Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger litt hjelp her. Jeg har en liste med 500 tall som er priser med 25%mva. Hvilken formel kan jeg bruke i XL for å finne den originale prisen uten ​mva på alle tallene?

La P=pris uten mva.

La M=pris med mva.

Vet at chart?cht=tx&chl=M = 1.25P

Deler på 1.25 på begge sider og ser at chart?cht=tx&chl=P = \frac{M}{1.25}

Denne formelen kan du bruke.

• Liker 1

Får virkelig ikke til denne oppgaven her.

Oppg. 222 B i R1-bok.

attachicon.gifunnamed (1).jpg

Svaret skal bli x=1

Edit: Dårlig kvalitet på biletet ditt, trudde det var ein minus under første brøkstrek.

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2x+3}+\frac{6}{4x^2-9}=\frac{3-2x}{2x-3}

Eg har ikkje studert heile utrekninga di, men eg ser du har gjort ein feil når du faktoriserer (4x²-9). Hugs at det står 4x².

Du har fått "riktig" svar mtp. på korleis feilen endrar uttrykket, så det er nok berre den du må fikse.

• Liker 1

Sikker på at det skal bli x = 1? Med uttrykket i toppen får eg x = 0 og x = -0.5

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2x-3}+\frac{6}{4x^2-9}=\frac{3-2x}{2x-3}

Eg har ikkje studert heile utrekninga di, men eg ser du har gjort ein feil når du faktoriserer (4x²-9). Hugs at det står 4x².

Står nok 2x+3 i første brøken, bare litt dårlig skrevet. Da blir det x=1 som løsning.

Hei!
Sitter her å øve til prøven men får ikke til den oppgaven her, noen som har peiling? Det hadde vært kjempe greit å kunne forklare litt om sannsynligheten og måtene jeg kan bruke til å tenke for løse forskjellige oppgaver om sannsynligheten ... For jeg føler at jeg kan abs. Ingen ting om det! Hjelp !! :(

post-294629-0-24912700-1385847236_thumb.jpg

Endret av AnnaH

Hei!

Sitter her å øve til prøven men får ikke til den oppgaven her, noen som har peiling? Det hadde vært kjempe greit å kunne forklare litt om sannsynligheten og måtene jeg kan bruke til å tenke for løse forskjellige oppgaver om sannsynligheten ... For jeg føler at jeg kan abs. Ingen ting om det! Hjelp !! :(

Kva oppgåve?

• Liker 1

haha, oops , denne! ;)

Først skriv me opp det me veit:

A: Kvinne er gravid

B: Kvinne er ikkje gravid

C: Testen er positiv

D: Testen er negativ

P(C|A) = 0.995

P(C|B) = 0.005

P(ei kvinne som tar testen er gravid) = 0.8

P(ei kvinne som tar testen er ikkje gravid) = 0.2

Ho har tatt ein test, då er sannsynet for at ho er gravid 0.8 og at ho ikkje er gravid 0.2. Ved å kombinere dette med P(C|A) og P(C|B) så skal du kunne finne svaret på a).

Lurer på en ting angående eksponentialfordeling:

Jeg har en oppgave hvor jeg skal finne

P(10 < T < 20).

Hvorfor kan P skrives som P(T <= 20) - P(T <= 10)? (Fasiten sier det).

Jeg trodde at P(T > 10) ble skrevet slikt: 1 - P(T <= 10)

og P(T < 20) er jo at T skal være strengt mindre enn 20? Altså P(T <= 19)..

Er det noen som også kunne fortelle meg forskjellen mellom diskrete og kontinuerlige sannsynlighetsfordelinger? Hvordan ser jeg forskjellen på en?

Endret av Sharizard

Først skriv me opp det me veit:

A: Kvinne er gravid

B: Kvinne er ikkje gravid

C: Testen er positiv

D: Testen er negativ

P(C|A) = 0.995

P(C|B) = 0.005

P(ei kvinne som tar testen er gravid) = 0.8

P(ei kvinne som tar testen er ikkje gravid) = 0.2

Ho har tatt ein test, då er sannsynet for at ho er gravid 0.8 og at ho ikkje er gravid 0.2. Ved å kombinere dette med P(C|A) og P(C|B) så skal du kunne finne svaret på a).

aha, tusen takk! :) men har du noe forslag kanskje til hvordan jeg kan tenke for å løse sånne sannsynlighet oppgave? :)

Grunnen til at det blir P(T<=20)-P(T<=10) er at P(T=10) er inkludert i P(T=20).

Den kan sjå sånn ut:

exppdf.gif

Skal du finne P(X>2) så må du ta heile arealet frå 0 til 2. For å finne P(1<X<2) må du finne arealet mellom 1 og 2. Sidan P(X>1) er arealet fram til 1 og P(X>2) er arealet fram til 2, så blir arealet mellom 1 og 2 lik P(X>2)-P(X>1).

Diskrete fordelingar har definerte punkt i området: {1,2,3,4,5,6,7,8,10}

Ein diskret fordeling har ei definert mengde punkt i intervallet. I dette tilfellet har du kun 10 punkt.

Kontinuerlige fordelingar har ein funksjon som definerer fordelingen innanfor eit område. Eks: [1,10]. Her har du uendeleg mange verdiar mellom 1 og 10.

Forskjellen på diskret og kontinuerleg fordeling kan du sjå i biletet under.

Dei øverste er diskrete, dei nederste er kontinuerlige. Dersom du har mange nok observasjonar så kan du betrakte ei diskret fordeling som kontinuerleg. Som i binomiske tilfelle. Har du ei binomisk fordeling med mange nok observasjonar så kan du betrakte det som ei normalfordeling.

1650220306003.png

• Liker 1

aha, tusen takk! :) men har du noe forslag kanskje til hvordan jeg kan tenke for å løse sånne sannsynlighet oppgave? :)

Eg trur det handlar mest om trening. Først bør du skaffe deg eit godt grunnlag for å forstå problemstillingane, deretter er det snakk om å gjere så mange oppgåver som du gidda. Det tar tid å forstå tankegangen i sannsynlighetsrekning, der det beste ein kan gjere er å lese og jobbe med oppgåver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...