Gå til innhold

Sniktitt: Fujifilm X100S og X20


Anbefalte innlegg

Våre testeksemplarer skulle vært sendt fra Sverige på tirsdag, men hadde da jeg ringte i dag ennå ikke forlatt Stockholm. Schenker gjorde regning med at de kommer frem til oss på mandag eller tirsdag, så de har altså tenkt å bruke en uke på sin "express" tjeneste fra Stockholm til Oslo. Jeg er IKKE imponert!

 

Fujifilm-folka var litt ute av seg, for Schenker hadde visst føkket opp på samme måte med testeksemplarene som skulle til Finland.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

X100s kommer til å bli en slager for Fuji. De kommer til å selge i bøtter og spann sammenlignet med Sony's RX1. Tror Sony må se seg nødt til å senke prisen drastisk evt. bare gi opp all håp :p

 

Zack Arias som hadde X100 og nå har X100s, sier dette er det beste kameraet han har eid.

http://zackarias.com...-teaser-review/

 

 

Det er veldig mange X100 på bruktmarkedet nå. Har jeg hatt lite penger så ville jeg kanskje ha kjøpt X100 for en 4K, 5-6K med flere batterier, solblender og veske etc. siden det kan brukes på X100s.

 

Jeg hadde X100en ute til salg en stund nå, men så ble jeg sittende en kveld å se på på bilder tatt med den, og farger og skarphet gjorde at jeg ville beholde den, selv om den ikke er så god på AF og hurtighet på andre områder.Syns jpg rett fra kameraet blir utrolig bra :)

 

Så for meg blir det å beholde den i kombo med en A77 og etterhvert ett vanntett kompakt.

Tror jeg da får dekket de fleste områder av fotografering som er interessant for meg :)

Lenke til kommentar

Huff. Nå har jeg forsøkt å høre med Fotovideo en del ganger, men aldri fått noe innsyn i hvorfor utleveringen ble såpass forsinket. De sier at estimatene deres er basert på hvilke beskjeder de får fra Fujifilm (ikke gjetting), men jeg er litt usikker. De har jeg snakket med virker ikke å ha noe innsyn i tilfellet.

 

Hva som kommer til å skje videre virker som et stort mysterium. Hvis ikke butikkene får inn kameraet i løpet av morgendagen må jeg dra på påskeferie uten kamera. Dette var skuffende. Jeg stresset noe veldig med å få inn det ekstrautstyret jeg trenger til kameraet slik at alt ville være klart til påskeferien.

 

Blir nok mer eller mindre samtidig. Eivind tar seg av X20, mens jeg setter meg ned med X100S.

Når du snakket med Fujifilm, de sa ikke noe om sendingene sine til butikker? Jeg sitter å undrer om det er forsinkelser i sendinger som har skylden, eller om Fujifilm rett og slett har holdt tilbake lanseringsdatoen selv. Kan det ha noe med forsinkelsen av testeksemplarene? Jeg vet ikke om det er vanlig at tester blir gjort før release, eller etter.

Lenke til kommentar

Ofte får vi testeksemplarer før ting kommer i butikkene, men langt fra alltid. Uansett, det Fujifilm fortalte oss tidligere er at både X20 og X100S ville komme til butikkene i løpet av mars, men X100S i kun svært begrenset antall. Etterspørselen er veldig mye større enn produksjonskapasiteten, enn så lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okay. Takk for svar. Jeg får se å forhåndsbestille.

 

EDIT:

 

Jeg snakket med JapanPhoto i dag. De sa at meldingene de har fått tyder på at X100S ikke blir tilgjengelig hos dem før etter påsken. Det er altså ikke rett rundt hjørnet enda. Fujifilm har nok ikke sendt enda.

Endret av Coneunofax
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Til info så fikk Stavanger Foto inn 2 eksemplarer av X100s rett før påske, dvs 25.03. Jeg stod på listen, og fikk kjøpe et, og dermed ble det påskeferie med X100s for min del. :)

 

Ellers har jo diverse ("svenske") nettbutikker fått det på lager. Dvs dusin.no, netonnet osv.

Lenke til kommentar

Jeg har lest litt rundt om det forrige kameraet. Vet dere om for eksempel DR har noen påvirkning i RAW, eller om det er bedre å bruke lavere ISO'er? Og, vil skarphet, highlight tone, color og shadow tone ha noe å si i RAW? Menyene virker litt uryddige og uklare når man bare skal skyte i RAW. Og til sist, er manuell og apeture priority mode bestemt av hva du velger på shutter rulleren, ISO i kameraet osv?

Lenke til kommentar

Lavere ISO gir mer dynamikk. DR = Dynamic Range = dynamikk.

