Gå til innhold

PlayStation 4 får 4K-filmtjeneste


Anbefalte innlegg

Er du seriøs nå?

 

VHS oppløsning(maks): 335x576

DVD oppløsning(maks): 720x526 (385 mer horisontalt | økning på 114,93%)

Blu-ray oppløsning(maks): 1920x1080 (1200 mer horisontalt | økning på 166,67%)

4K oppløsning, som logisk nok er: 3840x2160 (1920 mer horisontalt | økning på 100%)

 

(Med forbehold om +/- 10% feilmargin på VHS oppløsningen, er så mye standarder å forholde seg til)

 

Jeg vil si det har skjedd ganske mye bra fra DVD->Blu-ray->4K, eller hva? (Hvor 4K er den med lavest økning i prosent, det er jo bare en dobling. DVD->Blu-ray var det største hoppet)

 

Salget av DVD er større enn Blu-Ray, ja. Det er også fordi DVD er billigere, og mye mer utbredt i butikkene. Men heldigvis går nå Blu-ray oppover. Her er noen tall:

 

21ct65s.jpg

Kilde: http://www.avsforum....nts-here-new/30

 

Jeg tror 4K er litt som "HD-ready" var i sin tid, det er det som hvermannsen får etterhvert. Men snart så kommer 8K, og det blir som "Full-HD", altså flest entusiaster. Det er ihvertfall å overdrive at det tar 10 år før noen hopper på 4K. 4K er dyrt nå ja, men om et par år er dette mulig for vanlige folk å kjøpe seg også. Det er alltid dyrt i introduksjonsfasen. Hva kostet en "Full-HD" TV når det ble lansert i sin tid? Tipper omtrent det samme.

 

BD kom for 7 å¨r siden og er fortsatt mindre. om 3 år er det nok mainstream. Det er 10 år det.

 

4k kommer nå og er nok ikke vanlig før om 10 år eller mer da gevinsten er altfor lav for vanlig tv bruk. Du tenker ikke på at når dvd kom så tok det over for vhs på rundt 1-2 år. BD er fortsatt nesten sjeldent. Vet at kvalitetsforskjellen er veldig stor men hjelper lite da du ser så å si ikke forksjell på BD og DVD i en vanlig stue og valig avstand.

Endret av cannibalguppy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4K blir fantastisk. Uten tvil. Det er dog litt pussig at vi nå sitter med 4K skjermer, men ikke noe materiale å spille av. Vi har ikke engang et optisk medie som har "støtte" for 4K. Ting var helt annerledes når 2K gjorde sitt inntog, da var det jo både Blu-Ray og HD-DVD. Jeg er litt spent på hva som skjer fremover nå, håper Sony har et par gode kort i ermet.

Jeg hadde 720p projektor høsten 2002. Var ikke så mye native innhold da akkurat. Men du verden så flott DVD så ut på den. Og de som har sett Blu-ray oppskalert på 4k projektorer sier de er ganske så imponert. Så vi får vel leve med litt lite 4k native kildematriale i starten, men jeg starter sparinga snart til en 4k PJ :)

Lenke til kommentar

Nå har fortsatt ikke bluray tatt over for dvd da.. Er for dyrt, og altfor lite gevinst. Fra VHS til DVD var det ekstremt men fra DVD til BD var det veldig lite å vinne. Samme fra 1080p til 4k(jeg liker 4k veldig godt selv btw, før noen sier jeg ikke vil ha bedre skjermkvalitet). Det kommer til å ta minst 10 år før folk bytter ut 1080p tvene til 4k da gevinsten er latterlig liten.

 

Noen statistikk ifra kilder jeg anser som troverdig har jeg ikke sett ang at DVD selger mer en Blu-ray. Den siste jeg så var ifra 2009 tror jeg. Og ja da solgte dvd mer en bluray..hvordan situasjonen er i dag har jeg ingen anelse om.

