Gå til innhold

D7100 uten AA-filter lansert!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende nyhet, no AA ftw! :)

 

Men reklamen deres fikk meg til å undre.

Hvor gjennomtenkt var akkurat dette mon tro:

 

"Advanced basic performance from features such as......"

 

Er dette et basic kamera med avanserte funksjoner, eller et avansert kamera med basic funksjoner?

Neida, skjønte gesten :)

 

 

Blir spennende å se en direkte sammenligning mellom D7000 og D7100, spesielt på skarpheten og iso ytelsen :)

Lenke til kommentar

Den største oppgraderingen fra D7000 er vel at den har fått en oppgradert versjon av Multicam 3500DX autofokussystemet som tidligere bare har vært brukt på proffkameraene til Nikon. Dermed er den bedre enn D600 på dette punktet. Det hadde jeg ikke ventet - og det gjør den rimelig attraktiv, selv om prisen sikkert vil ligge nærmere 10 lapper den første tiden.

 

Dette kameraet vil da også erstatte ikke bare D7000, men også D300s.

Lenke til kommentar

Er det jeg som leser i kryss, eller har kameraet en ny crop-faktor? Redigert: Glem det, skjønner nå at det er en modus som kan aktiveres.

 

The D7100 is also equipped with a new crop image area, 1.3x DX crop, which increases the angle of view by approximately 1.3x that of the standard DX-format angle of view. This effectively increases lens focal length to an equivalent angle of view of approximately 2x*2, making distant subjects larger.
Endret av Den åttende profet
Lenke til kommentar

Kameraet har en helt vanlig 1.5x crop sensor, men mulighet til å croppe denne ytterligere 1.3 ganger, slik at man ender opp med ett bilde med 2x cropfaktor sammenlignet med fullformat. I denne modusen har man 15 megapiksler tilgjengelig. Denne funksjonen har vært tilgjengelig på fullformatkameraene til Nikon tidligere, men ikke på DX.

Lenke til kommentar

Hvorfor så liten buffer? Er det virkelig så problematisk å sette inn en buffer på 1 GB som tar 30+ 14-bit RAW? Jeg vet ikke helt hvordan denne teknologien fungerer, men skjønner ikke helt at dette skal være et problem.

 

Har forresten fortsatt trua på at det kommer en D9000 som oppfølger til D300s.

 

Du besvarte muligens nettopp ditt eget spørsmål :)

Lenke til kommentar
Med en liten buffer på bare 6-7 RAW-bilder og 6 fps er den ikke helt erstatteren for D300s som mange venter på. Men veldig bra med AF på f/8.

De gjør kanskje strategisk plass til en D400 i juni.

 

Hadde det ikke vært for registeravstanden (fatning-sensor) så kunne man tenkt seg at det ville blitt mulig å bruke Olympus Four Thirds optikk via adapter på D7100 i ekstra-crop-modus.

Lenke til kommentar

Hadde jeg ikke hatt en D5100, hadde jeg nok kjøpt denne, sjøl om den altså peker mot en pro DX-modell over seg. Og hadde den hatt to knapper for AE-L og AF + skikkelig buffer, hadde fristelsen blitt stor uansett.

 

Interessant med 1.3X crop-funksjonen, det sier kanskje noe om Nikons tillit til den nye optikken sin at de gjenoppliver denne D2X-egenskapen. Muligens er dette også et hint om et kommende 54MP D4X?

 

Lavlysegenskapene kan bli D7100 sin akilleshæl - vil ikke forundre meg om en pro-modell kommer med f.eks 20MP og bedre høy-ISO.

Lenke til kommentar
Interessant med 1.3X crop-funksjonen, det sier kanskje noe om Nikons tillit til den nye optikken sin at de gjenoppliver denne D2X-egenskapen.

Hva mener du? At Nikon tror objektivene har så dårlige optiske egenskaper at det ikke er noe stort tap om de kuttes vekk? Eller at skarpheten i midtområdet er så god at man tåler økt beskjæring?

 

Lavlysegenskapene kan bli D7100 sin akilleshæl

Hvorfor det? D5200 med sine 24 Mp har omtrent like gode høy ISO-egenskaper som sin forgjenger D5100 med 16 Mp, så jeg ser ingen grunn til at ikke historien skal gjenta seg med D7000->D7100.

Lenke til kommentar
Hvordan blir dette i forhold til å klippe ned bildet i etterkant, vil detaljene bli bedre eller verre tro?

Akkurat det samme.

 

Lurt tiltak for og få litt ekstra tele, det er noe jeg kunne ønsket meg også.

Du får det samme i etterbehandling med alle andre kameraer. Hele poenget med funksjonen, og de enestee fordelene, er økt bildetakt og økt bufferkapasitet (antall bilder).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...