Gå til innhold

Office 2013 låses til én PC


Anbefalte innlegg

Folk nevner Open Office som en meget sterk konkurrent til MS Office. Hva er det som er så mye bedre i Open Office? Brukergrensesnittet?

 

Jeg bruker kun Libre Office, aldri Open Office, men sitter alltid igjen med følelsen av at dette er et produkt som aldri har blitt berørt av en designer.

Jeg er selv programmerer og for meg virker det som om Libre Office er designet av programmerere.

Det er ikke en god ting.

 

Selv mener jeg Ribbon løsningen i Office 2007 og nyere, og Windows 8, er genial sammenliknet med det virvaret som var alle menyene i gamle Office. Å gå tilbake til Libre Office virker som et stort skritt tilbake i tid, for min del.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hva gjør MS Office til søppel sammenligned med Open/Libre Office?

Selv føler jeg det å bruke Libre Office er som å sitte på Office 2003. Nå er vi i år 2013.

Kontor programmer er stort sett noe ræl. Til enkle dokumenter er Libre helt greit, lite vits å betale for en masse "fancyness" en ikke egentlig trenger.

 

Til profesjonell dokumentbehandling benytter jeg helt andre verktøy hvor dokumentlayout og innhold skilles totalt fra hverandre. WYSIWYG er noe av det tåpeligste verden noensinne har funnet opp.

Lenke til kommentar

Er jo bare å logge inn på https://office.microsoft.com med microsoft kontoen sin, klikke på navnet sitt oppe i høyre hjørne, min konto, åsså klikke deaktiver på den maskinen en eventuelt ikke vil bruke lisensen sin på mer. Da vil en få tilbake den lisensen til videre bruk på andre maskiner. Dette fungerer ivertfall med preview versjonen av Office 365. Har formatert 3 ganger, og har fortsatt bare brukt 1 lisens etter flere reinnstalasjoner av office.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+152

Hehe, Microsoft i et nøtteskall det her. Virker merkelig å gjøre ting som dette når ting som open/libre-office kommer nærmere og nærmere i funksjonalitet for hvert release, og Google Docs blir mer og mer utbredt.

 

2400 kroner for en office-suite som er låst til 1 pc, eller 0 kroner for programmer med 95% av samme funksjonalitet, som funker på så mange pcer jeg gidder og i tillegg på alle plattformer. Enkelt valg for meg ihvertfall.

Endret av Slettet+152
Lenke til kommentar

Er jo bare å logge inn på https://office.microsoft.com med microsoft kontoen sin, klikke på navnet sitt oppe i høyre hjørne, min konto, åsså klikke deaktiver på den maskinen en eventuelt ikke vil bruke lisensen sin på mer. Da vil en få tilbake den lisensen til videre bruk på andre maskiner. Dette fungerer ivertfall med preview versjonen av Office 365. Har formatert 3 ganger, og har fortsatt bare brukt 1 lisens etter flere reinnstalasjoner av office.

 

Vil dermed påstå at artikkelforfatter ikke har gjort nok research ved å påstå at office er låst til en maskin, i og med at en nokså enkelt kan få tilbake lisenser en har brukt tidligere bare ved å gjøre som jeg beskrev ovenfor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Er jo bare å logge inn på https://office.microsoft.com med microsoft kontoen sin, klikke på navnet sitt oppe i høyre hjørne, min konto, åsså klikke deaktiver på den maskinen en eventuelt ikke vil bruke lisensen sin på mer. Da vil en få tilbake den lisensen til videre bruk på andre maskiner. Dette fungerer ivertfall med preview versjonen av Office 365. Har formatert 3 ganger, og har fortsatt bare brukt 1 lisens etter flere reinnstalasjoner av office.
Vil dermed påstå at artikkelforfatter ikke har gjort nok research ved å påstå at office er låst til en maskin, i og med at en nokså enkelt kan få tilbake lisenser en har brukt tidligere bare ved å gjøre som jeg beskrev ovenfor.

