Gå til innhold

PlayStation 4 får 4K-filmtjeneste


Anbefalte innlegg

Hvorfor sammenligner du dette som om det skulle vært statisk? Newsflash: Det er ikke statisk, for det første vil ikke blu-ray komprimering være aktuelt på 4k da det rett og slett ikke STØTTER 4K OPPLØSNING. Det de kan gjøre er vel og kjøre på med H.264 L/5+++ Red lever 4k video på 2.5 MB/s som vil gjøre størrelsen på en 1.5 times film på 13 GB. h.265 lever 4k på UNDER 10 Mbps (1.25 MB/s)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor sammenligner du dette som om det skulle vært statisk? Newsflash: Det er ikke statisk, for det første vil ikke blu-ray komprimering være aktuelt på 4k da det rett og slett ikke STØTTER 4K OPPLØSNING. Det de kan gjøre er vel og kjøre på med H.264 L/5+++ Red lever 4k video på 2.5 MB/s som vil gjøre størrelsen på en 1.5 times film på 13 GB. h.265 lever 4k på UNDER 10 Mbps (1.25 MB/s)

Statisk, hva da?

Vel du forstod hva jeg mente.. Komprimeringsfaktor, eller rett og slett faktoren hvor mye informasjon du mister kontra raw filer.

 

Du får hardt komprimerte BD-plater på nettet helt ned i 700MB for den saks skyld. Så ja, 4K kunne sikkert fått plass på en DVD om så var, men det betyr ikke at det yter 4K sin rettmessige kvalitet. At sony lanserer 100GB ++ Er kjempe godt nytt om det skjer. For komprimeringsfaktorer som gir deg 4k i størrelser som 12-13 GB er nok tvilsomt spesielt bra, eller noe som yter 4k TVens fulle rett.

Nå ligger nok youtube filmer i 4k enda lavere, og det ser dårlig ut i forhold til hva det kunne gjort.

 

Du snakker som om Red eller lignende er å regne som optimalt eller noe i nærheten. Det tviler jeg veldig sterkt på... Så ja du har rett i at streaming av 4k kommer til å ta mindre plass, som jeg selv mente. Men skal du ha noe som erstatter BD plater så kan du ikke komme med 12-13 GB filer og tro det skal blåse støvet av den nye svindyre 4k TVen.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hvordan vet dere at de blir 100 GB? Både h.265 og red har jo list utrolig lovende resultater med 4k film som tilsier at de kommer til å bli MYYYYE mindre en 100 GB.

 

 

 

Hva skal du med HDD eller SSD for streaming og hvor har du 500-700 MB/s fra? Faen hva slags linje skla du ha hjemme? 10 Gbit? Uansett trengs det ikke for streaming da det legges i en buffer og kan slettest rett etter visning.

 

Greier ikke harddisken din mer en 9 MB/s så ville jeg reklamert på den, tror du helt ærlig dette var normal oppførsel fra en harddisk i 2010-tallet?

 

Tja...Dette var på ene 2TB HDD...Så byttet jeg,men samme problem.. kan være minne på 2GB er for lite til win7.

 

Men syns nå rart av "oppgavebehandling" sier 1GB minne i bruk av 2GB

og cpu er ikke nyeste,men er en AMD x2 cpu som ikke er over 30 % bruk i utorrent, og pcen henger seg selv om cpu er 20-30% bruk om trykker på firefox.. bruker vel 30 sekunder med svar at "programmet svarer ikke"

 

Men kan være minnekortene som ikke er helt god... Skal heldigvis kjøpe nye pc deler snart,denne er begynnt å bli utdatert :)

 

EDIT: Hard-Disken leser 130MB/s og er helt fin! testet med programmet "HD Tune"

Endret av galaxee
Lenke til kommentar

Statisk, hva da?

Vel du forstod hva jeg mente.. Komprimeringsfaktor, eller rett og slett faktoren hvor mye informasjon du mister kontra raw filer.

 

Du får hardt komprimerte BD-plater på nettet helt ned i 700MB for den saks skyld. Så ja, 4K kunne sikkert fått plass på en DVD om så var, men det betyr ikke at det yter 4K sin rettmessige kvalitet. At sony lanserer 100GB ++ Er kjempe godt nytt om det skjer. For komprimeringsfaktorer som gir deg 4k i størrelser som 12-13 GB er nok tvilsomt spesielt bra, eller noe som yter 4k TVens fulle rett.

Nå ligger nok youtube filmer i 4k enda lavere, og det ser dårlig ut i forhold til hva det kunne gjort.

 

Du snakker som om Red eller lignende er å regne som optimalt eller noe i nærheten. Det tviler jeg veldig sterkt på... Så ja du har rett i at streaming av 4k kommer til å ta mindre plass, som jeg selv mente. Men skal du ha noe som erstatter BD plater så kan du ikke komme med 12-13 GB filer og tro det skal blåse støvet av den nye svindyre 4k TVen.

 

Du operere etter statisk informasjon, du har noe også ganger du med hvor mye større det er og tror det er en korrekt bilde av hvor store de vil være.

 

Nei du får ikke komprimerte bd-plater nedi 700 mb, du får encodes nedi 700 mb hvor de mest sannynelig er SD oppløsning og ikke HD oppløsning lenger, de fjerner oppløsning for å få den mindre, og fordi de skriver at de bruker bluray source betyr ikke det at målet deres er at den skal være ett alternativ til BD-disken. Du kan få 50 GB nedi ~12-14 GB med transparent kvalitet, husk at 50 GB også pleier og inneholde flere lydspor, menyer, reklamer og kommentar-lydspor. Jeg har forresten en 4k film liggende på PC'en her, den er 15 min lang og tar 3.18 GB, den har transparent kvalitet med RAW fila (som var 40% større) og har ett enormt lydspor (1.5 mbps DTS) har også 8 forskjellige commentraies og subs.

 

Dette er med H.264 L5.1 og det er gammal teknologi, med red sin teknologi (som du tydeligvis tror lever dritt, jeg tror egentlig ikke du vet hvem red er) og H.265 vil vi få mye mindre filer en dette av samme kvalitet og 100 GB er en latterlig projeksjon.

Lenke til kommentar

Har du sjekket BKK? De leverer i det meste av Bergen, og gir gjennom sitt Altibox minst 20 Mbitps.

 

Da må jeg eventuellt betale for å få lagt nye kabler til huset her. Jeg har tidligere kontaktet min leverandør om muligheter for raskere nett tilgang, og svaret fra dem er rett og slett at infrastrukturen i nabolaget her er veldig gammel og mye er blykabler.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt poenget. 4K-TVer kommer sannsynligvis aldri til å bli allemannseie. Folk bryr seg rett og slett ikke. Sony kaster bort penger på dette.

 

For noe tull !!

 

4k er helt fantastisk. Har du provd sony sin 84" 4k tv? Du kan sitte 2 meter fra den å få en helt bananas film opplevelse du ikke kan forestille deg med din gamle kjedelige 40-46" "fullHD" tv...

 

håper bare dem ikke komprimerer filmene for mye. Venter heller noen time (eller doegn for den delen) for å få orntlig 4k isteden for noe som ligner mer på 1080p hvis det er en bra film.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For dere som krangler om kvalitet og storrelse.

TimeScapes er vel en av de foerste 4k filmene tillgjengelig.

Dem selger den i 2 versioner i 4k.

 

Jeg trur dessverre neppe sony kommer til å streame den stoerre versionen via nettet sitt, men 25gb usb stick versionen burde nok vaere ganske grei den også.

 

Hvis dere har lyst å finne ut noyaktig hvor stor forskjell det er så kan dere vel ta å kjoepe begge to å poste det her etterpå?

 

4K Edition

$99.95

4096 x 2304, 25Gb file, USB stick

4K Cineform

$299.95

4096 x 2304, 330Gb, 12 bit, hard drive

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt poenget. 4K-TVer kommer sannsynligvis aldri til å bli allemannseie. Folk bryr seg rett og slett ikke. Sony kaster bort penger på dette.

 

...folk trenger ikke å bry seg, men 4k tv'er vil gjøre sitt inntog uansett. Det er bare et spørsmål om når 1080p tv'ene blir avviklet, og det eneste man får tak i er 4k ;) ....det er jo ikke spesielt mange 720p tv'er igjen, og det samme vil skje med 1080p også.

Lenke til kommentar
100gb for en 4k film? hahaha
Ikke ulogisk det - 4k har dobbelt så høy oppløsning og 4 ganger så mange pixler som dagens FullHD 1080. Dagens filmer fyller fort 40GB på en BD-plate, så at 4K UHD vil ta 100GB er nok ingen overdrivelse..

 

Trenger ikke å være ulogisk, for å være komisk. Hvem gidder vel å kjøpe en disk til 1500...bare for å få plass til under 30 filmer? Laste ned 100gb, for EN film, er bare tåpelig.

Lenke til kommentar

Å Gud ikke la oss ha den tåpelige 4K har ikke jeg bruk for å skjønner ikke vitsen diskusjonen.

 

Samme var det når VHS ble erstattet med DVD, og det gjentok seg når Blu-ray kom.

 

"Nei jeg gidder ikke å kjøpe en flatskjerm kun pga den er tynnere og en får se film i HD, har det helt fint med kasse tv mitt og dvd filmer jeg"

 

Hvor mange av oss har ikke hørt noen si disse ordene i en eller annen form?

