Torbjørn T. Skrevet 24. mai 2010 Skrevet 24. mai 2010 Fikk et lite problem på oppgave 3a her. I løsningsforslaget står det at SinB = b/c eller SinB = h/a. Men det får jeg ikke til å stemme. Jeg mente at Sin = motstående katet/hypotenus. Men i løsningsforslaget blir ikke det riktig, når de antar at "B" er den motstående vinkelen til siden "b". Noen som kan hjelpe meg? I den store trekanten er c hypotenus, og b motståande katet til den øvste vinkelen, vinkel B. I den vetle trekanten er a hypotenus og h motståande katet til den same vinkelen.
Kaiz3r Skrevet 24. mai 2010 Skrevet 24. mai 2010 Er det noen som gidder å vise på en oversiktelig måte hvordan man deriverer ? Sliter noe så fantastisk mye med denne oppgaven Gjør gamle eksamensoppgaver skjønner jeg ? ^^ HERREGUD hvor bra det føles å endelig bli ferdig med den oppgaven! Tusen takk! PS: Ja, det er ihvertfall ikke problemer med for få gamle eksamensoppgaver ^^
G10 Skrevet 24. mai 2010 Skrevet 24. mai 2010 På en badestrand leier de ut solsenger og parasoller. Det koster 80 kr å leie en solseng en dag og 55 kr å leie en parasoll en dag. En dag i Juli var 192 gjenstander utleid. Det ble betalt 13 410 kr til sammen i leie. Hvor mange solsenger og hvor mange parasolelr var utleid? veit det er noe med 2 ukjente likninger å gjøre, men hvordan er...liksom...løsemåten?
Hunterz Skrevet 24. mai 2010 Skrevet 24. mai 2010 (endret) x = antall solsenger y = antall parasoller Likning 1: 80x + 55y = 13410 Likning 2: x+y = 192 x=192-y 80(192-y) +55y = 13410 15360 -80y +55y = 13410 -25y = -1950 y = -1950/-25 y = 78 x=192-78 x=114 Endret 24. mai 2010 av Hunterz
Seisi Skrevet 24. mai 2010 Skrevet 24. mai 2010 Hei sitter med eksamensoppgaven(R2) fra våren 2009 og lurer veldig på oppgave 5c) Hele oppgaven: Jeg vet hva svaret skal bli etc, men jeg lurer på framgangsmåten til dette tredjegradsuttrykket, ja det er lenge siden jeg har gjort dette.. på forhånd takk!
operg Skrevet 24. mai 2010 Skrevet 24. mai 2010 Gang med 10 på begge sider. Løs ut parantesen på høyre side. Det blir en annengradslikning.
Juden Skrevet 24. mai 2010 Skrevet 24. mai 2010 Løs differensiallikningen y` + 2y = 3x når y(0) = 3 Hva mener de med y (0) = 3 her?
Seisi Skrevet 24. mai 2010 Skrevet 24. mai 2010 (endret) når y(0)=3 er det mulig å finne et tall for konstanten C ved å sette x=0 og y=3 for å få den fullstendige likninga for y. I ditt tilfelle: (3/2)*0 - 3/4 + Ce^-2*0 = 3 -3/4 + C = 3 C = 3 + 3/4 C = 15/4 y = (3/2)x - 3/4 + 15/4e^-2x håper du skjønner. Endret 24. mai 2010 av Seisi
the_last_nick_left Skrevet 24. mai 2010 Skrevet 24. mai 2010 Når du løser en difflikning får du en konstant som i utgangspunktet er ubestemt. I denne oppgaven skal du bruke initialbetingelsen Y(0)=3 for å bestemme denne konstanten.
Janhaa Skrevet 24. mai 2010 Skrevet 24. mai 2010 Hei sitter med eksamensoppgaven(R2) fra våren 2009 og lurer veldig på oppgave 5c) Jeg vet hva svaret skal bli etc, men jeg lurer på framgangsmåten til dette tredjegradsuttrykket, ja det er lenge siden jeg har gjort dette.. på forhånd takk! bruk 3. gradsregresjon på casio og stat funksjonen. legg inn n i 1. kolonne (list 1) og S(n) i 2. kolonne (list 2). da fås
GrevenLight Skrevet 24. mai 2010 Skrevet 24. mai 2010 Gang med 10 på begge sider. Løs ut parantesen på høyre side. Det blir en annengradslikning. Slik at det blir: ?
operg Skrevet 24. mai 2010 Skrevet 24. mai 2010 (endret) Nei, det blir: ((10/5)=2). Deretter flytter du over til høyre side og løser annengradslikningen. Men jeg mistenker at du opprinnelig skrev inn likningen feil, for svaret blir ikke -14. Endret 24. mai 2010 av operg
GrevenLight Skrevet 24. mai 2010 Skrevet 24. mai 2010 Nei, det blir: ((10/5)=2). Deretter flytter du over til høyre side og løser annengradslikningen. Men jeg mistenker at du opprinnelig skrev inn likningen feil, for svaret blir ikke -14. Misstenker også det. Fikk den av en annen som lurte på svaret.
Seisi Skrevet 24. mai 2010 Skrevet 24. mai 2010 Hei sitter med eksamensoppgaven(R2) fra våren 2009 og lurer veldig på oppgave 5c) Jeg vet hva svaret skal bli etc, men jeg lurer på framgangsmåten til dette tredjegradsuttrykket, ja det er lenge siden jeg har gjort dette.. på forhånd takk! bruk 3. gradsregresjon på casio og stat funksjonen. legg inn n i 1. kolonne (list 1) og S(n) i 2. kolonne (list 2). da fås Hei takk for responsen men vi har fått beskjed om å bruke geogebra til alt som har med grafer og regresjon å gjøre, men når jeg prøver å bruke geogebra får jeg helt feil tall i funksjonen min; får f(x)= -0.0018 x³ + 0.1098 x² + 1.10542 x - 0.22556 Har dog en Texas kalkulator TI-84 Plus som jeg ikke har peiling på hvordan jeg bruker til regresjon, så om noen vet dette tas det mot med stor takk!
Hunterz Skrevet 24. mai 2010 Skrevet 24. mai 2010 (endret) Hei takk for responsen men vi har fått beskjed om å bruke geogebra til alt som har med grafer og regresjon å gjøre, men når jeg prøver å bruke geogebra får jeg helt feil tall i funksjonen min; får f(x)= -0.0018 x³ + 0.1098 x² + 1.10542 x - 0.22556 Har dog en Texas kalkulator TI-84 Plus som jeg ikke har peiling på hvordan jeg bruker til regresjon, så om noen vet dette tas det mot med stor takk! S1=1 S2=1+3=4 S3=1+3+6=10 S4=1+3+6+10=20 S5=1+3+6+10+15=35 Texas: 1. STAT --> 1:Edit... --> Legger inn (n) på L1 og S(n) på L2. 2. STAT --> Pil høyre (CALC) --> 6:CubicReg --> ENTER Finner: a=0.1666666667 b=0.5 c=0.3333333333 d=0 Endret 24. mai 2010 av Hunterz
SaitekQ Skrevet 24. mai 2010 Skrevet 24. mai 2010 (endret) Off, dette burde jo være lett, men får ikke det til likevell, tror jeg. Regn ut: 5x -(4x+2) + 2(x-3) -5 5x - 4x-2 + 2x-6 - 5 5x - 4x + 2x - 2 - 6 - 5 Så nå sitter jeg litt fast. Blir det 3x + 13? Eller blir det 3x-13? Endret 24. mai 2010 av SaitekQ
Ageurk Skrevet 24. mai 2010 Skrevet 24. mai 2010 Flere med R2 eksamen rundt hjørnet ja. Sitter fast på følgende: Har rett og slett ikke peiling på hvordan jeg skal gå frem her. Delvis integrasjon gir jo bare enda styggere utrykk. FASIT:
SaitekQ Skrevet 24. mai 2010 Skrevet 24. mai 2010 (endret) -13 Ops, mente jo -13 da. :blush: :blush: Endret 24. mai 2010 av SaitekQ
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå