Gå til innhold

OL til Oslo 2022. Ja eller nei?


  

101 stemmer

  1. 1. Bør Oslo søke OL i 2022?

    • Ja
      29
    • Nei
      73


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Jeg mener å huske at det var fellesløftet vi gjorde rundt forrige ol, som var starten på oppturen (etter børsmellen på sent åtti -tidlig nitttall), og som holdt seg til langt ut i det dette årtusen. Så, det er nå ikke bare peneger som går ut, det kommer tilbake, og kanskje mer enn det som rant ut

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tromsø? Hver faen gidder å reise opp til samer og reinsdyr når på samme tiden kan man reise til Spania eller Tyrkia ....

 

Nei sånn er ikke fint :( Samer og Norlendinger har blitt diskiminert nok. Og det er veldig fint der oppe. Jeg reiser faktisk heller nordover enn sydover om jeg får velge det. Skal nordover i sommer også :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei! Bruk pengene på infrastruktur, helse, skole og bygg opp Norge til å bli fremtidsrettet, oljen tar slutt, vi må innse det, så bruk pengene på et fremtidsrettet Norge, ikke sløs det vekk på 2 uker med enda mer ski.

 

(Liker ski, men det er vel i overkant mye på NRK generelt sett)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at det var fellesløftet vi gjorde rundt forrige ol, som var starten på oppturen (etter børsmellen på sent åtti -tidlig nitttall), og som holdt seg til langt ut i det dette årtusen. Så, det er nå ikke bare peneger som går ut, det kommer tilbake, og kanskje mer enn det som rant ut

 

:)

 

Javel? Jeg føler meg litt fornærmet på vegne av oss som prøver å få til litt faktisk verdiskapning :)

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at det var fellesløftet vi gjorde rundt forrige ol, som var starten på oppturen (etter børsmellen på sent åtti -tidlig nitttall), og som holdt seg til langt ut i det dette årtusen. Så, det er nå ikke bare peneger som går ut, det kommer tilbake, og kanskje mer enn det som rant ut

 

:)

 

Her er det farlig å forveksle kausalitet med tilfeldigheter og andre ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Javel? Jeg føler meg litt fornærmet på vegne av oss som prøver å få til litt faktisk verdiskapning :)

 

AtW

 

Jeg vet ikke hvor gammel du var under forrige ol, men selv fikk jeg med meg det meste rundt ol-prosjektet her til lands, og mener at den ekstra given, og mestringsfølelsen som nasjonen tjente på fellesløftet, bidro til å være limet i relasjonene våre, og gjorde oss sterke nok til å løfte oss selv etter håret, utover på nitti og inn i det nye årtusen.

 

Jeg var så heldig å jobbe med endel av de som hadde bidratt på frivillig basis (forsvaret) - og i hvert fall var det tydelig at disse hadde fått være med på en opplevelse som beriket livene deres.

 

Så, for min del håper jeg vi kan få til noe lignende (men ikke for enhver pris ...) - og da skal jeg helst være med å bidra med mitt.

 

Morsommere med sånn frivillig innsats - folk later til å jobbe langt "friere" når det forstyrrende pengelementet ikke er en del av belønningene. Og i så måte husker jeg alt slitet, og all moroa forbundet med å arrangere hw06. Tror jeg sov noe sånt som 6-7 timer i løpet av hele arrangementet ... men det var for moro til å være skadelig.

 

Så da vil jeg si at et ol-prosjekt kan, med god planlegging, på ny, virke som en kulturell fellesløfter - og slike løft kan også gi veldig god avkastning ... etter hvert - må bare roe ned alle som er litt utålmodige, og hyler etter umiddelbare resultater i harde cash

 

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Jeg ser at folk rundt om argumenterer med gjenbruksverdien av OL-anleggene. Jeg ser helt fint at deler av Norge kan trenge nye og bedre idrettsanlegg. Men vi behøver da ikke arrangere OL for å bygge dette. Trenger Oslo studentboliger, så bygg studentboliger, man behøver ikke kalle dem deltagerlandsby i to uker først. Og da kan man bygge dem der folk studerer, istedet for der de står slalom.

