Gå til innhold

Sniktitt: Fujifilm X100S og X20


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk tomsi. Da virker det selvfølgelig ganske logisk. Jeg fant denne beskrivelsen av DR:

http://www.fujix-for...imum-sharpness/

 

Les gjerne denne mer nøye beskrivelsen av DR instillingene http://www.fujirumors.com/how-to-expand-dynamic-range/ . Artikkelen er skrevet av Rico Pfirstinger som bl.a. har skrevet bok om Fujifilm X-pro som har X-trans sensor og samme opplegg med DR som X100s.

Lenke til kommentar

Såpass ja. Grattis med nytt kamera Peedee. Hadde du en X100 fra før? Er spent på å høre hva du tenker om kameraet når du får testet det litt, og dine erfaringer med innstillinger.

 

Takker, jeg har Fuji X-pro1. Så x-trans sensorens gode egenskaper kjenner jeg. Jeg har 18mm og 35mm objektivet. Jeg liker å ta bilder på gaten, og 18mm synes jeg ofte blir for vid, og 35mm litt nær. Hehe.. Så, jeg har venta på et 23mm objektiv til X-pro1. Men den ser vi vel kanskje først over nyttår. Så tenkte jeg, "kjekt med et kamera til" - og med X100s får jeg jo et 23mm objektiv fast på det kameraet, og det er jo mindre, mer diskre, og raskere (ifølge reklamen) enn X-pro1 - men med samme bildekvalitet. :)

 

Beholder likevel X-pro1. Skal skaffe meg en vidvinkel til det, og sikler på 14mm'n som er kommet :)

Lenke til kommentar

Takk for linken. Jeg har faktisk søkt en del på det tidligere i dag, men ikke funnet noe så detaljert som jeg ønsket. Jeg må innrømme at jeg siklet litt mer over X-Pro da jeg så den i butikken, enn X100. Men, jeg har bare muligheten til å kjøpe X100 da jeg har masse glass til Canon. Ikke at jeg er misfornøyd med min nye X100S, akkurat. Den har det jeg trenger fremover, og er det fornuftige valget. Men X-Pro'en så ekstremt tiltalende ut. Den dagen Fujifilm starter med FF speilløst vil jeg vurdere dem ganske nøye som et Canon-alternativ for meg. Objektivene som du snakker om, og generelt de som Fujifilm har, vet du om de vil fungere på eventuelt fremtidige FF?

Lenke til kommentar

Objektivene som du snakker om, og generelt de som Fujifilm har, vet du om de vil fungere på eventuelt fremtidige FF?

Nei, så langt jeg har lest vil de ikke det. Det var rykter om det en stund, mest fordi hvis noen gjentar hva de håper på mange nok ganger i et forum, så dukker det opp som en mulighet virker det som. Men leste en artikkel noe tid tilbake som viste størrelsen på FF sensor, og størrelsen for mount for objektivene som gjorde at de ikke ville dekke en FF sensor. Husker ikke hvor jeg leste det. Så jeg har ingen garanti for at det ikke skjer. Men personlig tror jeg sjansen er null ut fra alt jeg har lest.

 

Når det er sagt, så er spesielt 35mm objektivet til X-pro1 fantastisk. Og kameraet i seg selv flott å bruke.

Lenke til kommentar

Det er sikkert rett det du har lest. De har jo satset ganske hardt på crop-kameraer. Jeg håper ikke deres investering i crop gjør at de ikke går over til FF senere. For meg er det en dealbreaker å ha crop-sensor på et kamera med utskiftbare objektiver. Men det er litt personlig preferranse også da.

Lenke til kommentar

Når det gjelder bildekvalitet, så er det overraskende liten forskjell mellom X-Trans sensoren og FF sensorer i 20-24Mpx området.

 

Jeg vil si at den eneste grunnen til FF er at man er vant til brennviddene fra den gang man fotgraferte med film, eller er overdrevet opptatt av smal DOF.

