Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Slik jeg leser teksten så kan den tolkes på to måter:

  • f og g har begge en lik tangentlinje som går gjennom P. Uten noe mer informasjon er dette uløselig.
  • f og g går gjennom P og har samme tangentlinje der

Det er ingenting i teksten som tilsier at f og g går gjennom samme punkt forskjellig fra P og har i dette punktet samme tangent som går gjennom P.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Per har glemt kodelåsen til sykkelen sin. Det er en firesifret kodelås. Han ønsker å prøve ut tilfeldige tall helt til han finner den ut. Den første gangen bruke han 3 sekunder på å sjekke én kombinasjon. Etter hvert forsøk bruker han 1 % lengre tid enn forrige gang ettersom han blir sliten i fingrene. Han tar en pause på 5 minutter hver time.

 

Hvor lang tid må Per holde på for at sannsynligheten for å lykkes blir minst 50 %?

Lenke til kommentar

Per har glemt kodelåsen til sykkelen sin. Det er en firesifret kodelås. Han ønsker å prøve ut tilfeldige tall helt til han finner den ut. Den første gangen bruke han 3 sekunder på å sjekke én kombinasjon. Etter hvert forsøk bruker han 1 % lengre tid enn forrige gang ettersom han blir sliten i fingrene. Han tar en pause på 5 minutter hver time.

 

Hvor lang tid må Per holde på for at sannsynligheten for å lykkes blir minst 50 %?

 

Hvilket fag er dette?

Lenke til kommentar

Litt på siden, men er det noen her som har kjennskap til Texas Ti-84 Plus kalkulator? Jeg har vært og rota borti noen knapper her og skulle gjerne hatt kalkulatoren slik at den gav svar på formen pi/6 i stedet for å regne det ut og gi svar på formen 0,123....

Er det noen som vet hvordan jeg får den stilt tilbake slik?

Lenke til kommentar

Har 2 oppgaver jeg sliter med.

 

1. I en gymtime velger halvparten av elevene ballspill, en trede velger styrketrening, mens resten, åtte elever, er syke eller har glemt gymtøyet. Hvor mange elever er med i gymtimen?

 

2. En bonde hadde tre barn. Han bestemte at den eldste skulle arve 2/5 av dyra, den mellomste 1/3 og den yngste resten.

a. Hvor stor del arvet den yngste?

b. Hvor mange dyr var det på gården når den yngste arvet 12 dyr?

Lenke til kommentar

Syk en dag på forkurset er strykmateriale. Kan noen forklare potenser, både positive og negative, og gjerne med brøker, og ukjente, helst med teskje?

 

Trenger virkelig å få dette inn til imorra så jeg ikke henger en dag etter, det blir fort flere...

 

Har en drøss av videoer med sånt under Algebra-spillelista på http://udl.no hvis det trengs. Bare se på videoer som har "potenser" eller "eksponenter" eller "røtter" i tittelen ;)

Lenke til kommentar

Har 2 oppgaver jeg sliter med.

 

1. I en gymtime velger halvparten av elevene ballspill, en trede velger styrketrening, mens resten, åtte elever, er syke eller har glemt gymtøyet. Hvor mange elever er med i gymtimen?

 

2. En bonde hadde tre barn. Han bestemte at den eldste skulle arve 2/5 av dyra, den mellomste 1/3 og den yngste resten.

a. Hvor stor del arvet den yngste?

b. Hvor mange dyr var det på gården når den yngste arvet 12 dyr?

 

1) hvis x = antall elever, så kan du sette det opp som en likning.

 

1/2 x + 1/3 x + 8 = x

 

2a) Tilsvarende her. Til sammen skal de jo ta over alle dyrene, noe som vil si at summen av alle delene må bli 1

 

2/5 + 1/3 + k = 1, k er andelen til den yngste

 

2b) Fra 2a finner vi at den yngste arver 4/15, og dette tilsvarer 12 dyr. Kan du da tenke deg neste steg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...