 

Geir :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Som Tromsøværing vil jeg si NEI til OL i Oslo og NEI til OL i Tromsø. OL er en vanvittig kostbar fest som røves fra skattekassa til fremtidige pensjonister, helse, utdanning, forsvar etc. Det offentlige har mye viktigere ting å bruke pengene på enn å feste de bort på en drøy uke med gøy.

 

Kostnadene på 20-24 milliarder er sterkt undervurdert fordi estimatet kommer fra folk som vil tjene stort på å få OL. De som utarbeider slike rapporter er skummelt lite kritiske og undervurderende til kostnadene fordi det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse. Jeg vil gjette på en totalpris på 35-40 milliarder.

 

Inntektene er kraftig overvurdert. Undersøkelsene det refereres til er utført på oppdrag av folk med sterke interesser i å få OL. NRK hadde et kritisk blikk på dette for en tid til bake og fant en eneste rapport fra en uavhengig kilde. Rapporten konkludere med mye lavere inntekter/ringvirkninger enn alle bestillingsverkene. Folkene som jobber for OL er alt for optimistiske til de indirekte inntektene som økt turistnæring, blomstring av næringsliv og gjenbruk av anlegg.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja, jeg tror det kunne livet opp byen. Det blir fort kjedelig i hovedstaden når livet bare går sin vante gang uten noen større hendelser på lang tid. Et stort arrangement er akkurat det man trenger. Det vil også være lønnsomt for alle som driver forrretning i Oslo og kanskje trekke flere utenlandske foretak til byen.

 

Til de som sier "nei, vi burde bruke pengene på sykehus, veier osv."; dere har vel bodd i Norge såpass lenge nå at dere vet at disse pengene ikke blir brukt på infrastruktur uansett? :hm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Dytter denne tråden opp! Er ikke lenge til folkeavstemning nå, og det ser ikke så lyst ut for oss som ønsker OL i Oslo 2022. Jeg syntes det er urettferdig at å få godt voksne/eldre vil stemme for OL. De opplevde det i 52 og 94, hvorfor ikke la dagens unge få oppleve den samme magien? Og jeg skjønner ikke at dere som bor nord i landet er så utrolig negative, jeg hadde stemt for OL i Norge uansett hvor det hadde vært! Håpet faktisk på Tromsø, selv om jeg bor i Akershus.

 

Det eneste argumentet mot er at det blir for dyrt, men hvis det er et land i verden, som faktisk har råd til å arrangere OL, så må vell det være Norge? Vi har det såååååå godt i landet vårt. Ja, det kommer til å måtte gjøres noen budsjettkutt for å få det til, men jeg har ingen tro på at det kommer til å være av skole og sykehus. Det er det vi sliter mest med i landet, og såklart vil ikke politikerne ta penger fra disse budsjettene. Og som flere har påpekt, OL kostnaden må ses på som en investering i idretts Norge. En investering om både ville tatt langt lengre tid, og kostet betydelig mer, uten et OL. For ikke å snakke om hva OL vil gjøre for andre næringer, feks turismen og kollektivtrafikken. Det er jo den reklamen for Norge.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Dytter denne tråden opp! Er ikke lenge til folkeavstemning nå, og det ser ikke så lyst ut for oss som ønsker OL i Oslo 2022. Jeg syntes det er urettferdig at å få godt voksne/eldre vil stemme for OL. De opplevde det i 52 og 94, hvorfor ikke la dagens unge få oppleve den samme magien?