Lenke til kommentar

Når det gjelder bildekvalitet, så er det overraskende liten forskjell mellom X-Trans sensoren og FF sensorer i 20-24Mpx området.

 

Jeg vil si at den eneste grunnen til FF er at man er vant til brennviddene fra den gang man fotgraferte med film, eller er overdrevet opptatt av smal DOF.

Ja, det er vel også et av salgsargumentene til Fuji med X-trans sensoren. Selv så har jeg ikke FF kamera, og har bare sett sammenliginger mellom bilder postet på nettet. Og X-trans kommer godt ut i mine øye, også på høy ISO.

Lenke til kommentar

Jeg er overdret opptatt av smal DOF :)

 

Neida, men det finnes jo en rekke gyldige grunner til å velge FF

  • tilgang til mindre DOF
  • mer presis styring av DOF (mindre sensorer har ikke mye å gå på)
  • bruk av eldre optikk
  • bruk av optikk slik de (ofte) har blitt designet
  • en kvalitets-edge fra større sensor (iallefall på noen ting)
  • bl.a. dynamisk rekkevidde
  • hjørneuskarphet (hvis man vil ha det)
  • naturlig vignette
  • bredere perspektiv

For meg som hovedsakelig tar landskapsbilder og bilder i bredt perspektiv, er jeg veldig avhengig av bildekvalitet og skarphet, og de andre fordelene man kan trekke fra FF. Samtidig forstår jeg hvorfor FF kanskje ikke er like relevant for tiden for Fujifilm som produsent, med de egenskapene de går etter.

Endret av Coneunofax
Lenke til kommentar

Bruk av optikk slik de har blitt designet og bredere perspektiv er ikke de helt store argumentene hvis man sammenligner med optikk laget for crop-sensor - du får like brede vidvinkelzoomer til både crop og fullframe - Sigma 12-24 vs Sigma 8-16.

Og ad bruk av eldre optikk er det faktisk enda større utvalg til crop, via alle mulige adaptre, hvor du ikke bare er begrenset til én fatning. Med Metabones Speed Booster får du også "samlet" hele bildesirkelen på fullframeoptikk inn på en speilløs cropsensor, og får dermed med "alt" lyset.

Det andre punktet ditt er jeg ikke enig i - du har allerede i første punkt nevnt mulighet for mindre dybdeskarphet i og med at du ofte kan bruke optikk til samme blender men med større brennvidde og dermed mindre dybdeskarphet.

 

Men - litt mer bildekvalitet, litt mindre støy og mulighet for mindre dybdeskarphet - det får du. :)

Lenke til kommentar

Jeg kan være enig med at hele DOF-systemet kan være et punkt som en potensiell fordel. Generelt er det vel en del fordeler assosiert med at alt er litt større. Jeg liker bedre utvalget av objektiver, DOF-styringen man har og brennviddene. Å gå ned til crop ville nok hatt mindre påvirkning enn jeg ser for meg nå, men for landskapsbildene jeg tar vil jeg ha den edgen. Det har gått opp for meg at det på mange måter er positivt at Fujifilm X100S er crop, ved testing i den siste dagen.

Lenke til kommentar

En X100s er ikke spesielt egnet til tynn DoF. Den har en 23mm f/2, du må være rimelig nært motivet og det bør være litt avstand fra motivet til til bakgrunnen for at det skal se ut som det er tynn DoF. Hvis du er ut etter tynn DoF ved portretter og samtidig vil bære lett så er Olympus OMD med 45/1.8 og 75/1.8 mye bedre. Legger man til 12/2 og 17/1.8 så har man ett ganske komplett system som ikke tar stor plass og veier lite.

Endret av kelux
Lenke til kommentar

Det har du nok rett i. Jeg har altså kjøpt X100S allerede, men bruker det som et kamera ved siden av min arbeidshest. Det var litt praktisk å kunne få mer dybde i mørke situasjoner. Tror ikke jeg kjøper et kamera med utskiftbar optikk på en stund uansett. Jeg hoppet over i den andre tråden slik at det blir enklere for alle.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...