Gå til innhold

Sniktitt: Fujifilm X100S og X20


Anbefalte innlegg

Vet ikke om det har noe med lav ISO å gjøre, har lest at enkelte brukere foretrekker fargene til X100 framfor de nyere kameraene med X-trans sensoren. Smacken er som backen...

 

X100s skal jeg ha uansett ;)

Jeg har ikke brukt X100; men jeg har testet X-E1 og liker fargene fra X-Trans sensoren meget godt. Virker mer naturlige enn Nikon og Olympus; men ikke fullt så kjølige som f.eks. Panasonic.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble det nevnt noe om råfilproblematikken? Jeg har forstått det slik at det er et reelt problem - og noe jeg ville ihvertfall vært opptatt av dersom jeg skulle vurdere Fuji. Jeg håper akam ved test tar et dypdykk i det forholdet.

 

Antall bilder pr sekund - er det med låst fokus på første bilde?

 

Tor

Lenke til kommentar

Ble det nevnt noe om råfilproblematikken? Jeg har forstått det slik at det er et reelt problem - og noe jeg ville ihvertfall vært opptatt av dersom jeg skulle vurdere Fuji. Jeg håper akam ved test tar et dypdykk i det forholdet.

Med nyeste Lightroom/ACR-oppdatering later problemene heldigvis til å være løst - Adobes Raw-konvertering gir nå markant bedre bilder, med færre artifacts og fargefeil - se dpreviews test her.

Lenke til kommentar

Hvis det er problemet med bildekvaliteten i råfiler fra X-Trans CMOS-brikkene til Fujifilm i Adobe Camera RAW og Lightroom, så ja, det ble nevnt. De samarbeider som tidligere nevnt med Adobe, og i neste utgave skal bildekvaliteten være god. RC er allerede ute, så har du filer kan du teste selv: http://www.akam.no/artikler/bedre-bildekvalitet-fra-fujifilms-rafiler/117232

 

Om antall bilder per sekund er med låst fokus på første bilde eller ikke står det strengt tatt ikke noe om i materialet vi har fått, men jeg vil tro det IKKE er det, siden det både på X100S og x20 står spesiefisert at det gjelder "moving subjects" og i X20-brosjyren står i tillegg serieopptaket nevnt på siden som ellers omhandler autofokus. Jeg sender uansett en mail til vår kontakt i Fujifilm og spør.

Lenke til kommentar

Jeg vil si at problemer med etterbehandling av RAW-filer er et tilbakelagt stadie.

 

Nå har Fujifilm alltid levert med et kapabelt program - SilkyPix. Det er egentlig meget kababelt; det er bare mer eller mindre uforståelig uten en god opplæring.

 

Som nevnt, så er den nyeste versjonen av Adobe Camera Raw og Lightroom 7.4RC/4.4RC helt klart godkjent. Det blir nok noen finjusteringer til, for å tilfredstille de mest kresne pixel-peeperene der ute. Capture One har hatt god støtte fra versjon 7.0.2.

Lenke til kommentar

Med nyeste Lightroom/ACR-oppdatering later problemene heldigvis til å være løst - Adobes Raw-konvertering gir nå markant bedre bilder, med færre artifacts og fargefeil - se dpreviews test her.

Bedre ja, men neppe optimal enda etter det jeg vurderer.Og ettersom jeg forstår får X100S en ny utgave av x-trans sensoren og da er det ikke sikkert man får samme resultat med Adobes rawkonvertering - og for alt hva jeg vet kan det være at X100S enda ikke støttes.

 

Tor

Lenke til kommentar

Nå har Fujifilm alltid levert med et kapabelt program - SilkyPix. Det er egentlig meget kababelt; det er bare mer eller mindre uforståelig uten en god opplæring.

Jeg kjenner ikke til Silkypix, men har lest om mye jammer om programmet samt at den medleverte utgaven er ikke fullblods?

 

Min strikte meninger omkring dette er at kameraprodusentene har et ansvar i å levere en fullgod råfilbehandler - og normalt sett bør denne være bedre enn 3.parts konvertere og da av logiske årsaker som vel sier seg selv.

 

Tor

Lenke til kommentar

Min strikte meninger omkring dette er at kameraprodusentene har et ansvar i å levere en fullgod råfilbehandler - og normalt sett bør denne være bedre enn 3.parts konvertere og da av logiske årsaker som vel sier seg selv.

Både ja og nei - produsentens egen Raw-konverterer bør være god fordi de kjenner sin egen sensor godt, men igjen kan det være tredjeparts-konvertere som har bedre generiske algoritmer for fjerning av støy og lignende - Adobes algoritmer for støyfjerning og oppskarping har blitt ganske så hvasse..

 

Ideelt sett burde produsentene frigi alle detaljer om Raw-formatene sine, så forbrukerne kan bruke de Raw-konvertere de vil - så tredjeparts-konvertere kan bruke alle dataene fra sensor og kamerainnstillinger.

Lenke til kommentar

Om antall bilder per sekund er med låst fokus på første bilde eller ikke står det strengt tatt ikke noe om i materialet vi har fått, men jeg vil tro det IKKE er det, siden det både på X100S og x20 står spesiefisert at det gjelder "moving subjects" og i X20-brosjyren står i tillegg serieopptaket nevnt på siden som ellers omhandler autofokus. Jeg sender uansett en mail til vår kontakt i Fujifilm og spør.

Ok, vi får se, dere skal vel teste kameraene med det første. Jeg synes bare at det for tiden er litt forvirrelse omkring ant bps - det er stor forskjell med følgefokus og låst på første bilde (noe som og kan forsåvidt i endel tilfeller brukes selv om motivet rører litt på seg innenforbi låste fokusområde). Man blir lett forvirret når endel produsenter for tiden stort sett skriver med store bokstaver antall bps og til nøds skriver rmed myggskrift at det gjelder med låst fokus.

 

Ellers høres X100S foreløpig ut til å ha et potensiale - selv er jeg mest kritisk til om man helt klarer å løse råfilproblematikken samt at etter forrige utgave i minne er jeg noe skeptisk til om lovordene kan omgjøres til praksis. Men jeg håper det nå har modnes og blitt voksen.

 

Tor

Lenke til kommentar

X100S er støttet av nyeste ACR-oppdatering, og resultatet blir slett ikke så dårlig - i mine øyne. Man slipper de stygge "fraktal-artifaktene" som var tidligere, og jeg vil påstå ACR kommer relativt tett på JPEG-versjonene - se side to i dpreviews test. Og - tviler ikke på at det blir enda bedre i senere versjoner. :)

Ok, greit å få konstatert at X100S og støttes. Men man bør vel strengt tatt kunne gjøre det bedre med råfilene enn den innebygde jpg-konventeringen som ofte er satt til en middelvei.

 

Senere versjoner, jo grei tanke det, men hvor ofte kan man forvente at nye versjoner (som og inneholder forbedringer for dette kameraet) kommer?

 

Tor

Lenke til kommentar

Både ja og nei - produsentens egen Raw-konverterer bør være god fordi de kjenner sin egen sensor godt, men igjen kan det være tredjeparts-konvertere som har bedre generiske algoritmer for fjerning av støy og lignende - Adobes algoritmer for støyfjerning og oppskarping har blitt ganske så hvasse..

Det finnes flere gode råfilkonvertere, men etter min mening bør det være slik at produsentene selv leverer den beste (den som kan trekke maks ut av fila) nettopp fordi de sitter på hele kunskapen om det de har skapt. Klarer ikke produsenten dette så kan en jammen undre på hvordan 3.parts utviklere skal få til det produsenten selv ikke klarer.

 

Etter min erfaring er f.eks DPP best på canon råfiler selv om man kanskje kunne ønsket seg noe mer følsomme justeringmuligheter, dvs mer fintjusterende slidere. Men det er en vanesak som normalt sett ikke skaper nevneverdige problemer for min del (og det kommer stadig nye og forbedrete utgaver). En stor fordel med DPP er at det er rimelig enkelt å forstå slik at de fleste nybegynner kan lære seg programmet på en lett måte. men poenget er at her leverer produsenten (canon) med kameraet en fullverdig råfilkonverter.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til Silkypix, men har lest om mye jammer om programmet samt at den medleverte utgaven er ikke fullblods?

Jamringen kommer av at programmet er lite intuitivt (uvant grensesnitt og merkelig språkbruk). Den medleverte utgaven er ikke fullblods, men er ikke gjellet på noen områder som er viktige. Det er det mest funksjonelle programmet som er levert med et kamera, med unntak av de som leverer Lightroom.

 

Fullblodsutgaven har en del ekstra ting som HDR, og støtte for de fleste kameraene på markedet.

 

Min strikte meninger omkring dette er at kameraprodusentene har et ansvar i å levere en fullgod råfilbehandler - og normalt sett bør denne være bedre enn 3.parts konvertere og da av logiske årsaker som vel sier seg selv.

I en ideell verden er det slik. Men for oss som har kameraer av forskjellige merker, så er det en bedre løsning å gå for et program som støtter alle.

Lenke til kommentar

Nå har Fujifilm alltid levert med et kapabelt program - SilkyPix. Det er egentlig meget kababelt; det er bare mer eller mindre uforståelig uten en god opplæring.

Har du noen tips om hvor? Irriterer meg at jeg aldri klarer å få like skarpe bilder som jpg kopien, ellers synes jeg SilkyPix er ok når jeg har testet litt. Dumt at jeg må ha eget Raw-program, så klart...

Lenke til kommentar

Testeksemplarene av X20 og X100S sendes til oss fra Sverige i morgen, har vi fått vite.

Har du mulighet til å teste ut noe? Evt. spørre Fuji...

 

Som det diskuteres over her, RAW fra X-trans sensorene og støtte bla-bla. Alle vet at JPG filene fra Fuji er fantastiske. Fuji har en RAW til JPG konverter innebygd i kameraet, dessverre ingen RAW til 8 og 16 bit TIFF. Noe som bør komme snart, jeg kan godt gå rundt å ta bilder i 8 eller 16 bit TIFF som må bruke 2-10 sekunder på å lagre til minnekortet. Ingen hast her :)

 

Det jeg vil at du skal teste, hvis du kan, er følgende:

Koble en mini-hdmi til hdmi kabel mellom X100s og en LCD skjerm, hva er det som dukker opp?

Er dette bare for playback av bilder og film, eller kan man bruke en større skjerm mens man konverterer RAW til JPG inne i kamera?

Endret av kelux
Lenke til kommentar

X100s kommer til å bli en slager for Fuji. De kommer til å selge i bøtter og spann sammenlignet med Sony's RX1. Tror Sony må se seg nødt til å senke prisen drastisk evt. bare gi opp all håp :p

 

Zack Arias som hadde X100 og nå har X100s, sier dette er det beste kameraet han har eid.

http://zackarias.com...-teaser-review/

 

 

Det er veldig mange X100 på bruktmarkedet nå. Har jeg hatt lite penger så ville jeg kanskje ha kjøpt X100 for en 4K, 5-6K med flere batterier, solblender og veske etc. siden det kan brukes på X100s.

Endret av kelux
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...