 

Ser nå at jeg kanskje var litt forhastet og ikke lest gjennom artikkelen skikkelig, i og med at det jeg omtaler er office 365, og ikke office 2013. Kan godt vere mulig at det er låst på office 2013, men i Office 365 som jeg tror er omtrent helt lik office 2013 funksjonsmessig så kan en fint få tilbake tidligere brukte lisenser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hardware.no glemmer å nevne alternativet for studenter.

Med office university (ikke det samme som student) får man en 4 års lisens til 2 pc'er for rundt 700kr. I tillegg er det gratis å oppgradere i tilfelle det blir lansert en ny utgave.

 

Jeg bruker selv dette og synes at 700kr for word, excel, powerpoint, publisher, acces, onenote og outlook er en helt fair pris.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja ja, sikkert en flott måte å få folk til å slutte å bruke Office. Dette er noe av det sykeste jeg har lest.

Kommer selvfølgelig aldri til å oppgradere til noe så idiotisk regime.

Gjelder dette bare privatpersoner? Regner med at bedriftene kommer til å danne hylekor når utgiftene til Offise skyter i været som følge av dette.

 

Dette er antakelig en gavepakke til åpen kildekode programmer. Første gavepakke var når MS innførte det nye begredelige brukergrensesnittet i Office, her har de slått spikert enda et par hakk inn i kista til Office.

Lenke til kommentar
Dette er antakelig en gavepakke til åpen kildekode programmer. Første gavepakke var når MS innførte det nye begredelige brukergrensesnittet i Office

 

For en holdning. :nei2:

Kjenner ikke en eneste en (som ikke er linux fanatiker) som misliker det "begredelige" brukergrensesnittet i Office. Det var nytt, mange likte ikke at deres brukermønster ble endret, men etter 6 år har alle vanlige folk blitt vant til det.

 

workflow.png

 

Men jeg er enig i at denne saken vil drive folk litt mer mot Libre Office.

Eventuelt vil folk bruke WordPad. Folk flest trenger ikke mer enn det.

 

Hva gir Libre Office som er så viktig at mannen i gata trenger det?

Endret av Unlimited LTD
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva gjør MS Office til søppel sammenligned med Open/Libre Office?

Selv føler jeg det å bruke Libre Office er som å sitte på Office 2003. Nå er vi i år 2013.

 

har ikke prøvd libre, mulig det er bedre enn open. Det som gjør office til søppel i forhold er at det er horribelt dyrt, og som artikkelen nevner, låser deg til en maskin.

 

Testet openoffice i et par uker når jeg ventet på office 365 og det føltes som å gå 10 år tilbake i tid. Alt er rotete og ser helt forferdelig ut. Ordboka er også helt elendig.

 

helt sikkert sant, men det er gratis og du kan bruke det på hvilken maskin som helst, når du vil. lurer på hvordan libre er i forhold og om det kanskje løser noe av det du nevner?

Lenke til kommentar

har ikke prøvd libre, mulig det er bedre enn open. Det som gjør office til søppel i forhold er at det er horribelt dyrt, og som artikkelen nevner, låser deg til en maskin.

 

 

 

helt sikkert sant, men det er gratis og du kan bruke det på hvilken maskin som helst, når du vil. lurer på hvordan libre er i forhold og om det kanskje løser noe av det du nevner?

Med nye office 375 kan du betale månedtlig hvis du vil. da er prisen 79kr. Dette inkluderer lagring i skyen og du kan bruke det på 5 forskjellige pcer. Deler du dette med samboer, søsken e.l. er plutselig prisen nede i 40kr/mnd for komplett office.

 

Jeg driter i at open office er gratis så lenge det ikke er i nærheten av å levere en vare jeg kan leve med. Er student og må daglig åpne kompliserte powerpoint-presentasjoner og disse ser ofte helt grusome ut på open office. Open Office var også veldig dårlig på avanserte excel-ark.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...