Janhaa Skrevet 23. februar 2014 Skrevet 23. februar 2014 Det er dårleg kvalitet på biletet, så enkelte av tala kan vere feil. --- Multipliser heile likninga med Sidan , kan me skrive: Å gange ei matrise med I blir som å gange eit algebrauttrykk med 1, så den kan me stryke. Då står me igjen med , som er heilt vanleg multiplikasjon av matriser. jeg skjønner! Men tror det eneste problemet mitt nå er å finne den inverse A^-1 , får helt rare svar, vet du om wolfram klarer å finne det? http://www.wolframalpha.com/input/?i=inverse+matrix+%7B%7B3%2C+-1%2C+2%7D%2C+%7B2%2C+3%2C+1%7D%2C%7B1%2C+-4%2C+-1%7D%7D
cenenzo Skrevet 23. februar 2014 Skrevet 23. februar 2014 Snip jeg skjønner! Men tror det eneste problemet mitt nå er å finne den inverse A^-1 , får helt rare svar, vet du om wolfram klarer å finne det? Sorry, ble opptatt med Liverpool-kamp... Kan du fortelle hva du fikk? Evt. gange med b og se om du finner riktige x-verdier. men blir helt feil....
knipsolini Skrevet 23. februar 2014 Skrevet 23. februar 2014 Bildet er alt for lite... klarer ikke å se noe.
cenenzo Skrevet 23. februar 2014 Skrevet 23. februar 2014 Snip jeg skjønner! Men tror det eneste problemet mitt nå er å finne den inverse A^-1 , får helt rare svar, vet du om wolfram klarer å finne det? Sorry, ble opptatt med Liverpool-kamp... Kan du fortelle hva du fikk? Evt. gange med b og se om du finner riktige x-verdier. men blir helt feil....
cenenzo Skrevet 23. februar 2014 Skrevet 23. februar 2014 (endret) Bildet er alt for lite... klarer ikke å se noe. Det er dårleg kvalitet på biletet, så enkelte av tala kan vere feil. --- Multipliser heile likninga med Sidan , kan me skrive: Å gange ei matrise med I blir som å gange eit algebrauttrykk med 1, så den kan me stryke. Då står me igjen med , som er heilt vanleg multiplikasjon av matriser. jeg skjønner! Men tror det eneste problemet mitt nå er å finne den inverse A^-1 , får helt rare svar, vet du om wolfram klarer å finne det? http://www.wolframalpha.com/input/?i=inverse+matrix+%7B%7B3%2C+-1%2C+2%7D%2C+%7B2%2C+3%2C+1%7D%2C%7B1%2C+-4%2C+-1%7D%7D ifølge wolfgram så har jeg feil inverse matrise.... ingen anelse hva jeg skal gjøre nå, klarer wolfgram å forklare? Endret 23. februar 2014 av cenenzo
Torbjørn T. Skrevet 23. februar 2014 Skrevet 23. februar 2014 Prøv å gjer inverteringa på ny, kan vere ein slurvefeil i radreduksjonen ein stad.
cenenzo Skrevet 23. februar 2014 Skrevet 23. februar 2014 Prøv å gjer inverteringa på ny, kan vere ein slurvefeil i radreduksjonen ein stad. men har jeg lov til å bytte plass mellom rad 1 og rad 3? sånn at den første raden starter med 1?
Zeph Skrevet 23. februar 2014 Skrevet 23. februar 2014 men har jeg lov til å bytte plass mellom rad 1 og rad 3? sånn at den første raden starter med 1? Radoperasjonar er noko du skal kunne før du kjem så langt i emnet.
cenenzo Skrevet 23. februar 2014 Skrevet 23. februar 2014 Det er dårleg kvalitet på biletet, så enkelte av tala kan vere feil. --- Multipliser heile likninga med Sidan , kan me skrive: Å gange ei matrise med I blir som å gange eit algebrauttrykk med 1, så den kan me stryke. Då står me igjen med , som er heilt vanleg multiplikasjon av matriser. jeg skjønner! Men tror det eneste problemet mitt nå er å finne den inverse A^-1 , får helt rare svar, vet du om wolfram klarer å finne det? http://www.wolframalpha.com/input/?i=inverse+matrix+%7B%7B3%2C+-1%2C+2%7D%2C+%7B2%2C+3%2C+1%7D%2C%7B1%2C+-4%2C+-1%7D%7D kan du forklare meg hvordan jeg kommer frma til det? ser ikke ut til at wolfram kan...
Zeph Skrevet 23. februar 2014 Skrevet 23. februar 2014 kan du forklare meg hvordan jeg kommer frma til det? ser ikke ut til at wolfram kan... Det er fort gjort å rote med ein sånn operasjon. Skriv ned kvar operasjon du gjer, og ver nøye med å gjere det riktig. http://udl.no/matematikk/lineaer-algebra/invers-matrise-2-eksempel-med-3x3-405
matte geek Skrevet 23. februar 2014 Skrevet 23. februar 2014 x^2 +y^2 +z^2-4x2y=59 kulelikning. Planet a gitt ved likningen 2x +4y +3z -29=0 skjærer kula. Finn radien til snittsirkelen. Noen tanker hva jeg skal gjøre?
the_last_nick_left Skrevet 23. februar 2014 Skrevet 23. februar 2014 (endret) Start med å sette planet lik kulen og se hva som skjer.. Endret 23. februar 2014 av the_last_nick_left
matte geek Skrevet 23. februar 2014 Skrevet 23. februar 2014 Start med å sette planet lik kulen og se hva som skjer.. blir det feil om du setter planet inn i likningen?
the_last_nick_left Skrevet 24. februar 2014 Skrevet 24. februar 2014 Jeg er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener, men jeg tror du mener det samme. Sirkelen blir jo pr. definisjon der både kulen og planet er oppfylt.
Lami Skrevet 24. februar 2014 Skrevet 24. februar 2014 Hvordan forkorter jeg: (x^3-1)/x-1 Skjønner ikke hva jeg gjør med x^3-1
Alex T. Skrevet 24. februar 2014 Skrevet 24. februar 2014 Hvordan forkorter jeg: (x^3-1)/x-1 Skjønner ikke hva jeg gjør med x^3-1 Først er det greit å se om (x-1) er en faktor i . Vi setter inn x=1: 1-1=0 Ok, (x-1) er faktor. Det letteste nå blir kanskje å polynomdividere
ole5 Skrevet 24. februar 2014 Skrevet 24. februar 2014 y'-4y=0. Jeg fikk 4ce^4x Men fasiten sier ce^4x. Jeg gjorde slik: 1/4y *dy/dx=1 ------> integral(1/4y*dy)= integral (1dx) ln(y)/4 + c_1=x+c_2 --------> ln(y)=4x+4c ----> y=e^4x+4c = 4ce^4x. Kunne noen ha funnet feilen jeg gjør?
Alex T. Skrevet 24. februar 2014 Skrevet 24. februar 2014 (endret) y'-4y=0. Jeg fikk 4ce^4x Men fasiten sier ce^4x. Jeg gjorde slik: 1/4y *dy/dx=1 ------> integral(1/4y*dy)= integral (1dx) ln(y)/4 + c_1=x+c_2 --------> ln(y)=4x+4c ----> y=e^4x+4c = 4ce^4x. Kunne noen ha funnet feilen jeg gjør? Ja, du kan bruke C så lenge det er en konstant, uansett hva. Se her: , der Ser du? Bare å bytte ut hele tida En konstant er en konstant Endret 24. februar 2014 av Mathkiller
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå