logaritmemannen Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 Nei. Hva er forskjellen mellom Marion og Tiril sin høyde? Forskjellen er 172-159 = 13 cm Dette tallet skal du dele på 159 og deretter gange med 100. Jeg fikk 8,2 % som svar i a) og 7,5% i b)
gossipgurl Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 Heheh wooops... Tusen takk! Det svaret er korrekt!!
Rusher Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 Kan noen forklare meg hvordan -(1+x^2)-2(1-x^2) blir x^2 - 3? -1 - x2 -2 + 2x2 Fjernet parantesene for deg Takk skal du ha! Ikke alltid like lett å se løsningen etter en lang dag med matte Men nå kan jeg ta kveld, med god samvittighet.
ZICKbirkebeiner Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 Hei, sliter med en oppgave i matte i øyebliket som går som følgende: u og v er to vilkårlige vektorer. Vis at |u+v|_<|u|+|v|. (_< de to symbolene skal stå over hverandre men det fikk jeg ikke til :/)
Fruhvit Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 Hei. Sliter med denne oppgaven: Løs likningssettene: x-y=1 og x2-3x+y=2 Uansett hvordan jeg regner på det, har prøvd faktorisering også. så blir svarene mine: x= 5, 7, 0,64, -4,64, 0,68, -4,6, 4,23, 2,23 y= -3,2, 3,7, -0,32, -5,6, 6, 4, -4, 1 Fasiten sier jeg skal få: x= -1 og 3, y= -2 og 2 Hjelp!
Nebuchadnezzar Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 x^2 - 3x + y = 2 x^2 - 2x = 2 + x - y x^2 - 2x = 2 + 1 Tar du den herfra?
Fruhvit Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 x^2 - 3x + y = 2 x^2 - 2x = 2 + x - y x^2 - 2x = 2 + 1 Tar du den herfra? Aha! Genialt! tusen takk!
the_last_nick_left Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 (endret) Hei, sliter med en oppgave i matte i øyebliket som går som følgende: u og v er to vilkårlige vektorer. Vis at |u+v|_&--#60;|u|+|v|. (_&--#60; de to symbolene skal stå over hverandre men det fikk jeg ikke til :/) Les på trekantulikheten.. Endret 25. september 2012 av the_last_nick_left
Fruhvit Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 x^2 - 3x + y = 2 x^2 - 2x = 2 + x - y x^2 - 2x = 2 + 1 Tar du den herfra? Aha! Genialt! tusen takk! Jeg får opp at -y = -1 og 3 det kan jo ikke stemme. setter prøve på svaret der -y ikke blir å passe?
Hotel Papa Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 Blir det da f^(k+1) (x)=(-1)^k+1 (k+1)!x^-(k+1+1)? Forstår ikke helt hvordan jeg gjør første steget, sette inn n=1? Ja, og ja. Poenget er at du deriverer den for k, og kommer frem til den du har skrevet opp. For basetilfellet ser du om det stemmer for n=1. Sikker på at du forstår prinsippet bak induksjon helt? Nei, jeg gjør nok ikke det.. Irriterende opplegg. Ser dette forresten riktig ut? Oppgave 8.pdf
wingeer Skrevet 25. september 2012 Skrevet 25. september 2012 (endret) Blir det da f^(k+1) (x)=(-1)^k+1 (k+1)!x^-(k+1+1)? Forstår ikke helt hvordan jeg gjør første steget, sette inn n=1? Ja, og ja. Poenget er at du deriverer den for k, og kommer frem til den du har skrevet opp. For basetilfellet ser du om det stemmer for n=1. Sikker på at du forstår prinsippet bak induksjon helt? Nei, jeg gjør nok ikke det.. Irriterende opplegg. Ser dette forresten riktig ut? Nesten. . Utenom det er det riktig. Fantastisk flott skrift du har forresten, så ut som LF-skrift. Du kan tenke på induksjon som en trapp. Du beviser to ting: Hvis du er på et trinn, så kan du nå neste trinn (k -&--#62; k+1); Og at du kan nå det første trinnet (n=1). Ser du hvordan dette hentyder at du kan nå alle trinn? Det er ikke noe særlig mye mer til det enn det, egentlig. Endret 25. september 2012 av wingeer
