finst eit tal k slik at A = kB. Det gjer deg to likningar, ein for kvar komponent, so du kan finne fyrst k, og so t.

For b): Korleis finn du lengda av ein vektor? Rekn ut lengdene av kvar vektor, set dei lik kvarandre, løys for t.

Endret av Torbjørn T.

For a): Når to vektorar A og B er parallelle, vil det seie at det finst eit tal k slik at A = kB. Det gjer deg to likningar, ein for kvar komponent, so du kan finne fyrst k, og so t.

For b): Korleis finn du lengda av ein vektor? Rekn ut lengdene av kvar vektor, set dei lik kvarandre, løys for t.

fikk til a (Y)

men i b så står det i fasiten at t=-1 eller t=5 og det skjønner jeg ikke helt ? får ikke til b

La y være implisitt gitt som funksjon av x ved ex+y + x = 50. Da er y′x lik?
Hva vil det si at "y er implisitt gitt som funksjon av x"? Hvordan kan jeg finne y?

Det betyr at det finnes en funksjon y(x) hvis du bare isolerer y på den ene sida av likhetstegnet.

Så finn et uttrykk slik at du har y = f(x) så har du funksjonen, og kan derivere den.

Du kan gjøre som Aleks sier, men det er lettere å bruke at y'dy + x'dx = 0 og så "late som" dy og dx er vanlige tall og løse for dy/dx.

Edit: Hele poenget med implisitt derivasjon er at du ikke trenger å løse for y først.

Endret av the_last_nick_left

Hei

Renger en oppgave her, men får ikke svaret til å stemme med fasiten.. Prøver å regne ut P(F I M). Er det ikke riktig at P(M) er 48/90 ?

attachicon.gif20140425_174801.jpg

attachicon.gif20140425-174732.jpg

P(F|M) betyr sannsynligheten for at personen er fargeblind gitt at vi vet at det er en mann, det er altså antall fargeblinde menn, delt på antall menn totalt.

Stignigstall er hvor fort y verdien stiger i forhold til x verdien. Hvis du for eksempel øker x verdien med 4, og y verdien da øker med 2, betyr det at grafen har stigningstall 2/4 = 0.5. Hvordan er det i ditt tilfelle?

Konstantleddet er sikkert hvilken y verdi du har når x har verdien 0

Funksjonsuttrykket er hvordan du kan uttrykke y som funksjon av x, altså hvordan avhenger y verdien av x verdien. som regel kan du uttrykke det som konstantleddet + stigningstallet ganger med x

y = k +a*x , hvor a er svaret fra a, mens k er svaret fra b

F(x)= 4 sin (2x-2)+5 (0,2pi)

Jeg skal finne topp og bunn punkter.

Jeg vet at man skal bruke sin(2x-2)=-+1 for å både finne bunn og topp punkter.

Jeg skulle finne bunn først og fikk det slik:

x=0.2146 + k*pi v x = 3.71+ k *pi.

Når jeg skulle finne bunnpunkter for x, så skulle jeg egentlig bruke den n=0,n=1 for bare den ene "x=0.2146 + k*pi ". Spørsmålet mitt er, hvorfor bruker jeg ikke n=0, og 1 på den andre xen også? Heldigvis så var dette del 2 oppgave og jeg fant det ut ganske kjapt, men hadde slitt hvis det var del 1 opppgave.

Jeg fant ut feilen, regnefeil. :p

Endret av sony23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...