 

En del innstillinger for skarphet, farge og sånt er kun default-parametre for Raw-konverteringen, og kan endres i det du Raw-konverterer - i den grad Raw-konvertereren tar hensyn til parametrene i det hele tat.. ;)

 

Les guiden om ISO, Lukker og Blender for introduksjon til eksponering. Har skrevet en oppsummering av forskjellige modi å skyte i her.

Lenke til kommentar

Takk Trondster. Jeg tror du misforstod posten litt. Posten min handlet om de ulike modusene i X100 og X100S, som skiller seg en god del fra vanlige speilrefleks. Man velger shutter speed, aperture, exposure value med rullere. ISO velger man i kameraet, eller setter på auto. Det er ikke noe sted man velger modus.

 

I tillegg har kameraet en funksjon som heter DR (dynamic range), som kan stilles til 100, 200 og 400 (på henholdsvis 200, 400 og 800 ISO og høyere). Hvis man setter DR til auto, vil kameraet prioritere høyere ISO-verdier, i et litt merkelig samspill dem imellom. Den funksjonen skal vistnok undereksponere opp til 2 stops for å bevare highlights (iallefall for jpeg). I testene jeg har sett kan dermed 800 ISO i noen tilfeller gi bedre highlights enn ISO 200, men i testene var de usikre på om dette gjelder for RAW. Funksjonene i kameraet og samspillet mellom dem er til tider forvirrende og komplekst, og det virker som kameraet ikke gjør distinksjon på hvilke funksjonaliteter som brukes i RAW, selv om man bare skyter RAW-filer.

 

Jeg har god oversikt over modusene man har i vanlige speilreflekser, men det er kjekt å vite at innstillingene man setter på skarphet osv, ikke er permanente.

Endret av Coneunofax
Lenke til kommentar

Jepp, Trondster. Iallefall så virker det som det er slik det fungerer. Litt merkelig er hvordan ISO spiller inn på dette, spesielt hvis man bruker DR auto eller noe høyere enn 100. Det virker også som kameraet fra tid til annen overkjører de innstillingene man har valgt manuelt. Dermed blir det nødvendig å forstå logikken kameraet opererer på, som tidvis kan virke å være litt kompleks og sammensatt. Desverre så gir kameraet ingen hint om hva som skjer internt. Erfaringene fra de som har brukt X100 over en stund ville jeg satt pris på. En ting som jeg har pleid å gjøre med tidligere kameraer er å finne en god eksponering, og bruke den i flere bilder. Det virker ikke alltid som dette kameraet vil la det gå.

 

Jeg tror faktisk jeg blir nødt til å konsultere bruksanvisningen for å se om den har noen forklaring.

 

EDIT:

Jeg kan gjerne forsøke å svare på hva enn du lurer på Nelson. Jeg har testet en del allerede, men skal teste mer fremover.

Endret av Coneunofax
Lenke til kommentar

DR instillingene virker både i RAW og JPEG. Hva som skjer bak kulissene, er jeg usikker på. Jeg tror DR settingene passer best i Auto-ISO.

 

Når det gjelder P,A,S,M alternativene, så er det enkelt.

 

P: Både lukkertid og blender står på A.

A: Lukkertid står på A og blender er valgt.

S: Lukkertid er valgt og blender står på A.

M: Både lukkertid og blender er valgt.

Lenke til kommentar

Takk tomsi. Da virker det selvfølgelig ganske logisk. Jeg fant denne beskrivelsen av DR:

http://www.fujix-for...imum-sharpness/

 

I always have DR=100, avoid highlight clipping (when possible) and save RAW images. DR 200 and 400 are only useful for in-camera jpegs.

 

When DR = 200 or 400, the exposure is automatically lowered by 1 and 2 stops respectively to reduce the chance that the highlights will be clipped. For RAW images when DR =200 or 400 similar can be obtained by simply increasing the exposure paramater in the RAW processing software. For in-camera jpegs, the RAW image's exposure is automatically increased when the jpeg is rendered, so jpeg images appear to have the exposure the photographer intended. The maximum dynamic range for each image is present in its RAW file, so there is no reason to set DR above 100 if you don't use in-camera jpegs.

 

Because the in-camera DR only lifts the luminance of the shadow areas, there should be no effect whatsoever on the actual lens/sensor resolution. When DR=200 or 400 the post-acquisition in-camera processing is altered and the native resolution can not change. This assumes reducing the exposure does not reduce the inherent resolution.

 

På dpreview, i testen av Fujifilm X100, kom de frem til at bookeh endrer form på eksponeringer raskere enn 1/500. Jeg husker ikke av hvilken grunn dette var, og dpreview ser ut til å ha serverproblemer nå. De forslo at man da burde bruke ND-filtrene for å få mer ryddig bookeh. Vi får se om dette er noe Fujifilm har fikset i X100S etterhvert som tester blir gjort.

Endret av Coneunofax
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...