Hotel Papa Skrevet 26. september 2012 Skrevet 26. september 2012 Blir det da f^(k+1) (x)=(-1)^k+1 (k+1)!x^-(k+1+1)? Forstår ikke helt hvordan jeg gjør første steget, sette inn n=1? Ja, og ja. Poenget er at du deriverer den for k, og kommer frem til den du har skrevet opp. For basetilfellet ser du om det stemmer for n=1. Sikker på at du forstår prinsippet bak induksjon helt? Nei, jeg gjør nok ikke det.. Irriterende opplegg. Ser dette forresten riktig ut? Nesten. . Utenom det er det riktig. Fantastisk flott skrift du har forresten, så ut som LF-skrift. Du kan tenke på induksjon som en trapp. Du beviser to ting: Hvis du er på et trinn, så kan du nå neste trinn (k -&--#62; k+1); Og at du kan nå det første trinnet (n=1). Ser du hvordan dette hentyder at du kan nå alle trinn? Det er ikke noe særlig mye mer til det enn det, egentlig. Hehe, første gang jeg har hørt det.. Jo takk LF-skrift? Jeg skal prøve å se litt på denne induksjonen til helgen, ta ett eksempel som de bruker på khanacademy. Begynner å bli noen år siden jeg har hatt matte, så det er kanskje å ta seg vann over hodet når man går rett på calculus matte. Men men, må jo gjennom det før eller siden. Slik som dette? Oppgave 8 endelig2.pdf
wingeer Skrevet 26. september 2012 Skrevet 26. september 2012 Riktig det. Haha, ja. Løsningsforslagskrift. Pent, pyntelig og oversiktlig!
Manlulu Skrevet 26. september 2012 Skrevet 26. september 2012 Jobber med brøk. Har ikke problemer med å løse en brøk oppgave, men har store problemer med å sette opp en brøk for å finne et svar. Som denne oppgava her: En dugnad ville vart i 8 dager med 12 deltakere. Dugnaden må gjøres på 5 dager. Hvor mange deltakere trengs det da? Kan noen forklare hvordan man tenker når man skal sette opp dette som en brøk? Svaret er 20 deltakere
iver56 Skrevet 26. september 2012 Skrevet 26. september 2012 Jeg trenger litt starthjelp med denne oppgaven: Using the Laplace transform and showing the details, solve: y'' + y' - 2y = 3*sin(t) - cos(t) if 0 < t < 2pi 3*sin(2t) - cos(2t) if t > 2pi y(0) = 0 y'(0) = -1 Er det slik at jeg må bruke Unit Step Function og Time Shifting og så bruke et eller annet teorem?
nicho_meg Skrevet 26. september 2012 Skrevet 26. september 2012 Jobber med brøk. Har ikke problemer med å løse en brøk oppgave, men har store problemer med å sette opp en brøk for å finne et svar. Som denne oppgava her: En dugnad ville vart i 8 dager med 12 deltakere. Dugnaden må gjøres på 5 dager. Hvor mange deltakere trengs det da? Kan noen forklare hvordan man tenker når man skal sette opp dette som en brøk? Svaret er 20 deltakere Du kan tenke deg hvor lang tid det vil ta for en person å gjøre dugnaden først: 8*12=96 dager Du har 5 dager på deg: 96/5 = 19,2 => 20 personer for å bli ferdig. Alternativt: 5/8 dager= 12/x personer => x=19,2
wingeer Skrevet 26. september 2012 Skrevet 26. september 2012 Jeg trenger litt starthjelp med denne oppgaven: Using the Laplace transform and showing the details, solve: y'' + y' - 2y = 3*sin(t) - cos(t) if 0 < t < 2pi 3*sin(2t) - cos(2t) if t > 2pi y(0) = 0 y'(0) = -1 Er det slik at jeg må bruke Unit Step Function og Time Shifting og så bruke et eller annet teorem? Venstresiden er lett å ta Laplace-transformasjonen av. Du må klart bruke noen teorem her, som f.eks. hva Laplace av annenderivert er, osv. Høyresiden er litt mer innviklet. Du må nok bruke enhetsstegfunksjonen til å finne en ekvivalent måte å skrive funksjonen med delt forskrift på. Dette blir litt rotete og mye kjedelig regning, men det er essensielt det du må gjøre. Jeg tror ikke du trenger å bruke t-shifting her. Du kommer frem til et uttrykk som lar seg regne ut med den vanlige Laplace-transf. av sin og cos. 1
Herkules2 Skrevet 26. september 2012 Skrevet 26. september 2012 Trenger litt hjelp med en oppgave her :S skal ha prøve innenfor vektorer, og har litt problemer med dette stykket : Bestem t slik at vektoren (t - 1, 2t) får lengden 5. Kan noen hjelpe meg?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå