Gå til innhold

Office 2013 låses til én PC


Anbefalte innlegg

Har jeg skjønt det rett ved å lese mellom linjene at det eneste veloverveide valget er å ikke bruke MS Office uansett?

 

På ingen måte. Om du tolker det slik for å gjøre posten din mer spennende eller om du bare har skumlest tråden vet jeg ikke men om du ikke hadde vært bevisstløs når du leste tråden så ville du sett og forstått hva jeg mener :D

 

Jeg sier også i klartekst flere plasser i tråden at det er endel brukere som idag ikke har gode alternativer til feks Excel. De brukerne bør selvsagt fortsette å benytte Excel. En skal ikke bytte for enhver pris.

 

Men det jeg sier er at for meg virker som om det en en kollektiv likegyldighet rundt dette. Det er svært få som i det hele tatt tenker over om de virkelig trenger MS Office. Veldig mange bare bruker det av gammel vane uten å se på hvilke alternativer som finnes.

 

For meg er lock in noe av det verste jeg ser, enten det gjelder hw eller sw. Og jeg håper virkelig folk blir mer bevist på akkurat det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du torpederer jo dine egne argumenter så her det jo bare for meg å påpeke det.

Du sier det ikke er kompatibelt. Hvems feil er det? Jo det er MS sin feil.

 

Hvordan unngår dere dette på jobben? Jo veldig enkelt ved å slutte å bruke MS Office.

Lag en ny mal til reiseregning i en open source løsning eller betale noen til å konvertere malene dere bruker idag. Er ikke vanskeligere. Det at "alle bedrifter" behøver MS Office er en dogme som bør avlives snarest.

 

Min bedrift har 126000 ansatte. Å skifte ut MS Office til fordel for Open Office er ikke gjort over natta.

 

Skjønner at du elsker open source, og det er fint, det. Jeg foretrekker MS Office, deal with it.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvem er det som ikke kan erstatte MS Office? Bedrifter? Studenter? Private? Jeg ser svært få, ja nærmest ingen som ikke kan få en fullverdig løsning med open source alternativene. Noen få superbrukere trenger kanskje en eller flere MS lisenser, men i ærlighetens navn gjelder det virkelig ikke de fleste av oss.

Hvilke gode alternativer har man til Outlook/Exchange (med Webmail klient og Lync-integrasjon)? Og hva med alle tredjeparter som har plugins/integrasjoner mot MS Office? Access med dens integrasjon mot Excel? AD integrert med Office/Exchange? Hva med alle malene, makro etc. man har som blir ubrukelige? Å lage nytt utgjør en vesentlig kostnad. Og hva med en eventuell opplæring? For disse kostnadene kan man kjøpe mange lisenser. Dessuten har mange bedrifter egne lisensavtaler med Microsoft, så de vil i svært liten grad bli berørt av det artikkelen handler om.

 

Mange som hevder det "bare er å bytte" har neppe rare erfaringen med hvordan MS Office blir brukt av mange, spesielt i bedriftssammenheng.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det som også er greia er at det er ikke urimelige priser.

Det virker kanskje mye for en ungdom som fremdeles går på skolen, men etter å ha begynt å jobbe har jeg ikke løftet et øyelokk når jeg har kjøpt Windows og Office., eller Spotify, Netflix og spill på Steam for den saks skyld.

 

Og dersom man ønsker mest for pengene kan man jo bare se på Action Pack eller BizSpark.

 

Uansett, tror de fleste har råd, og kommer til å fortsette å bruke Office fordi det er det enkleste.

Lenke til kommentar

Vel, det er de som sannsynligvis ikke har råd til en Ms Office pakke selv i voksen alder med jobb. Men disse personene trenger virkelig ikke Ms Office pakken heller...

 

De privatpersoner som har bruk for Ms Office pakken har råd til den (edit:) enten det er OEM eller retail.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Hva gjør deg og "SMB markedet" så spesielle? Jo dere definerer behov som dere egentlig ikke har. Svært mange norske bedrifter i SMB markedet har null behov for MS lisenser. Det er pappkaniner som deg som TROR dere er avhengige av MS Office som skaper slike dogmer.