 

Ser det samme nå ang konsoll, "eh nei jeg skal ikke ha PS4, synes grafikken er bra nok på PS3 jeg"..samme regla gang på gang.

 

4K er jo helt rått, om 5år så er det nok noe en lurer på hvordan en klarte seg uten. Og en IGJEN sitter å ler av disse "nei nei" folkene som er livredde for forandringer.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt poenget. 4K-TVer kommer sannsynligvis aldri til å bli allemannseie. Folk bryr seg rett og slett ikke. Sony kaster bort penger på dette.

Sannsynligheten for at du tar feil her er uendelig stor. Hvorfor så ignorant? Skal utviklingen stoppe på 2K da? Thats it liksom, fordi "det holder"? Lar denne quoten ta for seg resten:

 

Å Gud ikke la oss ha den tåpelige 4K har ikke jeg bruk for å skjønner ikke vitsen diskusjonen.

 

Samme var det når VHS ble erstattet med DVD, og det gjentok seg når Blu-ray kom.

 

"Nei jeg gidder ikke å kjøpe en flatskjerm kun pga den er tynnere og en får se film i HD, har det helt fint med kasse tv mitt og dvd filmer jeg"

 

Hvor mange av oss har ikke hørt noen si disse ordene i en eller annen form?

 

Ser det samme nå ang konsoll, "eh nei jeg skal ikke ha PS4, synes grafikken er bra nok på PS3 jeg"..samme regla gang på gang.

 

4K er jo helt rått, om 5år så er det nok noe en lurer på hvordan en klarte seg uten. Og en IGJEN sitter å ler av disse "nei nei" folkene som er livredde for forandringer.

4K blir fantastisk. Uten tvil. Det er dog litt pussig at vi nå sitter med 4K skjermer, men ikke noe materiale å spille av. Vi har ikke engang et optisk medie som har "støtte" for 4K. Ting var helt annerledes når 2K gjorde sitt inntog, da var det jo både Blu-Ray og HD-DVD. Jeg er litt spent på hva som skjer fremover nå, håper Sony har et par gode kort i ermet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja...finnes mulighet her og.. dem har maks 75/75 Mbit idag,men det koster 740kr,Mnd ....

 

Men dem skal levere 100/200/400Mbit fiber,og pris er ikke fastsatt enda,pga man må skifte mange av hjemmesentralene rundt,Pga er jo bare 100Mbit lan ut på enkelte eldre modeller. trenger Gb da!

 

Og da spørs det om pris i starten,Men når 4K tv kommer for fullt,må fiber leverandørene levere hastighet som folk trenger da! Det kommer :) vent å se at mye av fiber nettverket vil bli oppgradert mye når 4K kommer for fult!

 

Telenor osv med ADSL som er maks hastighet etter linjelengen på koper drittet fra 50 tallet,Så spørs om ikke TN må begynne å legge ut fiber rundt i landet,pga konkuranse!

 

ADSL er som modem om 5 år.. Selv med 16Mbit hastighet som er maks, SDSL/SHDSL er jo linjelenden maks 100 meter ca,og dyrere en fiber med bedre ping/hastighet som egentlig er ubegrenseligt (Tenker da at en HDD ikke takler å laste ned 400MB/s når vanlige sata er 130MB/s maks ca!

 

Men her kommer SSD inn,så snart må man har HDD som skriver 500-700MB/s for å streame i så høy hastighet :)

 

Min HDD på 2TB har problemer med å laste ned 9MB/S og trykke på pcen sammtidig,men miskenker x2 cpu + 2 Gb minne er litt for lite,selv om cpu ligger på 10/30 % og minne 1Gb av 2 brukt maks..

 

:)

 

Edit : Skriveleif var innom :p

Sitter på en linje med maks kapasitet:

Ned: 3,78Mb/s

Opp: 0,41Mb/s

Dette holder ikke lenger... merker at linjen er alt for svak selv til bare surfing.

Ivrige fildelere i huset og... så tror det bare må flyttes til det 2. huset i østen (østlandet).

 

Fin skriveleif på meg og... BTW

Lenke til kommentar

Å Gud ikke la oss ha den tåpelige 4K har ikke jeg bruk for å skjønner ikke vitsen diskusjonen.Samme var det når VHS ble erstattet med DVD, og det gjentok seg når Blu-ray kom."Nei jeg gidder ikke å kjøpe en flatskjerm kun pga den er tynnere og en får se film i HD, har det helt fint med kasse tv mitt og dvd filmer jeg"Hvor mange av oss har ikke hørt noen si disse ordene i en eller annen form?Ser det samme nå ang konsoll, "eh nei jeg skal ikke ha PS4, synes grafikken er bra nok på PS3 jeg"..samme regla gang på gang.4K er jo helt rått, om 5år så er det nok noe en lurer på hvordan en klarte seg uten. Og en IGJEN sitter å ler av disse "nei nei" folkene som er livredde for forandringer.

