Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Her som det er en del smartinger, kan noen forklare "how can this be true triangle" ? Bare å Google det så finner du den.jeg fatter hvertall ikke hvordan det går an.

 

Første link når man googler det gir jo svar på spørsmålet ...http://www.joe-ks.com/archives_feb2005/HowCanThisBeTrueAnswer.htm

 

Kort sagt er det ikke trekanter.

Videoannonse
Annonse

HowCanThisBeTrueAnswer.jpg

Om du ser på den øverste av de to store "trekantene", ser du at "hypotenusen" ikke er en rett strek, den får en knekk mellom 1 og 2. I den nederste av de to store trekantene "buler" "hypotenusen" oppover. Arealet er større på den nederste "trekanten" (inkludert 5). Ble mange gåseøyne gitt.

 

1A. Before looking at either picture, calculate what the area of this picture
would be if it was a PERFECT triangle (i.e. 13 X 5 squares)
Area = 1/2bh = 1/2(13)(5) = 65/2 = 32 1/2

1B. Area of the top picture
Area = 1 + 2 + 3 + 4


= 1/2(5)(2) + 1/2(8)(3) + 7 + 8
= 5 + 12 + 7 + 8 = 32

1C. Area of the lower picture
Area = 1 + 2 + 3 + 4 + 5

= 1/2(5)(2) + 1/2(8)(3) + 7 + 8 + 1
= 5 + 12 + 7 + 8 + 1 = 33

 

HowCanThisBeTrueAnswer.jpg

Om du ser på den øverste av de to store "trekantene", ser du at "hypotenusen" ikke er en rett strek, den får en knekk mellom 1 og 2. I den nederste av de to store trekantene "buler" "hypotenusen" oppover. Arealet er større på den nederste "trekanten" (inkludert 5). Ble mange gåseøyne gitt.

 

1A. Before looking at either picture, calculate what the area of this picture

would be if it was a PERFECT triangle (i.e. 13 X 5 squares)

Area = 1/2bh = 1/2(13)(5) = 65/2 = 32 1/2

1B. Area of the top picture

Area = 1 + 2 + 3 + 4

= 1/2(5)(2) + 1/2(8)(3) + 7 + 8

= 5 + 12 + 7 + 8 = 32

1C. Area of the lower picture

Area = 1 + 2 + 3 + 4 + 5

= 1/2(5)(2) + 1/2(8)(3) + 7 + 8 + 1

= 5 + 12 + 7 + 8 + 1 = 33

 

At den ene har pukkelrygg og den andre har det motsatte så jeg faktisk før jeg så svaret. Men skjønner fortsatt ikke helt hvordan det går an. Takk for svar hvertfall:)

Hei. Har litt problemer med denne oppgaven:

 

To biler, A og B, er i dag verdt henholdsvis 180 000 kr og 150 000 kr. Vi regner med at verdien av bil A hvert år synker med 20% og at verdien av bil B hvert år synker med 15%.

a) Finn ved regning når bil A er verdt 30 000 kr.

b) Finn ved regning når bil B er verdt 41 000 kr.

 

Ville jo ha trodd at likningen til bil A ville ha blitt noe som dette:

180000/(0.8^x)=30000

Ikke glem at når du deler på et tall mellom 0 og 1 så blir svaret større. Så om du skal finne ut verdien etter ett år, og bruker formelen din, så blir verdien

 

180 000 / (0,8) = 225 000. Verdien øker altså.

 

Men du er ikke langt unna. Hvordan regner du ut hva verdien er etter et år når verdien har sunket med 20%?

Endret av knipsolini

Oppgaven lyder slik: f(x)= 1- 2sin x Df= (0,2pi)

 

a) Bestemm nullpunkter til f. Jeg klarte den.

 

b) finn f`. Bestemm eventuelle topp/ bunn. Satt fast her. Jeg fant f` og jeg vet at man skal lage fortegnslinje, men av en eller annen grunn så klarer jeg den ikke. f = -2cox.

Du har funnet riktig f'(x), og så finner du igjen nullpunkter men denne gangen for f', i Df.

 

finn x når f'(x) = -2cos x = 0.

-2cos x er åpenbart lik 0 når cos x = 0,

 

Og så kan du avgjøre om disse punktene er topp eller bunnpunkter ved fortegnsskjema eller bare å dedusere frem fra f' (ikke glem minustegnet foran cos).

Jeg får ikke denne her til å stemme med fasit (er langt ute på feil potetåker)

 

(2+(1/X) /4) - (2-(1/4) /X) + (3/2X)

 

Parantesene er bare der for å vise de tre leddene i brøken bedre. Håper det er forståelig skrevet ned.

 

Noen som kan hjelpe :-)

Endret av Kikyet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...