 

Noen store pris forskjeller synes jeg det ikke er, spesielt når fordelene er så ekstreme som det er ifra dvd til blu-ray. Hvordan du får deg til å si at det er "altfor lite gevinst" får meg til å klø meg i hode for å være helt ærlig. Du er vel ikke en gammel tante som har rotet deg bort til forumet her? :D

 

Men spøk til side, at det er "latterlig liten" gevinst å gå ifra 1080p til 2160p blir litt tullete...ikke bare litt heller faktisk.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

BD kom for 7 å¨r siden og er fortsatt mindre. om 3 år er det nok mainstream. Det er 10 år det.

 

4k kommer nå og er nok ikke vanlig før om 10 år eller mer da gevinsten er altfor lav for vanlig tv bruk. Du tenker ikke på at når dvd kom så tok det over for vhs på rundt 1-2 år. BD er fortsatt nesten sjeldent. Vet at kvalitetsforskjellen er veldig stor men hjelper lite da du ser så å si ikke forksjell på BD og DVD i en vanlig stue og valig avstand.

Så da er det automatisk 10år mellom Blu-ray og 4K også? Det tror jeg ikke noe på. Men for all del, la tiden bevise det! 4K er ikke så stor forbedring, så jeg tror den overgangen går ganske så greit.

 

Blu-Ray kommer til å bli veldig mainstream nå som 4K kommer. Ikke om 3 år. Maks 1 år. (Jeg mener det er mainstream nå idag, men jeg er litt inhabil der ettersom jeg ikke har kjøpt og sett på DVD siden 2009)

 

Det er forresten flere kinoer i Norge som er utstyrt med 4K utstyr, men det står jo på materiale først selvsagt. http://www.cine.no/incoming/article239636.ece Flere SF kinoer jeg har vært innom har en 4K plakat hengene utenfor storsalen. 4K skjermer og projektorer til hvermannsen er tilgjengelig (og har vært tilgjengelig lenge), men prisene er selvsagt drøye enda. Mot jul 2013 tipper jeg det kommer en del skjermer med 4K til rundt 30-40.000kr. Det kommer jo noen nå i Q2 2013, på rundt 90.000kr:

 

LG EM970W: 89 999 NOK inkl. mva.

 

Kilde: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/lg_electronics_nordic_ab__/pressrelease/view/ny-design-tv-fra-lg-midtpunktet-i-stuen-blir-smartere-og-lekrere-enn-noensinne-825955

 

Og da er vi igang med diverse masseproduksjon av 4K TVer, tilbud osv, så kan man fint skaffe en 4K TV til 20-30.000kr om ett år. Da må vi også håpe kildematerialet er tilgjengelig i 4K også, i form av noe optisk medie eller annet fysisk medie.

 

Poenget mitt er at man ikke skal være så ignorant med utviklingen. "Nei, det er bra sånn som det er nå, DVD funker jo greit". DVD er faktisk piss i forhold til Blu-Ray om man setter pris på en skikkelig filmopplevelse, og har dugendes anlegg og TV/Projektor. Man har ikke engang HD-bilde på DVD. Ikke har man HD-lyd heller. Jeg syntes det er rart at Ola Nordmann gidder å kjøpe DVD, når vi fint har råd til en Blu-Ray til 149,-. Så still krav! Man kan ikke slå seg til ro, da vil utviklingen stoppe helt og produsentene kun melke oss. Det ikke sunt for noen.

 

Noen statistikk ifra kilder jeg anser som troverdig har jeg ikke sett ang at DVD selger mer en Blu-ray. Den siste jeg så var ifra 2009 tror jeg. Og ja da solgte dvd mer en bluray..hvordan situasjonen er i dag har jeg ingen anelse om.

 

Noen store pris forskjeller synes jeg det ikke er, spesielt når fordelene er så ekstreme som det er ifra dvd til blu-ray. Hvordan du får deg til å si at det er "altfor lite gevinst" får meg til å klø meg i hode for å være helt ærlig. Du er vel ikke en gammel tante som har rotet deg bort til forumet her? :D

 

Men spøk til side, at det er "latterlig liten" gevinst å gå ifra 1080p til 2160p blir litt tullete...ikke bare litt heller faktisk.