 

Jeg ville ikke ha OL i '94 heller jeg. Det jeg så av det var på TV, og det kunne like gjerne vært holdt i Mongolia. (Kanskje bortsett fra upraktiske sendetider.) Det jeg husker aller best fra den gang var ikke idrettsprestasjonene, men budsjettsprekken fra det ble vedtatt av Stortinget og til den endelige prislappen kom. Det ble nesten 4 ganger så dyrt som det våre folkevalgte sa ja til. Selv om sprekken "bare" er "gjennomsnittlig" for vinter-OL gjennom historien blir det langt over dobbelt så dyrt som beregnet.

 

Det kan være verd å tenke på før man sier at kostnadsoverslaget er "verd det".

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå ble jeg forvirret.

 

Det ble nesten 4 ganger så dyrt som det våre folkevalgte sa ja til. Selv om sprekken "bare" er "gjennomsnittlig" for vinter-OL gjennom historien blir det langt over dobbelt så dyrt som beregnet.

 

Det kan være verd å tenke på før man sier at kostnadsoverslaget er "verd det".

 

Geir :)

 

Likevel påstår Norges idrettsforbund: "Vi klarte å gjennomføre lekene på budsjett i 1994. Det er ingenting som tilsier at vi ikke skal klare det igjen i 2022." *

 

* http://www.idrett.no/nyheter/Sider/hva_koster_et_ol_egentlig.no.aspx

 

Det som forvirrer meg er at jeg tror du har rett.

 

Kan det være at det idrettsforbundet sier er at OL 94 ble gjennomført innenfor rammen av totalt innvilgete midler?

Endret av medlem-304477
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Er det noe som ikke stinker i denne saken?


Det stinker at det ble brukt penger av felleskapets og idrettens penger til ensidig propaganda for å få Oslos befolkning til å stemme ja.


Det stinker at en kommune i så dyp gjeld som Oslo i det hele tatt vurderer å doble gjelda si på prosjektet.


Kostnadsnivået og ubegrenset statsgaranti stinker. Tror for eksempel at Netflix ville hatt noe problemer med å selge: «OL-pakken - antakelig bare 15000 kroner for 3 ukers tv, vi forbeholder oss retten til å ta enda mer betalt uten å spørre først, dersom utgiftene øker.»


Budsjettet som er satt opp for OL stinker, med tenk-på-et-tall inntektsposter som «folkehelse». Helsegevinsten har blitt avvist av ALLE rapporter som er gjort etter andre OL.


Infrastrukturargumentet stinker - hva er så rosenrødt med å betale seksdobbel pris for idrettsarenaer og et par t-banespor?


Det stinker at Oslo kommune og en gjeng investorer ser på dette som «gratis penger man må være dum for å si nei til», når det i realiteten dreier seg om norske skattebetaleres surt opptjente midler.


Undskyld fransken, men for en drittpakke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Likevel påstår Norges idrettsforbund: "Vi klarte å gjennomføre lekene på budsjett i 1994. Det er ingenting som tilsier at vi ikke skal klare det igjen i 2022." *

 

* http://www.idrett.no/nyheter/Sider/hva_koster_et_ol_egentlig.no.aspx

 

Det som forvirrer meg er at jeg tror du har rett.

 

Kan det være at det idrettsforbundet sier er at OL 94 ble gjennomført innenfor rammen av totalt innvilgete midler?

 

Den opprinnelige statsgarantien var på 1,817 milliarder kroner. Det er verd å merke seg at OL i følge regjeringen skulle gå med overskudd, slik at garantien aldri kom til å bli utbetalt. Når det kome til et stykke måtte Stortinget bevilge 7,27 milliarder i direkte midler. I tillegg 2,4 milliarder til infrastruktur. Dog fikk man omtrent det samme igjen, altså 2,4 mrd. Siden infrastrukturen angivelig måtte vært oppgradert uansett før eller senere, mente man at man kunne se bort fra de pengene, og dermed satt man igjen med en investering på snaut 5 mrd.netto.

 

Og ja, de klarte seg antagelig med de pengene de til slutt fikk bevilget. Men det var altså langt mer enn den kostnaden som ble lagt til grunn før man søkte, og det er det relevante tallet.

 

Kilde

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...