 

SMB-markedet er stort sett definert av å ha mikroskopiske IT-avdelinger og trenger standard løsninger som fungerer sammen med andre siden de er for små til å ha alt in-house. Har du 1000 ansatte så har du trolig tid til å sette av litt av en IT-persons tid til å spare 1000*x kr, men ikke når du er 20 ansatte og sparer 20*x kroner. Selv om du sparer 1000 kroner per hode så betaler 20k kanskje for en kompetent IT-person i rundt en uke (40*500 kr/t) når du inkluderer feriepenger, sykepenger, arbeidsgiveravgift, trygdeavgift og personaladministrasjon i tillegg til lønn. Det er ikke mye for å løse alt mulig ekstraarbeid du kan komme bort i over livssyklusen til en Office-versjon (3år? Kanskje 6?). Det er faktisk en av hovedutfordringene ved å jobbe i en SMB, å få nok tid til å drive med core business og ikke drive å fikle med alle mulige andre ting som f.eks. IT-løsningene dine.

Lenke til kommentar
At lisensen til Office-pakken låser seg til pc-en er da virkelig ikke noe nytt. Sånn har det da iallefall vært siden Office 2010. Kanskje lengre også.

 

Javel? Dette står i min 2010-lisens "

c. Portable Device. You may install another copy of the software on a

portable device for use by the single primary user of the licensed device"

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det er faktisk en av hovedutfordringene ved å jobbe i en SMB, å få nok tid til å drive med core business og ikke drive å fikle med alle mulige andre ting som f.eks. IT-løsningene dine.

Du kan snu den på hodet også;

Kunnskap om anskaffelse og bruk av riktige verktøy gir innsparinger i tid (og utgifter) på lang sikt.

 

Altså;

Tiden du bruker til å "fikle med IT-Løsningene" (lete etter og sette seg inn i de mest passende verktøyene, samt samkjøring av disse) resulterer i økt effektiviteten fordi du slipper å "fikle med IT-Løsningene" (i den daglige bruk). Det kan i tillegg resultere i lavere innkjøps kostnader, men ikke nødvendigvis.

 

 

I min bedrift (typisk SMB) hadde vi brukt mye mer tid i det daglige dersom "passer sånn passe for det meste" pakka med exchange+office hadde blitt innført. Vi har "spesial" verktøy for en rekke arbeidsoppgaver. Det resulterer i at behovet for kontorprogrammer er minimalt og dekkes dermed like godt av LibreOffice + Thunderbird som av MS Office.

 

Dersom noen har behov for et excel ark med heftige makroer bør dette tolkes som et sykdomstegn, det finnes mangler et eller annet sted i rutinene. Verktøyene skal være såpass effektive at menneskene slipper å være det (noe overdrevet, men dog).

Lenke til kommentar

"Men når Microsoft først presser folk til å jobbe i nettskyen, kan det være at mange heller tar i bruk alternativer som den nevnte Google Docs ? tross alt er jo det helt gratis."

 

Office 365 låser ikke folk opp mot nettskyen, det er valgfritt å lagre der. Programmene blir jo installert lokalt på maskinene, enten det er MAC eller Windows PC.

 

Selv har jeg stor sans for denne måten å distribuere programmer på. Har selv Office 365 og Adobe Creative Cloud som fungerer på samme måten. På den måten har jeg alltid tilgang til siste versjoner av programmene langt rimeligere enn om jeg stadig skulle kjøpe nyere versjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At lisensen til Office-pakken låser seg til pc-en er da virkelig ikke noe nytt. Sånn har det da iallefall vært siden Office 2010. Kanskje lengre også.

 

På 2010 hadde du valget mellom produktnøkkelkort (som låste lisensen til PCen, og krevde at Office var "preloadet" eller at du lastet det ned) og FPP (FullPakkeProdukt) som kom med DVD og kunne flyttes til ny PC. - FPP kostet vel nesten en tusenlapp mer, så det var ikke den de fleste kjøpte.

 

2013 kommer kun i produktnøkkelkort ("medialess") i "developed markets".

 

Jeg ser heller ikke det helt store problemet her ifm at dette er vi vant til fra 2010 produktnøkkelkort. MS har jo lansert Home Premium modellen som vil være utrolig gunstig for de fleste - og de som ikke ønsker denne kan jo benytte Webappene på skydrive - de fungerer helt ok for de med enklere behov.

Lenke til kommentar

Jeg syns det er forbanna tungvindt å ha det på denne måten, i forhold til support på sluttbrukere.

