Gå til innhold

Har jeg blitt bedømt feil på oppkjøring?


amanda18

Anbefalte innlegg

Hadde oppkjøring på mandag, og bestod ikke. Sensoren min mente dette var på grunn av en "farlig situasjon" som oppstod i et kryss. Denne situasjonen bestod av at jeg kom til et kryss der det kom biler fra både venstre og høyre på en forkjørsvei. Jeg stoppet før krysset i og med at jeg hadde vikeplikt fra begge sider. Det var to felt der jeg stod. Så bilene på høyre side for meg (og sola ) gjorde det vanskelig for meg å se om det kom biler fra høyre og i tillegg til dette var det relativt lite oversiktlig i og med at disse bilene kom fra en sving med noen trær rundt seg. På venstre side hadde jeg derimot god sikt helt opp til neste rundkjøring som jeg også kunne se. Jeg så klart at det ikke var noen biler hele denne lange strektningen så jeg kjørte forsiktig litt lengre fram inn i feltet til disse bilene som kom fra venstre for å kunne se om det var ledig i det høyre feltet ( noe jeg måtte gjøre fordi jeg ble blendet slik jeg stod). Jeg så fort at det var kun en bil i dette feltet og valgte etter å sett nok en gang om det var noen biler på vei i det feltet jeg stod å bli stående noen få sekund til for å deretter komme meg ut i bak denne bilen. Jeg forhindret ingen med å stå bittelitt ut i dette feltet og kunne fort ha rygget om det var en bil på vei ned dette feltet. Dette mente da sensoren min var en så farlig situasjon at jeg bare kunne stryke på dette.

 

Etter å fortalt han hvordan jeg tenkte og at jeg var fult klar over at det ikke var noen biler på vei osv, begynte han også å si at jeg hadde kjørt for sakte i en 60sone, som også kunne blitt FARLIG. Jeg kjørte da i 45-50km i timen og dette stedet bestod av skarpe svinger merket med trekantskilt flere plasser og i tillegg var det relativt glatt. Lurer på om det er noen som har en formening om dette var rett avgjørelse av å ikke gi meg førerkortet? Eventuelt om det er noe vits i å klage i det heletatt? Alle jeg har kjørt med har bestandig hatt stor troa på at jeg skulle stå, og ble svært overrasket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det er mye vits i å klage. Sensoren likte ikke kjøringen din, og følte han måtte gi noen grunner. Har knapt hørt om saker hvor klager har kommet gjennom.

Uansett er det lurt å snakke om hvorfor du gjør som du gjør underveis i kjøringen, og ikke etterpå.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Ja, det er er fareskilt for svingete veier som starter med høyre først, neste sving trenger ikke nødvendigvis å gå til venstre selv om skiltet opplyser det. Nå er jeg ingen ekspert ute i trafikken. Men når det er sagt driver jeg å kjører opp til klasse. C, CE og D. Og er ofte ute i trafikken å kjører storbil. så å kjøre i 45-50 km/t i en 60 sone er ikke akkurat farlig. men du kan fort komme til hinder for andre trafikkanter som fort kan irritere seg og skape farlige situasjoner..Men seffølgelig som paragraf 3 sier. du skal kjøre etter forholdene. nå vet da ikke jeg hvordan forhold det var. men å kjøre i 45-50km/t i en 60 sone, ja da skal det være bra glatt...

 

Den første situasjon din hørtes litt skummel ut. du kunne kjørt opp på forkjørsveien og forsettet mot høyre for å finne nærmeste plass å snu, hvis situasjon var så vanskelig at det kunne oppstå en farlig situasjon hvis du skulle mot venstre. Da hadde du også kommet fortere igang. Man kan bli stående bra lenge i et slikt kryss på feil tid.

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg helt hvordan dette krysset så ut, men om det var slik at biler til høyre dekket sikten din, så ville jeg heller ha stoppet litt før i stedet for å kjøre helt frem til kanten. Kan man ikke se gjennom biler så kan man gjerne se bak dem. Heller det enn å stoppe litt utpå forkjørsvei. Uansett hvor godt du ser, så kommer biler fryktelig fort dersom det er en 80-sone eller mer. Biler som er femti meter unna vil jo komme fram til deg på et par sekunder.

 

Sensorer tar vikepliktsbrudd ganske hardt, man stryker ofte dersom man kjører litt over en sperrelinje, og selv om det kanskje ikke er så farlig, så er det jo et regelbrudd.

Lenke til kommentar

Noen klage har ingen hensikt. Du kan nemlig ikke klage på sensors konkrete vurdering av forholdene, bare på formelle feil eller at sensor har misforstått trafikkreglene.

Faktisk kan man det, broren min strøk på første oppkjøring og klagde og fikk medhold. Han fikk da kjøre opp gratis for en annen sensor raskt etterpå, og bestod.

 

Nå skal det nevnes at han strøk fordi han ikke lukeparkerte mellom 2 biler på en stor parkeringsplass med kun noen få biler. Sensor sa heller ikke at han skulle parkere mellom to av bilene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Faktisk kan man det, broren min strøk på første oppkjøring og klagde og fikk medhold. Han fikk da kjøre opp gratis for en annen sensor raskt etterpå, og bestod.

 

Nå skal det nevnes at han strøk fordi han ikke lukeparkerte mellom 2 biler på en stor parkeringsplass med kun noen få biler. Sensor sa heller ikke at han skulle parkere mellom to av bilene.

 

Med andre ord klaget han på en formalfeil (saksbehandlingsfeil).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Er helt uening med hva aklla sier, kanskje hun ikke forstår norsk. Man kan ikke klage( helt umulig) på sensors vurdering(skjønn). Det vil si du kan klage men du kan aldri få endret resultat fra ikke bestått- bestått.

Man kan klage på sensor å få kjøre opp på nytt for en ny vurdering.

Tolket du noe annet ut fra det jeg sa?

Lenke til kommentar

Du får nok en helt annen rute neste gang, iallefall når jeg tok lappen var det en datamaskin som valgte ruta. Kanskje annen sensor også om du er heldig. Når det kommer til sol, ble jeg anbefalt av kjørelærer å ha solbriller klart. Ble ikke nødvendig på oppkjøring (hadde ikke med heller), men kan være greit å ha.

Lenke til kommentar

Du kan jo klage men du vinner ikke saken, det er der jeg vil fram til. Hvis du stryker på en oppkjøring, så kan du jo klage på formelle feil, ikke på sensors vurdering. Og du får jo aldri endret resultatet. Du må jo vente 4 uker og da må gå til prøven på nytt. Det eneste fordelene er at du kan neste oppkjøring gratis, ikke mer enn det.

Lenke til kommentar

Selv om du ikke kan klage på sensorordning skjønn, virker det som han har rett her. Du kunne hindret trafikken du hadde vikeplikt for. Hadde det kommet noen bak deg når du stod ut i krysset, kunne du ikke rygget bakover slik du hevder du kunne ha gjort.

Støtter opp om dette svaret, og vil faktisk utifra beskrevet situasjon si at du strøk med relativt god grunn.

Forøvrig vil jeg si at det å rygge tilbake inn i kryss er ofte utrygt, og jeg fraråder deg fra å prøve dette. Rygging ute blant trafikk er kun siste utvei.

 

Har du tenkt på at når du plasserte deg til venstre for de bilene i høyrefeltet, slik at du ikke fikk sikt, så blokkerte du sannsynligvis sikten deres også? Dette handler ikke bare om vikeplikt og farlig situasjon, men også om samarbeid. Ta heller til deg det sensor fortalte deg, og bruk den informasjonen til å perfeksjonere neste oppkjøring. Lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...