 

Nå har fortsatt ikke bluray tatt over for dvd da.. Er for dyrt, og altfor lite gevinst. Fra VHS til DVD var det ekstremt men fra DVD til BD var det veldig lite å vinne. Samme fra 1080p til 4k(jeg liker 4k veldig godt selv btw, før noen sier jeg ikke vil ha bedre skjermkvalitet). Det kommer til å ta minst 10 år før folk bytter ut 1080p tvene til 4k da gevinsten er latterlig liten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har fortsatt ikke bluray tatt over for dvd da.. Er for dyrt, og altfor lite gevinst. Fra VHS til DVD var det ekstremt men fra DVD til BD var det veldig lite å vinne. Samme fra 1080p til 4k(jeg liker 4k veldig godt selv btw, før noen sier jeg ikke vil ha bedre skjermkvalitet). Det kommer til å ta minst 10 år før folk bytter ut 1080p tvene til 4k da gevinsten er latterlig liten.

Er du seriøs nå?

 

VHS oppløsning(maks): 335x576

DVD oppløsning(maks): 720x526 (385 mer horisontalt | økning på 114,93%)

Blu-ray oppløsning(maks): 1920x1080 (1200 mer horisontalt | økning på 166,67%)

4K oppløsning, som logisk nok er: 3840x2160 (1920 mer horisontalt | økning på 100%)

 

(Med forbehold om +/- 10% feilmargin på VHS oppløsningen, er så mye standarder å forholde seg til)

 

Jeg vil si det har skjedd ganske mye bra fra DVD->Blu-ray->4K, eller hva? (Hvor 4K er den med lavest økning i prosent, det er jo bare en dobling. DVD->Blu-ray var det største hoppet)

 

Salget av DVD er større enn Blu-Ray, ja. Det er også fordi DVD er billigere, og mye mer utbredt i butikkene. Men heldigvis går nå Blu-ray oppover. Her er noen tall:

 

21ct65s.jpg

Kilde: http://www.avsforum.com/t/1415117/2012-blu-ray-sales-trends-put-all-historical-sales-figures-and-comments-here-new/30

 

Jeg tror 4K er litt som "HD-ready" var i sin tid, det er det som hvermannsen får etterhvert. Men snart så kommer 8K, og det blir som "Full-HD", altså flest entusiaster. Det er ihvertfall å overdrive at det tar 10 år før noen hopper på 4K. 4K er dyrt nå ja, men om et par år er dette mulig for vanlige folk å kjøpe seg også. Det er alltid dyrt i introduksjonsfasen. Hva kostet en "Full-HD" TV når det ble lansert i sin tid? Tipper omtrent det samme.

Lenke til kommentar

Er du seriøs nå?

 

VHS oppløsning(maks): 335x576

DVD oppløsning(maks): 720x526 (385 mer horisontalt | økning på 114,93%)

Blu-ray oppløsning(maks): 1920x1080 (1200 mer horisontalt | økning på 166,67%)

4K oppløsning, som logisk nok er: 3840x2160 (1920 mer horisontalt | økning på 100%)

 

(Med forbehold om +/- 10% feilmargin på VHS oppløsningen, er så mye standarder å forholde seg til)

 

Jeg vil si det har skjedd ganske mye bra fra DVD->Blu-ray->4K, eller hva? (Hvor 4K er den med lavest økning i prosent, det er jo bare en dobling. DVD->Blu-ray var det største hoppet)

 

Salget av DVD er større enn Blu-Ray, ja. Det er også fordi DVD er billigere, og mye mer utbredt i butikkene. Men heldigvis går nå Blu-ray oppover. Her er noen tall:

 

21ct65s.jpg

Kilde: http://www.avsforum....nts-here-new/30

 

Jeg tror 4K er litt som "HD-ready" var i sin tid, det er det som hvermannsen får etterhvert. Men snart så kommer 8K, og det blir som "Full-HD", altså flest entusiaster. Det er ihvertfall å overdrive at det tar 10 år før noen hopper på 4K. 4K er dyrt nå ja, men om et par år er dette mulig for vanlige folk å kjøpe seg også. Det er alltid dyrt i introduksjonsfasen. Hva kostet en "Full-HD" TV når det ble lansert i sin tid? Tipper omtrent det samme.

 

Jeg har mine tvil om dette altså, 8k er en gigantisk oppgradering fra 4k, og vi har såvidt hardware som takler 8k idag (high, enterprice utstyr) Jeg tror først 8k vil kjøres i kinoer noen år før vi får se det og jeg vil tro det tar endel år før vi i det heletatt ser der i en normal kino her i Norge, etc..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...