Sjekk mitt innlegg med sammenligning, DVD selger ihvertfall mye mer enn Blu-Ray i USA. Jeg fant ikke tall på hvordan det er i Norge, men Blu-Ray har nok en større andel her, men ikke større enn DVD salget.

Lenke til kommentar

Når det kommer til forskjellene mellom dvd og blu-ray så er den stor nok. Det er ikke bare oppløsningen men også flere farger og så videre når man hopper over til blu-ray. Og jeg ser forskjellene på min trettitotommer hd-ready tv. Og det er forskjell fra altibox sine Eurosport kanaler til en film på blu-ray. Og uhd vil sikkert gi flere farger og mer oppløsning og da være bedre enn full hd.

Lenke til kommentar

Så da er det automatisk 10år mellom Blu-ray og 4K også? Det tror jeg ikke noe på. Men for all del, la tiden bevise det! 4K er ikke så stor forbedring, så jeg tror den overgangen går ganske så greit.

 

Blu-Ray kommer til å bli veldig mainstream nå som 4K kommer. Ikke om 3 år. Maks 1 år. (Jeg mener det er mainstream nå idag, men jeg er litt inhabil der ettersom jeg ikke har kjøpt og sett på DVD siden 2009)

 

Det er forresten flere kinoer i Norge som er utstyrt med 4K utstyr, men det står jo på materiale først selvsagt. http://www.cine.no/i...ticle239636.ece Flere SF kinoer jeg har vært innom har en 4K plakat hengene utenfor storsalen. 4K skjermer og projektorer til hvermannsen er tilgjengelig (og har vært tilgjengelig lenge), men prisene er selvsagt drøye enda. Mot jul 2013 tipper jeg det kommer en del skjermer med 4K til rundt 30-40.000kr. Det kommer jo noen nå i Q2 2013, på rundt 90.000kr:

 

LG EM970W: 89 999 NOK inkl. mva.

 

Kilde: http://www.mynewsdes...oensinne-825955

 

Og da er vi igang med diverse masseproduksjon av 4K TVer, tilbud osv, så kan man fint skaffe en 4K TV til 20-30.000kr om ett år. Da må vi også håpe kildematerialet er tilgjengelig i 4K også, i form av noe optisk medie eller annet fysisk medie.

 

Poenget mitt er at man ikke skal være så ignorant med utviklingen. "Nei, det er bra sånn som det er nå, DVD funker jo greit". DVD er faktisk piss i forhold til Blu-Ray om man setter pris på en skikkelig filmopplevelse, og har dugendes anlegg og TV/Projektor. Man har ikke engang HD-bilde på DVD. Ikke har man HD-lyd heller. Jeg syntes det er rart at Ola Nordmann gidder å kjøpe DVD, når vi fint har råd til en Blu-Ray til 149,-. Så still krav! Man kan ikke slå seg til ro, da vil utviklingen stoppe helt og produsentene kun melke oss. Det ikke sunt for noen.

 

 

Sjekk mitt innlegg med sammenligning, DVD selger ihvertfall mye mer enn Blu-Ray i USA. Jeg fant ikke tall på hvordan det er i Norge, men Blu-Ray har nok en større andel her, men ikke større enn DVD salget.

 

Jeg ser hva du mener. og som teknologientusiast skal jeg har 4k ganske snart. Men å si at markedet for det kommer til å bli stort innen 5 år kan man bare glemme. For gevinsten for mannen i gata er ikke stor nok for prislappen. Klart blueray er best nå og 4k blir enda bedre men gidder jeg overgangen fort for den prisen? nei.

Lenke til kommentar

Noen statistikk ifra kilder jeg anser som troverdig har jeg ikke sett ang at DVD selger mer en Blu-ray. Den siste jeg så var ifra 2009 tror jeg. Og ja da solgte dvd mer en bluray..hvordan situasjonen er i dag har jeg ingen anelse om.