 

Nå må de oprette (og holde styr på) enda en konto, type microsoft konto, for i det hele tatt å få lov til å installere office 2013. I tilegg knyttes nøkkelen til denne,.

 

Tja, de fleste har vel en hotmail-konto "liggende" ....

Lenke til kommentar

SMB-markedet er stort sett definert av å ha mikroskopiske IT-avdelinger og trenger standard løsninger som fungerer sammen med andre siden de er for små til å ha alt in-house. Har du 1000 ansatte så har du trolig tid til å sette av litt av en IT-persons tid til å spare 1000*x kr, men ikke når du er 20 ansatte og sparer 20*x kroner. Selv om du sparer 1000 kroner per hode så betaler 20k kanskje for en kompetent IT-person i rundt en uke (40*500 kr/t) når du inkluderer feriepenger, sykepenger, arbeidsgiveravgift, trygdeavgift og personaladministrasjon i tillegg til lønn. Det er ikke mye for å løse alt mulig ekstraarbeid du kan komme bort i over livssyklusen til en Office-versjon (3år? Kanskje 6?). Det er faktisk en av hovedutfordringene ved å jobbe i en SMB, å få nok tid til å drive med core business og ikke drive å fikle med alle mulige andre ting som f.eks. IT-løsningene dine.

 

 

Det er gode poenger du kommer med, og for mange så stemmer dette. Det er hverdagen dems i SMB markedet.

 

Men på tross av det du sier så øker faktisk bruken av alternative IT løsninger raskest i SMB markedet. Selvsagt er noen av de politisk motivert slik jeg er, som mener lock-in og proprietære formater er djevelens verk. De fleste ønsker dog å kvitte seg med lisensene.

 

Som påpekt tidligere i tråden er det veier rundt makroer i regneark. Det handler mest om å tørre å tenke nytt. Og jeg gleder meg hver gang noen tar "the road less traveled".

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

2500,- for Office? Hjelp...

 

For en IT-bedrift er 2500 det det koster å betale en ansatt for å jobbe én dag, evt. to dager hvis du har ekstremt lave lønnskostnader. Så hvis du i løpet 3 år (vanlig avskrivingstid for innkjøpt utstyr) klarer å spare inn 1-2 dager i form av tid som du slipper å bruke på problemer, brukeropplæring og annet, tjener du inn kostnaden. Det skal ikke mye til. Dette tar heller ikke med i beregningen eventuelle tap på grunn av tapte kunder osv.

 

Jeg har erfart at det nytter rett og slett ikke å spare på skillingen når det gjelder verktøy som du bruker til daglig i jobben. Det er klart man skal vurdere verktøy før innkjøpt før man bestemmer seg hva man skal bruke, og det kan godt hende at gratisverktøy passer for jobben, men Office er absolutt ikke dyrt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vel elgen, jeg bare registrer at nok en gang så nevner du problemer som andre stort sett aldri er utsatt for. Og det er jo ikke unikt akkurat for denne tråden. Hva som gjør at du opplever så mye IT trøbbel vet jeg ikke, men jeg gjetter på at det er bruker relatert.

 

og det bestemmer du uten å sette deg inn i hva som faktisk er problemet .

jeg kaller det for å være arrogant

Hvis jeg forstår deg rett så er det også bruker feil hvis lyspærene du kjøper på Rema 1000 ikke virker

  • Liker 1
Lenke til kommentar

(...)

Selv om du sparer 1000 kroner per hode så betaler 20k kanskje for en kompetent IT-person i rundt en uke (40*500 kr/t)

(...)

 

Du har ikke lov til å ansette en person bare for en uke da, så alternativene er å ha nevnt person ansatt over lengre tid eller leie inn en konsulenten. Lykke til å finne en kompetent konsulent for under det dobbelte av den prisen du nevner der...

 

Det er gode poenger du kommer med, og for mange så stemmer dette. Det er hverdagen dems i SMB markedet.

 

Men på tross av det du sier så øker faktisk bruken av alternative IT løsninger raskest i SMB markedet. Selvsagt er noen av de politisk motivert slik jeg er, som mener lock-in og proprietære formater er djevelens verk. De fleste ønsker dog å kvitte seg med lisensene.

 

(...)

 

Har du noen som helst kilder på noe av dette her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...