Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

post-278075-0-85494400-1386844957_thumb.png

 

Jeg har ikke noen fasit på oppgaven, men jeg tror at Petter kun bør kjøpe vare 1, ingen av vare 2. Det fordi nytten av vare 2 er 2,5 ganger større enn var 1, men koster samtidig 3 ganger mer enn vare 3. Og ettersom nyttefunksjonen er lineær er varene perfekte substitutter, og at han da vil få større nytte av å kun ha vare 1, grunnet prisforskjellen.

 

Riktig eller feil? :)

Lenke til kommentar

Klarer ingenting av denne, unntatt at jeg vet at nullpunktene er -3 og -1 og at det derfor blir (x+3)(x+1) ..trenger og hjelp til å vite forskjell mellom verdi- og definisjonsmengde.

 

da vet du veldig mye :)

 

du kan sikkert bruke forskjellige metoder, du har grafen og skal lese fra grafen. ikke regne ut eller noe annet.

 

a) nullpunktene som du sa er -3 og -1 og dette gir f(x)=(x+3)(x+1) som du bruker senere

 

b) bestem f(0): når x=0 er y=3.. dette ser du fra grafen, kan gjøres ved regning da skal du ha gjort g) først.. så du kan dobbel sjekke svaret etter at du har gjort g) (lurt).men f(0) betyr bare at du skal finne y-verdien når du vet at x-verdien er 0..

 

c) ettersom det bare står bestem kan du lese utfra grafen, enkelt og greit ser du at grafen har bunnpunkt(x,y) i (-2,-1).. dette kan også gjøres ved regning da trenger du funksjonsuttrykk(men tror ikke du trenger det her).. så jeg tror poenget er å bare se og lære hvordan du kan finne ut alt dette utfra grafen (Uten å bruke funksjonsuttrykket)

 

d) sett en rett linje i y=8.. som skjærer grafen.. og da bestemmer du x-verdien ved å lese.. jeg gjorde det i geogebra og slik ser det ut da..(se bilde)

 

g) du hadde f(x)=(x+3)(x+1) så ganger du bare ut parentesene og du får svaret ditt f(x)= x2 + 4x + 3.. generell formel for 2. gradsutrykk er y=ax2 + bx + c

 

og c er hvor grafen skjærer y-aksen altså f(0) så du fant over var 3.. ;) spør om du ikke skjønte :)

post-312908-0-37779500-1386877676_thumb.png

Endret av JohanB
Lenke til kommentar

 

da vet du veldig mye :)

 

du kan sikkert bruke forskjellige metoder, du har grafen og skal lese fra grafen. ikke regne ut eller noe annet.

 

a) nullpunktene som du sa er -3 og -1 og dette gir f(x)=(x+3)(x+1) som du bruker senere

 

b) bestem f(0): når x=0 er y=3.. dette ser du fra grafen, kan gjøres ved regning da skal du ha gjort g) først.. så du kan dobbel sjekke svaret etter at du har gjort g) (lurt).men f(0) betyr bare at du skal finne y-verdien når du vet at x-verdien er 0..

 

c) ettersom det bare står bestem kan du lese utfra grafen, enkelt og greit ser du at grafen har bunnpunkt(x,y) i (-2,-1).. dette kan også gjøres ved regning da trenger du funksjonsuttrykk(men tror ikke du trenger det her).. så jeg tror poenget er å bare se og lære hvordan du kan finne ut alt dette utfra grafen (Uten å bruke funksjonsuttrykket)

 

d) sett en rett linje i y=8.. som skjærer grafen.. og da bestemmer du x-verdien ved å lese.. jeg gjorde det i geogebra og slik ser det ut da..(se bilde)

 

g) du hadde f(x)=(x+3)(x+1) så ganger du bare ut parentesene og du får svaret ditt f(x)= x2 + 4x + 3.. generell formel for 2. gradsutrykk er y=ax2 + bx + c

 

og c er hvor grafen skjærer y-aksen altså f(0) så du fant over var 3.. ;) spør om du ikke skjønte :)

 

Tusen takk! Men når jeg skal tegne fortegnslinje, hva gjør jeg da? Skal jeg bare bruke (x+3)(x+1) og skrive at xE(1,3) eller? Og hva menes med verdimengde egentlig?

Lenke til kommentar

Definisjonsmengde er de x-verdiene funksjonen kan ha, mens verdimengde er de y-verdiene funksjonen kan ha. Har du f.eks. funksjonen:

 

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2x}

 

så er definisjonsmengden alle x-verdien utenom 0, Df= R/0. Grunnen til at funksjonen ikke kan ha x-verdien 0 skyldes at nevneren ved x=0 blir 0. Nevneren kan aldri være 0. Verdimengden blir alle y-verdier utenom 0, Vf = R/0.

 

Når det gjelder fortegnslinjen skal du finne ut når (x+3) er positiv, negativ og null, før du gjør det samme med (x+1). Til slutt bruker du de to linjene til å oppsummere for funksjonen. Om du lurer på hvordan du lager en fortegnslinje må du nesten sjekke læreboka, med mindre noen andre her er veldig behjelpelige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...