 

Noen store pris forskjeller synes jeg det ikke er, spesielt når fordelene er så ekstreme som det er ifra dvd til blu-ray. Hvordan du får deg til å si at det er "altfor lite gevinst" får meg til å klø meg i hode for å være helt ærlig. Du er vel ikke en gammel tante som har rotet deg bort til forumet her? :D

 

Men spøk til side, at det er "latterlig liten" gevinst å gå ifra 1080p til 2160p blir litt tullete...ikke bare litt heller faktisk.

 

Du som er macfan sier jeg er en gammel tante? sorry ass blir for dumt. Blu ray er fortsatt ikke stort. desverre.

 

Nei å betale 80k for en tv med 4k skjer ikke i dette årtusenet. Kvaliteten er ikke bra nok og markedet kommer til å bruke tid på å faktisk bli stort nok til at 4k filmer og serier kommer. Intill da holder jeg det på vent.

Lenke til kommentar

Jepp, og ikke bare farger, men også lyden. Lydsporene med DTS-HDMA på Blu-ray plater er kapable til 25 Mbps, noe som er en ganske stor andel av plata på 50 GB. (22,5GB faktisk, om vi forutsetter at lydsporet er på 2t. Kilde her) Den DVDen med høyest bitrate på lydsporet jeg har sett er på ~650kbps. Godt mulig det finnes oppmot 1 Mbps, dog. Uansett, stor forskjell på DVD og Blu-ray der altså. 4K vil kanskje ikke revolusjonere så mye på lyden, men vanskelig å si når det ikke er kommet noe eget medie enda.

Lenke til kommentar

Du som er macfan sier jeg er en gammel tante? sorry ass blir for dumt. Blu ray er fortsatt ikke stort. desverre.

 

Nei å betale 80k for en tv med 4k skjer ikke i dette årtusenet. Kvaliteten er ikke bra nok og markedet kommer til å bruke tid på å faktisk bli stort nok til at 4k filmer og serier kommer. Intill da holder jeg det på vent.

Det er ikke snakk om å betale 80k for en TV med 4K. Det ville jeg aldri ha gjort heller. Om ett år er dette ihvertfall halvert, og vanlige folk som du og jeg kan handle 4K TV'er. Innen 5 år er kanskje 4K 10% av markedet. Kanskje mer, men ikke mindre. Det er vanskelig å spekulere i dette, alt avhenger av pris og tilgjengelighet. Blu-ray har elendig tilgjengelighet i fysiske butikker, noe som er med på å dra ned salget betraktelig. De fleste har jo en Blu-ray avspiller og HD-TV idag, så folk har fullt mulighet til å kjøpe Blu-ray og se på dette hjemme. Slik var det ikke for 5 år siden, da en dedikert Blu-ray spiller kostet 5000kr og oppover.

Lenke til kommentar

Det er ikke snakk om å betale 80k for en TV med 4K. Det ville jeg aldri ha gjort heller. Om ett år er dette ihvertfall halvert, og vanlige folk som du og jeg kan handle 4K TV'er. Innen 5 år er kanskje 4K 10% av markedet. Kanskje mer, men ikke mindre. Det er vanskelig å spekulere i dette, alt avhenger av pris og tilgjengelighet. Blu-ray har elendig tilgjengelighet i fysiske butikker, noe som er med på å dra ned salget betraktelig. De fleste har jo en Blu-ray avspiller og HD-TV idag, så folk har fullt mulighet til å kjøpe Blu-ray og se på dette hjemme. Slik var det ikke for 5 år siden, da en dedikert Blu-ray spiller kostet 5000kr og oppover.

 

Klart at 4k blir massivt om 4-5 års tid. men mistenker at 4k kommer til å gå litt tregere da prisen(grunnet økonimisk krise akkuratt nå og sånn) ikke synker like fort som den kunne.

Lenke til kommentar

Du som er macfan sier jeg er en gammel tante? sorry ass blir for dumt. Blu ray er fortsatt ikke stort. desverre.

 

Nei å betale 80k for en tv med 4k skjer ikke i dette årtusenet. Kvaliteten er ikke bra nok og markedet kommer til å bruke tid på å faktisk bli stort nok til at 4k filmer og serier kommer. Intill da holder jeg det på vent.

 

Trodde du var seriøs tidligere, skjønner jo nå at jeg ble trollet.

Lenke til kommentar

Jeg har mine tvil om dette altså, 8k er en gigantisk oppgradering fra 4k, og vi har såvidt hardware som takler 8k idag (high, enterprice utstyr) Jeg tror først 8k vil kjøres i kinoer noen år før vi får se det og jeg vil tro det tar endel år før vi i det heletatt ser der i en normal kino her i Norge, etc..

 

8K er på grensen til det meningsløse, du skal ha en rimelig stor TV (eller sitte ganske nærme) for å ha noe nytte av 4K, men på et stort lerret eller en PC-monitor vil folk ha nytte av det. Men 8k? Nei. Vanlig 20/20 syn betyr at du ser detaljer som er 1/60 grad store. Selv med et bilde som dekker 50 grader av synsvinkelen (dette tilsvarerer omtrent første rad på kino, og er ubehagelig nærme for mange) trenger du kun 60*50 = 3000 pixler horisontalt. Mange folk har litt bedre syn enn 20/20 da, men selv med 20/16 syn så holder 4K. Det er kun en liten del av befolkningen som engang har skarpt nok syn til å se 8K, langt mindre merke forskjellen i praksis.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner at hoppet fra SD til 1080p er litt større og merkbart en 1080p til 4k, men aldri? Er ikke det og dra den litt langt?

 

Folk bryr seg jo ikke. De brydde seg stort sett ikke om HD heller. Salget av HD-TV tok aldri helt av, og det var kun salg når folk måtte bytte ut den gamle TVen sin uansett. Folk flest løp ikke avgårde for å skaffe HDTV.

 

4k er helt fantastisk. Har du provd sony sin 84" 4k tv? Du kan sitte 2 meter fra den å få en helt bananas film opplevelse du ikke kan forestille deg med din gamle kjedelige 40-46" "fullHD" tv...

 

Jeg får bare 720p eller 1080i gjennom TV-kabelen. Ærlig talt ser jeg ikke forskjell. Legger ikke merke til om programmer er HD eller ikke heller. Jeg tror det er slik for de aller fleste.

Lenke til kommentar

Folk bryr seg jo ikke. De brydde seg stort sett ikke om HD heller. Salget av HD-TV tok aldri helt av, og det var kun salg når folk måtte bytte ut den gamle TVen sin uansett. Folk flest løp ikke avgårde for å skaffe HDTV.

 

Hvorfor kjøpte folk da full HD TV'er fremfor HD-ready TV'er som de kunne få til en brøkdel av prisen?

Lenke til kommentar
Samme var det når VHS ble erstattet med DVD, og det gjentok seg når Blu-ray kom.
Artig i dag å tenke på hvor mange som sa det samme om 1080p og Blu-ray også.

 

DVD hadde klare fordeler over VHS som ikke hadde med bildekvalitet å gjøre, men med brukervennlighet: Ingen spoling, ble ikke slitt ved bruk, osv. BR har aldri blitt noen stor suksess. Folk kjøper like gjerne DVD.

 

1080p og BR har aldri blitt noen diger suksess. Folk bryr seg ikke. Hvis de kjøper BR så virker det mer som det er fordi det er som et "uhell" heller enn at de aktivt ser etter det.

 

I 2011 solgte DVD for nesten 7 milliarder dollar i USA. BR solgte for bare 2 milliarder.

 

Det folk bryr seg om er brukervennlighet. DVD vant på grunn av det. BR har ikke mer brukervennlighet enn DVD, så det tar ikke over på samme måte som DVD gjorde.

 

Ser det samme nå ang konsoll, "eh nei jeg skal ikke ha PS4, synes grafikken er bra nok på PS3 jeg"..samme regla gang på gang.

 

Wii knuste PS3 til tross for mye dårligere grafikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...