Gå til innhold

Stortest: Termisk pasta


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I min mening er det for lite data her til å si noe som helst om forskjeller mellom produktene. Det eneste klare som kommer frem er at «en vanlig type termisk tape, eller pad» er kraftig underlegent.

 

Men står det i det hele tatt hva en slik «en vanlig type termisk tape, eller pad» er for noe?

 

Tips til fremtiden: Sjekk tilbake i arkivet til overklokking.no for tips til hvilke data som kan samles inn og presenteres for å kunne gi en mer vitenskaplig korrekt vurdering av kvaliteten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjører en stock 2600K selv, med en Arctic Freezer Pro CO (Kobber, http://www.arctic.ac/en/p/cooling/cpu/422/freezer-13-pro-co.html), og Noctua NT-H1 i mellom der :)

 

Dette står i et Fractal Design Define R3 XL kabinett.

Med stuetemp på ca 21 grader så får jeg idle-temp på rundt 33-35, mens ved gaming-load ligger jeg på rundt 55; som jeg føler er ganske komfortabelt.

 

Jeg finner det litt merkverdig at artikkelen ikke nevner om temperaturene som er oppgitt, er ved idle eller load.

Og videre så lurer jeg på hvorfor ikke begge deler er testet, slik at eventuelle styrker/svakheter ved gitte temperaturer kommer bedrer frem?

Lenke til kommentar

Har noen prøvd uten goop på en planslipt prosessor? Kunne vært morsomt å prøve, jeg plansliper i alle fall prosessorene mine :)

Hvordan pleier du å planslipe da? Har gjort det før, og kommer sikkert til å gjøre det igjen, men da gjerne litt for å komme direkte ned på kobberet.

 

Men at den blir mer plan har jeg dog min lille tvil om. Men i såfall så burde man vel ha en form for måletstyr som er sensitivt nok til å måle ytterst små variasjoner? Samt utstyr som sliper planene enn moderne IHS'er. Sandpapir og hånd som jeg har brukt ser jeg ikke akkurat for meg produserer stort planere overflate i hvert fall. :p

Lenke til kommentar

Jeg plansliper med vann og våtsmergel på kåkens planskive (glasset i stekeovnsdøra). Dette funker knall og gir helt klart en MYE rettere overflate enn originalt. Jeg sliper også ned til ren kobberforbindelse. Grovretter med 400-600-korning og avslutter med 1200. Føler jeg meg litt jålete tar jeg en sluttfinish med Autosol, men det er mest for morro skyld, det blir ganske blankt da :-)

Lenke til kommentar

Ja, ikke dumt. :)

Brukt noe lignende, men aldri i stekovnsdøra. :D

 

kjøpte no autosol i går faktisk. Fungerer så trolig mye bedre enn den medfølgende smørja til dremel.

Sinnsyk finish på kobberrørene, kobber/plexi-tanken (jeg fikk til halv pris pga små korrosjonflekker fra butikken) og krom-rørene. <3

 

Noen som har tips til vannblokk som virkelig er av syk kvalitet. Vurderer å kjøpe en peltier-elementer etterhvert, i tillegg til kompressorkjølingen, for å få tempen enda lavere. Problemet er jo egentlig at jeg ikke får fjernet varmen raskt nok fra CPU-kjernen, så ved å øke temperaturforskjellen mellom CPU og kjøleblokka (som da blir peltier) OG øke temperaturforskjellen mellom vannblokk og varmeenheten (som nå blir peltier istedenfor CPU), så håper jeg jeg på en del bedre temperaturer.

 

Problemet er jo nå at vannblokken må kvitte seg med 3-400W ekstra varme (rundt 700-750W totalt), men som heldigvis er fordelt utover et større område, så trenger jeg den kraftigste vannblokken som tillater så god flow som overhode mulig,, men også som er massiv nok til at det blir nok kjøleoverflate.

 

Any Ideas?

 

Edit: Fordelen med systemet er jo at jeg sannsynelig har kvittet meg med kondensjonsproblemet på forhånd, så sånn sett kan ikke en peltier skade akkurat. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Jeg så en gang... tror det var på overklokking.no en som jobba med et noe spesiellt prosjekt. CPU-kjølinga skulle da være i flere lag, som følger: CPU - kobberplate - peltierelement - kobberplate med 4 ganger større areal - 4 peltierelement - hjemmelaget vannblokk med 4 ganger større areal (for å dekke over de 4 elementene).

Den store flata på vannblokka gjør det kanskje mulig å overføre såpass mye varme. Jeg kan ikke huske å ha sett prosjektet ferdigstillt, men det må da absolutt ha hatt potensial. I the good ol' days før vannkjøling ble allemannseie kjøpte gutta massive kobberstykker, sagde dem i to, borra eller fresa kjølekanal, gjenga opp for nipler, planslipte og lodda sammen på stekeovnsplata. Mange fikk da til ganske bra kjølere, mener én brukte en bilradiator som han hang ut av vinduet på gutterommet på vintern :p

Lenke til kommentar

Jeg så en gang... tror det var på overklokking.no en som jobba med et noe spesiellt prosjekt. CPU-kjølinga skulle da være i flere lag, som følger: CPU - kobberplate - peltierelement - kobberplate med 4 ganger større areal - 4 peltierelement - hjemmelaget vannblokk med 4 ganger større areal (for å dekke over de 4 elementene).

Den store flata på vannblokka gjør det kanskje mulig å overføre såpass mye varme. Jeg kan ikke huske å ha sett prosjektet ferdigstillt, men det må da absolutt ha hatt potensial. I the good ol' days før vannkjøling ble allemannseie kjøpte gutta massive kobberstykker, sagde dem i to, borra eller fresa kjølekanal, gjenga opp for nipler, planslipte og lodda sammen på stekeovnsplata. Mange fikk da til ganske bra kjølere, mener én brukte en bilradiator som han hang ut av vinduet på gutterommet på vintern :p

Hehe, ja ikke sant. Det var nok tider det tenker jeg! :D Synd jeg ikke hadde så peiling på den tiden. Var innom Overklokking.no men, var ymse greier rent personlig.

 

Har hatt veldigl yst å lage egen vannblokk, men har ikke kobber eller kraftig nok utstyr for å produsere så store ting. :p

Massiv radiator ut av vinduet derimot, det gjør jeg enda det. ^^

Om du vil ha lave temperaturer, så kan jo dette produktet være noe å se på.

Dyrt men meget bra(best) i følge en graf jeg kom over :)

 

http://rakett1.no/in...&product_id=197

Når jeg skal ferdigstille prosjektet så blir det garantert noe slikt, om jeg ikke lodder fast hele driten da. :)

Klarer intel å lodde fast IHS, så må da jeg også kunne klare noe lignende? :p

Varme opp kobberflate til 400 grader for så å smelle på prosessoren, for så å kjøle ned med noe vann så fort som fy tåler den sikkert. i7 920'en begynner jo å dra på årene og har valgt seg ut som en god kandidat for å si det sånn!

 

Edit: Nå er jo sølv ganske mye bedre leder av varme enn tinn (15-20 ganger ca), så kanskje et sølvloddetinn om det ikke tar livet av prosessoren (pga økt smeltepunkt...)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...