Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

 

Noen som ser en feil i det jeg har regnet? Eller gjøre jeg kanskje en feil når jeg summerer det på slutten? :p
post-307011-0-91253400-1395490563_thumb.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilken matte 1 bok anbefaler dere. Skolen jeg skal starte på til høsten bruker denne boken. Folk jeg har pratet med sier at denne boken er elendig. Hva anbefaler dere?

Norsk: Kalkulus - Tom Lindstrøm

Engelsk: Calculus: A complete course - Adams

Skrevet

5b6f182cfcb7cdbe99c4503b88517cad.png

 

Står ganske blank på denne. Var greit å se for seg domener som var "sydd sammen" i boken, men hvordan oversette dette til oppgaveløsning? (Se bort ifra avkrysningene jeg har gjort)

 

 

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke hvordan dere har definert sammenhengende, men den enkleste å bruke her er veisammenhengende (som er ekvivalent med sammenhengende for åpne mengder i euklidsk rom, men generelt sterkere). Altså er en åpen mengde chart?cht=tx&chl=U \subseteq \mathbb{R}^n sammenhengende hvis det for hver chart?cht=tx&chl=x,y \in U eksisterer en kontinuerlig funksjon chart?cht=tx&chl=f : [0,1] \to U slik at chart?cht=tx&chl=f(0)=x og chart?cht=tx&chl=f(1)=y (en kurve).

 

Jeg tar tilfellene chart?cht=tx&chl=n=1 og chart?cht=tx&chl=n=2, så får du gjøre chart?cht=tx&chl=n=3 selv.

- Den første mengden bør det være klart at ikke er sammenhengende. Det finnes ingen kurver mellom negative og positive tall (skjæringssetningen).

- Den andre mengden er sammenhengende. Gitt to punkter som ikke er på motsatt side av origo kan du bare gå på den rette linjen mellom de. Hvis de er på motsatt side av origo kan du bare deformere kurven litt for å unngå å gå utenfor mengden. (Merk at denne mengden ikke er enkeltsammenhengende)

- Den tredje mengden er ikke sammenhengende. En linje er tatt vekk, og det finnes ingen kurver mellom punkter på motsatt side av linjen.

 

Dette bør være nok til å skjønne tankegangen.

 

edit:

Du bør være litt forsiktig med å kalle de for domener. Et domene er per definisjon en åpen og sammenhengende mengde.

Endret av Frexxia
Skrevet (endret)

Hei, sitter litt fast med en oppgave i statisikk heftet mitt.

 

Her er teksten:

Det skal undersøkes om en ny potetsort gir større avling enn den som hittil har vært dyrket. Som i oppgave 3 lar vær X være potetavlingen på ett mål, og vi antar nå at X er normalfordelt med en forventing μ og standardavvik σ

 

Det er foretatt prøvedyrking av den nye potetsorten på n = 14 jordstykker, hvert på ett mål. Resultatene, X1, X2,...X14, antas å være uavhengige og normalfordelte som angitt ovenfor.

 

Estimert verdi for μ = 5458,3

Estimert verdi for σ = 383,8

 

Finn et 95% konfidensintervall for μ

 

Den normale måten å estimere dette på er ved:

 

estimert verdi for μ +- 1,96*(estimert σ/rota av n)

 

altså: 5458,3 +- 1,96*(383,8/rota av 14) Som jeg endte opp med å få til å bli 201,04

 

Men i fasiten står det at vi skal ende opp med 5458,3 +- 221,6

 

Beklager for at det ble litt rotete, men av en eller annen grunn har jeg ikke tilgang til formel/kode utvidelsen i innlegg editoren på denne maskinen.

Endret av Perrern
Skrevet

Hei! Jeg skal begynne på Bachelor i Økonomi og administrasjon på BI til høsten. Problemet mitt er at jeg ikke har gått på skolebenken på over 10år, og matte, ja matten jeg kunne ,er nok gjemt bort langt der inne i hodeskallen en plass.

 

Jeg har forhørt meg selvfølgelig, og de har sagt at de skal gå igjennom det grunnleggende. Men jeg har også hørt at det handler mye om derivasjon og slikt som jeg har NULL peiling på.

Har dere tips til pensumbøker som jeg kan få kjøpt? eller annet som kan få meg i gang før skolen begynner i august!

 

 

Skrevet

Hei! Er det noen her inne som kan være så snill å hjelpe meg med to oppgaver? :) har innlevering i matte, og er veldig håpløs på ligninger. Håper noen der ute kan hjelpe!

Løs likningene:

0.01x^2 + x - 600 = 0

---> skal jeg bruke abc-formelen her? Eller hva skal jeg gjøre? Er meget dårlig på ligninger :pHjelp noen?

også denne:

x+8 / x+3 = x

Skrevet

Hei! Er det noen her inne som kan være så snill å hjelpe meg med to oppgaver? :) har innlevering i matte, og er veldig håpløs på ligninger. Håper noen der ute kan hjelpe!

Løs likningene:

0.01x^2 + x - 600 = 0

---> skal jeg bruke abc-formelen her? Eller hva skal jeg gjøre? Er meget dårlig på ligninger :pHjelp noen?

også denne:

x+8 / x+3 = x

 

Ja, du skal bruke ABC-formelen på den første. Den er på formen ax^2+bx+c, hvor a er 0.01, b er 1 og c er -600.

 

På den neste kan du gange med x+3 på begge sider. Da får du en andregradsligning du kan bruke ABC-formelen på.

Skrevet

 

Hei! Er det noen her inne som kan være så snill å hjelpe meg med to oppgaver? :) har innlevering i matte, og er veldig håpløs på ligninger. Håper noen der ute kan hjelpe!

Løs likningene:

0.01x^2 + x - 600 = 0

---> skal jeg bruke abc-formelen her? Eller hva skal jeg gjøre? Er meget dårlig på ligninger :pHjelp noen?

også denne:

x+8 / x+3 = x

 

Ja, du skal bruke ABC-formelen på den første. Den er på formen ax^2+bx+c, hvor a er 0.01, b er 1 og c er -600.

 

På den neste kan du gange med x+3 på begge sider. Da får du en andregradsligning du kan bruke ABC-formelen på.

 

 

Tusen takk for svar :D da fikk jeg til den første hvert fall!

 

Men gange med x+3 på begge sider på den andre? Over og under brøkstreken?

Skrevet

Tusen takk for svar :D da fikk jeg til den første hvert fall!

 

 

 

Men gange med x+3 på begge sider på den andre? Over og under brøkstreken?

 

 

Nei, på begge sider av likhetstegnet. Regner med det står (x+8)/(x+3)=x og ikke x+(8/x)+3=x ?

Skrevet

 

Tusen takk for svar :D da fikk jeg til den første hvert fall!

 

 

 

Men gange med x+3 på begge sider på den andre? Over og under brøkstreken?

 

 

Nei, på begge sider av likhetstegnet. Regner med det står (x+8)/(x+3)=x og ikke x+(8/x)+3=x ?

 

 

Okei :) Ja, stemmer det! Da prøver jeg på det :) takk igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...